نقطه ورود و صنعت انتخابی مهمترین نکته در بورس

به گزارش افکارنیوز،همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری در سال ۹۳ دیروز با حضور مدیران، کارشناسان و تحلیلگران حوزه اقتصادی در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برگزار شد.

در همایش مذکور که در سه پنل تخصصی با محوریتسرمایه گذاریدر بازارهای با درآمد ثابت و پروژه ها، سهام، ارز، طلا و مسکن برگزار شد، فرصت ها و تهدیدهای پیش رو در سال ۹۳ بر مبنای وضعیت کنونی مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

تک نرخی شدن بهای ارز دست یافتنی است

در ابتدا حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای عالی بورس در پنل اول پیرامون نرخ تورم و راه های کنترل آن سخن گفت و اظهار داشت: دولت یازدهم در راستای کنترل تورم اجرای سیاست های ضد تورمی را در نظر گرفته است. این برنامه ها گرچه به کاهش نرخ تورم منجر خواهد شد، اما رکود را در اقتصاد به همراه خواهد داشت. از این رو بایستی به دنبال راهکاری جدید باشیم تا اقتصاد کشور از این وضعیت خارج گردد.

وی پیرامون روند سال ۹۲ بورس تصریح کرد: رشد قیمت ها در بازار سرمایه بیشتر اسمی بوده و چنانچه تورم را از آن خارج کنیم، می توان به وضوح مشاهده کرد که حتی در برخی سال ها روند واقعی آن منفی بوده است.

عبده تبریزی در خصوص سیاست تک نرخی شدن ارز در سال جدید نیز گفت: با توجه به اینکه تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد و رسمی در حال کاهش است، می توان اجرایی شدن این برنامه را تحقق یافتنی دانست.

کاهش تورم چندان محسوس نیست

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی نیز طی این همایش پیرامون برنامه اجرای سیاست های دولت یازدهم در سال آتی سخن گفت و در خصوص آثار ناشی از فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: نقطه ای که در خصوص فاز دوم بایستی به آن پرداخت، این است که اجرای برنامه مذکور به معنای افزایش سطح عمومی قیمت هاست که نباید از آن غفلت شود؛ موضوعی که در دولت قبل به آن توجه نشد.

طهماسب مظاهری افزود: افزایش قیمت ها در سه بخش قابل پیش بینی است. بخش اول افزایش قیمت کالاهای اصلی مشمول هدفمندی ها، بخش دوم کالاهایی که به گروه اول مرتبط هستند و در نهایت بخش سوم که ناشی از آثار روانی اجرای این طرح است که بایستی برای افزایش قیمت این گروه از کالاها راهکارهایی اندیشید.

وی با بیان اینکه برنامه کنترل تورم در دولت با اجرای فاز دوم هدفمندی ها در تناقض است، تأکید کرد: آنچه مسلم است بایستی سیاست های کنترل تورم سنگینی در کشور اجرایی شود و کنار آن لازم است به فکر رونق اقتصادی نیز بود که این یک کار سهم و ممتنع است.

رییس کل اسبق بانک مرکزی به سیستم پولی و بانکی و تعامل میان آن با بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ریشه اصلی بسیاری از مشکلات در این بود که بازار سرمایه در حیطه نفوذ سیاست گذاری نظام پولی و بانکی بود. زیرا از زمان راه اندازی بورس رییس بانک مرکزی عضو شورای عالی بورس بوده و این امر مشاهده شده که هر جا میان نظام پولی و بازار سرمایه چالش و ستیزی بود، به دلیل وجود این نفوذ نتیجه به نفع نظام پولی خاتمه می یافت. بدین ترتیب، گرچه این دو بازار روزهای پرتنشی را سپری کرده اند، اما بایستی به فکر افزایش کارایی این بازارها بود.

راهکارهایی برای افزایش جذابیت بازارها با درآمد ثابت

مدیر مشاوره شرکت سرمایه گذاری نیکی گستر نیز پیرامون فرصت های موجود در بازارها با درآمد ثابت گفت: در بازارها با درآمد ثابت این سوال مطرح است که آیا در آنها مطلوبیت لازم برای سرمایه گذاری وجود دارد؟ اما طبق شواهد موجود به وضوح مشخص است که سرمایه گذاران حقیقی تمایل زیادی برای خرید اوراق با درآمد ثابت ندارند که این امر به دلیل تعیین سود ۲۰ درصدی در شرایط تورم و نیاز به مراجعه حضوری به بانک و یا فرابورس جهت خرید اوراق است.

ابراهیم ابراهیمی از برنامه سازمان بورس برای انتشار اوراق با نرخ سود بالاتر سخن گفت و تأکید کرد: استفاده از بازارها با درآمد ثابت برای جذب سرمایه ها به وسیله چند راهکار امکان پذیر است که آزاد گذاشتن محدوده نرخ سود اوراق، تفاوت در نرخ سود اوراق با ضامن و بدون ضامن، امکان انجام معاملات به صرف و کسر، تمایل بیشتر بازار پول برای خرید اوراق بدهی و نیز برداشتن محدودیت از صندوق ها در خرید انواع اوراق مربوط به صنایع مختلف از جمله این راهکارها می باشد.

مظاهری پیرامون بودجه سال ۹۳ کل کشور نیز گفت: بخش قابل توجهی از درآمدهای بودجه سال آتی محقق نشدنی است. در کنار آن نیز هزینه هایی وجود دارد که نمی توان در آنها صرفه جویی کرد. از این رو در حال حاضر کسری منابع بودجه برای سال آینده قابل ارزیابی است و تأمین منابع مالی لازم برای جبران این کسری خود منجر به تورم خواهد شد. در مجموع تورم از طریق سیاست های ضد تورمی دولت می تواند کاهش یابد، اما میزان آن چندان قابل توجه نیست.

سرمایه های خرد راه خود را به درستی پیدا نکردند!

در پنل دوم دبیر کل کانون کارگزاران سال ۹۲ را سال ویژه ای برای بورس دانست و عنوان کرد: رشد چشمگیر قیمت سهام در سال جاری به دلیل تعدیل نرخ ارز بوده و سرمایه گذاران به دلایل متعددی از جمله افزایش تولید و سودآوری شرکت ها، تغییر دولت و افزایش تعاملات با بازارهای خارجی نسبت به چشم انداز آتی بورس امیدوار شدند که در پی این امیدواری ها، ورود سرمایه های خرد به بازار سرمایه تسریع شد. اما با توجه به اینکه سرمایه ها راه خود را به درستی پیدا نکردند، رشد هیجانی قیمت ها رقم خورد؛ فارغ از اینکه چه صنعت و یا سهامی برای سرمایه گذاری مناسب است. اما در حال حاضر حرکت بازارها به سمت نقاط تعادلی در جریان می باشد.

روح اله میرصانعی با بیان اینکه در سال آتی فرصت ها و تهدیدهای متعددی را در پیش رو داریم، گفت: برای استفاده از فرصت های موجود بایستی فضای سرمایه گذاری را جذاب کنیم. اما با تمامی شرایط موجود، بورس می تواند راه خود را از سایر بازارها جدا کرده و بازدهی مناسبی را در مقابل سایر رقبا جذب و کسب کند.

وی بورس را سرآمد سایر بازارها دانست و افزود: گرچه در سال آینده نمی توان انتظار داشت که بازدهی بورس همانند سال جاری باشد، اما باز هم می تواند بازدهی قابل قبولی را برای سرمایه گذاران در پی داشته باشد.

نقطه ورود و صنعت انتخابی مهمترین نکته در بورس

طی این همایش، رییس شورای سردبیری بورس نیوز با اشتباه دانستن نحوه محاسبه شاخص کل گفت: بورس یک مجموعه کامل از صنایع مختلف است و با توجه به اینکه محدودیتی از لحاظ جنسی، سنی و حجمی برای حضور در آن وجود ندارد نه تنها برای حال بلکه برای آینده نیز بهترین گزینه سرمایه گذاری محسوب می شود. اما مهم این است که در چه نقطه و چه صنعتی وارد آن شویم.

امیرحسین اسماعیل پور با اشاره به چشم انداز نه چندان مطلوب سایر بازارهای موازی با بورس گفت: با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی ها، به نظر می رسد بازار کالایی نیز در سال آتی دچار تلاطم و رشد قیمت ها خواهد شد که آثار آن با تأخیر زمانی در بورس رشد قیمت سهام را رقم خواهد زد. اما پاسخ اینکه چرا بورس همچنان بهترین گزینه است را می توان در ارزش گذاری منصفانه، وجود ابزارهای متنوع، نقدشوندگی منصفانه و شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه دانست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اوایل سال آتی بورس دوباره به روند معاملات طبیعی خود بازخواهد گشت، تأکید کرد: تحقق این امر به شرطی است که محدودیت های موجود در معاملات برداشته شود. در این شرایط به نظر می رسد دولت یازدهم نیز با خوش بینی ایجاد شده بزودی در می یابد که می تواند از بورس به عنوان یک ابزار توسعه سیاسی و اقتصادی در جهت پیشبرد اهداف خود بهره گیرد. بطوریکه از طریق بورس می توان به تحکیم موقعیت سیاسی کشور با جذب سرمایه گذار خارجی دست یافت و به نقطه ای رسید که شاخص بورس به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد بیانگر واقعیت ها باشد.

در خاتمه کارشناسان حاضر در جلسه پیشنهاداتی همچون تعریف و طراحی شاخص های متنوع از جمله شاخص سهام شناور آزاد و بازده قیمتی را ارایه کردند.