به گزارش افکارنیوز، یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید تکمیل و راه اندازی فازهای پارس جنوبی و افزایش برداشت گاز از این میدان مشترک گازی با قطر بوده است.

بر این اساس بیژن زنگنه وزیر نفت به رئیس جمهور دولت تدبیر وعده افزایش ۳۰ میلیون مترمکعبی افزایش تولید گاز با محوریت فازهای پارس جنوبی در زمستان سال جاری را داده بود.

رستم قاسمی وزیر سابق نفت مردادماه سال جاری در تشریح آخرین وضعیت توسعه فازهای قدیمی پارس جنوبی از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی طرح توسعه فاز ۱۲،۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی و پیشرفت حدود ۸۰ درصدی طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی خبر داده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط آخرین وزیر نفت دولت دهم طرح توسعه فاز ۱۳ حدود ۶۲ درصد، فاز ۲۲ تا ۲۴ حدود ۶۲.۵ درصد، طرح توسعه فاز ۱۴ حدود ۵۰ درصد، طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

با گذشت حدود ۶ ماه از آغاز به کار فعالیت دولت تدبیر و امید این بار وزارت نفت سیاست های جدیدی را برای توسعه این میدان مشترک گازی در دستور کار قرار داده است که اجرای این طرح زمان توسعه فازهای پارس جنوبی را افزایش می‌دهد.

سید عماد حسینی معاون وزیر نفت در امور مهندسی در آخرین اظهار نظر رسمی مقامات وزارت نفت درباره توسعه پارس جنوبی بهمن ماه سال جاری، گفته است: توسعه فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی به ١٣٥ ماه زمان نیاز دارد.

این مقام مسئول همچنین از تشکیل تیم‌های کارشناسی برای بازنگری فعالیت‌های مهندسی فازهای جدید پارس جنوبی خبر داده و با انتقاد از سیاست های دولت دهم در توسعه پارس جنوبی، تاکید کرده است: دولت قبلی بدعتی جدید و غیر عقلانی در فرآیند مهندسی صنعت نفت ایران گذاشته شد و متاسفانه هم اکنون، شاهد خسارات جبران ناپذیر آن هستیم.

معاون وزیر نفت همچنین در تشریح وضعیت توسعه فازهای قدیمی پارس جنوبی شامل طرح توسعه ١٢، ١٥و ١۶، ١٧و ١٨، اظهار کرده است: این فازهای مشترک سال اینده در مدار بهره برداری قرار می گیرند.

همزمان با آغاز مهندسی جدید فازهای پارس جنوبی در طول ۶ ماه گذشته تاکنون مسئولان وزارت نفت بارها خواستار بازگشت غول‌های نفت و گاز جهان همچون توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل و برتیش پترولیوم انگلیس و حتی شرکت‌های آمریکایی برای توسعه میادین نفت و گاز ایران همچون پارس جنوبی شده اند.

با این وجود مسئولان و مدیران تمامی شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان هرگونه بازگشت به صنعت نفت و گاز ایران را مشروط به تعلیق کامل تحریم های ایران عنوان می کنند.

در حال حاضر هر چند مهندسی فازهای جدید پارس جنوبی که همگی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت اجرایی دارند در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است که شرکت ملی نفت ایران اخیرا با انتشار گزارشی رسما از افت فشار گاز در فازهای این میدان مشترک خبر داده است.

در این گزارش شرکت ملی نفت ایران که مهر ماه سال جاری منتشر شده مهمترین برنامه‌های جلوگیری از افت فشار و حفظ سطح پایداری تولید گاز در فازهای پارس جنوبی افزایش تعداد سکوها و در نهایت افزایش حفاری تعداد چاه‌های توسعه‌ای اعلام شده است.

در این بین انجام مطالعات مهندسی مجدد در فازهای با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت اجرایی، عدم حضور مستمر وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت در عسلویه و وعده اخیر وزارت نفت مبنی بر تکمیل فازهای پارس جنوبی در مدت ۱۳۵ ماه نگرانی‌ها نسبت به توسعه این میدان مشترک را افزایش داده است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری در دو مرحله بازدید از فازهای پارس جنوبی و دستاوردهای صنعت نفت در پژوهشگاه صنعت نفت با ارائه رهنمودهایی خواستار شتاب در طرح توسعه تمامی میادین مشترک و به ویژه پارس جنوبی شدهاند.