افزایش دوبرابری واردات برنج از هند و افزایش واردات خودرو

گروه اقتصادی -طبق گزارش گمرک، میزان واردات کالا در یازده ماه اول سال جاری نزدیک به شش میلیارد دلار کاهش داشته است. در حالی که میزان واردات کالا به ایران در یازده ماه اول سال گذشته ۴۸ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بوده است، این رقم در سال ۹۲ به ۴۲ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

به گزارشافکارنیوز؛ همچنین در یازده ماه اول سال ایران بیشتر از ۳۷ میلیارد دلار کالای غیر نفتی صادر کرده است که معیانات گازی و محصولات پتروشیمی بیشترین سهم را در صادرات ایران دارند و محصولاتی چون پسته و فرش رده های اول صادرات را تشکیل نمی دهند.

باوجود کاهش یازده درصدی واردات کالا به ایران، گزارش گمرک نشان می دهد که واردات برنج به ایران در یازده ماه اول امسال بیشتر از دو میلیارد دلار بوده است که تقریبا دوبرابر واردات برنج در دوره مشابه سال گذشته است.

هند بزرگترین صادرکننده برنج به ایران است. بنابر گزارش گمرک ایران، یک میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار برنج از هند و بقیه نیز از پاکستان و امارات متحده عربی وارد شده است.

دوبرابر شدن برنج وارداتی از هند، این کشور را به سومین کشور صادرکننده کالا به ایران بعد از امارات و چین تبدیل کرده است. کره جنوبی و ترکیه به ترتیب چهارمین و پنجمین صادرکننده کالا به ایران هستند.

هند یکی از مشتریان نفتی ایران است و ایران به دلیل تحریم های بین المللی نمی تواند پول نفتش را منتقل کند. به نظر می رسد هند به جای پرداخت بخشی از پول نفت، برنج به ایران صادر کرده است.

بنابر گزارشی که اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از منابع هندی منتشر کرده، شرکت های هندی حدود سه میلیارد دلار بابت واردات نفت خام از ایران به این کشور بدهکار هستند.

ظاهرا هند پیش از این با ایران توافق کرده بود که بخشی از این بدهی را به صورت روپیه پرداخت کند اما پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، دولت جدید ایران از پذیرش روپیه خودداری کرد و خواستار دریافت مطالبات خود به ارز معتبر بین المللی شد.

اما در حالیکه واردات برنج افزایش چشمگیری داشته است، واردات گندم به طور چشمگیری کاهش داشته است. در حالیکه در سال ۹۱، به میزان ۶میلیون و ۱۲۷هزار تن گندم وارد کشور شده بود که این میزان در سال جاری به حدود ۲میلیون و ۱۸۰هزار تن رسیده است.


افزایش واردات خودرو
در یازده ماه اول سال بیشتر از ۶۱ هزار خودرو به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار وارد ایران شده است در حالی که سال گذشته در همین مدت ۳۸ هزار و ۲۷۸ دستگاه خودرو به ارزش ۹۲۹ میلیون دلار وارد شده بود. واردات خودرو از لحاظ تعداد نزدیک به ۶۰درصد رشد داشته است. در ۱۱ماهه سال جاری نزدیک به ۶۱هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این میزان در ۱۱ماهه سال ۹۱ نزدیک به ۳۸هزار دستگاه بوده است. این درحالیست که ارزش خودروهای وارداتی نسبت به سال گذشته ۱۴.۱۱ درصد کاهش داشته است.

در شرایطی که تحریم های بین المللی باعثشده تولید خودرو در داخل به دلیل وابستگی به قطعات خارجی به کمتر از نصف کاهش پیدا کند، واردات خودروی خارجی افزایش نشان می دهد.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی ۲۰ هزار و ۸۴۴ دلار بوده است. عمده خودروهای وارداتی از مبدا امارات متحده عربی، چین و کویت وارد شده است و نامی از جمهوری کره دیگر در بین کشورهای مبدا واردات خودرو به ایران دیده نمی شود.

در یازده ماه گذشته، برنج با بیشتر از دو میلیارد دلار، کنجاله با یک میلیارد و ۶۵۳ میلیون دلار و ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار مهمترین کالاهای وارداتی به ایران بوده اند و وسایل نقلیه و گندم در رده های بعدی کالاهای وارداتی جای دارند.

بازار عمده کالاهای صادراتی ایران هم کشورهای همسایه و چین هستند. گزارش گمرک نشان می دهد که چین با وارد کردن شش میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار در صدر واردات کنندگان کالا از ایران قرار دارد.

علاوه بر این کشور، به ترتیب عراق، با پنج میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، هند با دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار و افغانستان با دو میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار مهمترین بازار کالاهای صادراتی ایران هستند.



واردات بنرج نیز درحالی افزایش داشته است که شاهد کاهش واردات گوشی تلفن بوده ایم. همچنین واردات پوشاک نیز از لحاظ وزن نزدیک به ۸۰درصد و ازلحاظ ارزش نزدیک به ۸۷ درصد کاهش داشته است