تامین مالی ۱۸۵ هزار میلیارد ریالی بورس کالای ایران در سال ۹۲

به گزارش افکارنیوز،مدیرعامل بورس کالای ایران بعدازظهر روز یکشنبه در سمینار قراردادهای سلف موازی استاندارد میلگرد از تامین مالی ۱۸۵ هزار میلیارد ریالی این بورس در سال ۹۲ خبر داد.

دکتر حسین پناهیان به جایگاه ویژهبورسکالا در تامین مالی شرکت های تولیدی اشاره کرد و افزود: بورس کالا در سال گذشته معادل ۵۰ درصد کل سیستم بانکی را برای شرکت های تولیدی تامین مالی انجام داد.

وی اظهار داشت: به ظاهر ساختار بورس کالا، یک شرکت سهامی عام است که باید در خصوص عملکرد خود به سهامدارانش پاسخگو باشد اما باید به نقش و عملکرد این بورس، در اقتصاد ملی توجه کرد.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام شده است، بورس های کالایی بر اساس مختصات آن کشورها طراحی می شوند به طوریکه نمونه ای مانند بورس کالای ایران که بر اساس معاملات فیزیکی و ابزارهای مالی فعالیت می کند، در دنیا بسیار محدود است.

پناهیان به عملکرد بورس های کالایی کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: بورس کالای اکثر کشورها بر مبنای توسعه و طراحی ابزارهای مالی جدید است.

این مقام مسئول تصریح کرد: توسعه ابزارهای مالی، اصلی ترین دغدغه های هیات مدیره و ذینفعان این شرکت است تا بورس کالای ایران بتوان به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی با بیان اینکه تامین مالی در بورس کالا به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: این در حالی است که حجم معاملات سلف از ابتدای سال تا کنون، ۱۸۵ هزار میلیارد ریال است که این عدد در کل سال گذشته ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

پناهیان اضافه کرد: بر اساس آمارهایی که از نظام بانکی کشور منتشر شده است، سال گذشته سیستم بانکی ۲۵۰ هزار میلیارد ریال برای شرکت های تولیدی، تامین مالی کوتاه مدت فراهم کرد در حالی که در کنار سیستم پیچیده بانکی، بورس کالا در گشوده ای از نظام اقتصادی کشور، بی سر و صدا، ۱۶۵ هزار میلیارد ریال تامین مالی(معادل ۵۱ درصد از مبلغ نظام بانکی) برای شرکت ها ایجاد کرد.

مدیرعامل بورس کالا گفت: نکته حائز اهمیت این است که چقدر این تامین مالی، امکان بسط و گسترش دارد، هم اکنون مشکلاتی در تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی(مانند حبس نقدینگی برای مدت دو یا سه ماه) وجود دارد اما مهم ترین ویژگی تامین مالی از طریق بورس کالا، مکانیزم کشف قیمت است.

وی افزود: هر چقدر تعدد و تنوع عرضه ها با زمان های گسسته انجام شود، امکان گسترش تامین مالی برای شرکت های تولیدی از طریق بورس کالا فراهم می شود.

پناهیان به تجربه بورس کالا در قراردادهای آتی اشاره کرد و اظهار داشت: این بورس دوران پر فراز و نشیبی را در زمان طراحی این قراردادها پشت سر گذاشت اما امروز این قراردادها، به یک رفتار کاملا منطقی و حرفه ای برای سرمایه گذاران تبدیل شده است به طوریکه نوع تصمیمات در این قراردادها مبتنی بر هیجانات کاذب نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه نوع کارکرد قراردادهای آتی در ابتدا منجر به رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران شده بود، گفت: دو سال قبل با اوج گرفتن قیمت سکه و طلا، شرایط برای بورس کالا به حدی سخت شده بود که این قراردادها تا مرز توقف، پیش رفت اما این بورس به منظور صیانت از سرمایه گذاران و ذینفعان خود بااعمال برخی تغییرات، توانست از حقوق ذینفعانش حمایت کند.

مدیرعامل بورس کالا به زمان بازگشایی قراردادهای آتی سکه اشاره کرد و افزود: زمان معاملات قراردادهای آتی در گذشته، ۱۰ صبح قبل از بازگشایی بازار بود که همین امر شائبه، خط دهی بورس کالا به بازار آزاد را ایجاد کرده بود که زمان انجام معاملات آن به بعد از بازار آزاد و ساعت ۱۲موکول شد.

وی ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه را از ابتدای امسال ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : از تجربیات راه اندازی معاملات قراردادهای آتی در سلف موازی استاندارد بهره خواهیم برد.