به گزارش افکارنیوز، رشد آپارتمان نشینی در شهرها و افزایش ساختمان هایی با متراژ پائین تر و تعداد انبوه، اغلب سازندگان را به سمت و سوی استفاده از پکیچ سوق داده است. جای کم، استقلال واحد مسکونی و مصرف کم انرژی از جمله مزیت های این سیستم حرارتی است، اما خطرات جبران ناپذیر استفاده از پکیج بسیار بیشتر از نگرانی در خصوص افزایش گازبها یا شارژ ماهانه ساختمان است.


در سال های اخیر با افزایش بسیار زیاد استفاده از پکیج در واحدهای مسکونی، اما این در حالی است که اطلاع رسانی مناسب در خصوص زیان های استفاده از پکیج مغفول مانده است. این مسئله باعثشده تا تمایل خانوارهای ایرانی به استفاده از این سیستم حرارتی به طور چشمگیری در حال افزایش باشد.

نصب لوله دودکش پکیج در محل های غیر مناسب یا خارج شدن آن بر اثر تغییرات آب و هوائی باعثنشت گاز مونوکسید کربن در ساختمان و فقر اکسیژن شده و در نهایت مرگ خاموش را به همراه دارد.

پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها و به تبع آن افزایش قیممت حامل های انرژی شرایطی را به وجود آورد تا مدیریت مصرف انرژی یکی از اولویت های خانواده های ایرانی شود.

از سال ۸۹ استفاده از پکیج در منازل به عنوان یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفت، این در حالی است که بررسی عملکرد پکیج‌ها در ۳ سال اخیر حکایت از آن دارد که پکیج حدود ۲ برابر سیستم حرارت مرکزی مثل موتورخانه های مرکزی، گاز مصرف می کند. به عبارت دیگر به فرض این که هر پکیج برای هر متر مربع ۳ مترمعکب گاز مصرف کند موتورخانه ۱.۵ مترمکعب گاز نیاز دارد.

از سوی دیگر تمام تجهیزات مورد نیاز موتورخانه داخلی در ساختمان ها بازسازی می شود و با قیمت مناسبی در اختیار اعضای ساختما نها قرار می گیرد، درحالی که پکیج کاملا وارداتی و هزینه های خدمات و تعمیرش بسیار زیاد است. عمرمفید پکیج تنها ۵ سال و عمر مفید موتورخانه حداقل سی سال است.

* پکیج مانع واگذاری مسکن مهر

استفاده از پکیج در پروژه های مسکن مهر نیز به معضلی برای متقاضیان مسکن مهر تبدیل شده، چراکه هزینه های نسبتا بالایی را به متقاضیان تحمیل می کند. هر چند بسیاری از ثبت نام کنندگان مسکن مهر به عدم رعایت حقوق شهروندی خود در این طرح اعتراض دارند، اما در صورتیکه پکیج را خریداری نکنند واحد مسکن مهر آنها تحویل نمی شود.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس پیش تر با تاکید بر این‌که انشعاب‌های ۲۰۰۰ مسکن مهر فاز ۳ افتتاح شده به‌طور کامل تامین شده، گفته بود: واگذاری این واحدها به‌صورت روزانه در حال انجام است و شرط تحویل دریافت دفترچه اقساط و خریداری پکیج توسط متقاضیان است.

مهدی هدایت افزود: متقاضیان باید برای تحویل واحد خود علاوه بر دریافت دفترچه اقساط، نسبت به خرید پکیج نیز اقدام کنند. با توجه به این‌که در ساخت این واحدها از سیستم‌ «قالب تونلی» استفاده شده عملا دودکشی در واحدها وجود ندارد و در صورت عدم نصب پکیج احتمال وقوع حوادثناگوار به دلیل استفاده از بخاری وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که اجازه تحویل واحدهای این پروژه را بدون خرید پکیج نمی‌دهیم، اظهار کرد: از سوی دیگر اگر پکیج خریداری نشود کنتور گاز واحد مسکونی نیز نصب نخواهد شد و در صورت تحویل واحد این احتمال وجود دارد متقاضی یک بخاری بدون دودکش را نصب کرده و فاجعه‌آفرین شود.

به گفته وی، شرکت گاز کنتور واحد مسکونی را بدون داشتن پکیج نصب نمی‌کند.

* موتورخانه یا پکیج، مسئله این است

واقعیت آن است که سازندگان تنها کسانی هستند که وقتی صحبت از سیستم حرارتی ساختمان می شود می توانند پیشنهاد استفاده از یک نوع سیستم حرارتی را داده و آن را در ساختمان به کار برند.

به تازگی با رشد آپارتمان های کوچک و مجتمع های بزرگ با تعداد واحدهای زیادتر برخی سازندگان برای کاهش هزینه‌ها اقدام به حذف سیستم موتورخانه مرکزی کرده واز فضای موتورخانه برای مقاصد دیگری استفاده می‌کنند و از این طریق سود حاصل از ساخت و ساز خود را افزایش می‌دهند.

فرج زاده ها، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همین زمینه معتقد است: با استناد به مبحث۱۴ مقررات ملی ساختمان، استفاده از دو سیستم تهویه مطبوع از طریق موتورخانه مرکزی یا پکیج با رعایت الزامات مربوط به آن بلامانع است اما، در حال حاضر به دو دلیل عمده استفاده بی رویه از پکیج های ساختمانی در میان سازنده ها باب شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر سودجویی برخی سازنده ها در استفاده از سیستم پکیج، نبود فرهنگ زندگی گروهی و اختلافاتی که در نتیجه اشتراک تمام واحدهای یک مجتمع مسکونی در هزینه ها و مسئولیت های سیستم موتورخانه مرکزی به وجود می آید باعثشده مالکان هم به استفاده از این سیستم ها روی بیاورند.

فرج زاده ها با تاکید براینکه به طور کلی، به لحاظ فنی استفاده از سیستم های موتورخانه ای مرکزی به طور قطع بهتر از سیستم های تهویه مطبوع تکی یا همان پکیج هاست، تصریح کرد: جابه جایی حرارتی در سیستم های موتورخانه ای مرکزی به لحاظ اینکه در پایین ترین قسمت قرار می گیرد و حرارت به صورت یکسان و یکنواخت توزیع می شود به مراتب بهتر از سیستم های تکی است.

وی تاکیدکرد: درصورتی که طراحی و محاسبات فنی سیستم های موتورخانه ای به خوبی انجام و اجرا شود از نظر کیفیت حرارتی، این سیستم ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سیستم های حرارتی پکیج نیستند.

این فعال ساختمانی درباره مرگ های خاموش گفت: با توجه به اینکه در سیستم های تهویه مطبوع تکی تمام تجهیزات در داخل منزل نصب می شود خطرات ناشی از گازگرفتگی، احتمال مرگ خاموش را به شدت افزایش میدهد. اما درسیستم موتورخانه مرکزی به لحاظ آنکه تجهیزات در فضایی خارج از واحد مسکونی نصب می شوند چنین خطراتی وجود ندارد.