ماسک‌؛ سپری واهی در برابر آلودگی هوا

به گزارش افکارنیوز، همشهری در ادامه نوشت؛ براساس گزارش دیسکاوری، میزان تقاضا برای خریداری این ماسک‌ها به اندازه‌ای است که گزارش‌ها خبر از کمیاب شدن آنها را در پایتخت چین می‌دهند.

باوجود تلاش شهروندان چینی و دیگر شهروندان شهرهای آلوده جهان برای محافظت از خود و عزیزانشان در برابر آلودگی هوا، متخصصان معتقدند این ماسک‌ها هیچ کمکی به محافظت از انسان در برابر آلودگی هوا نخواهد کرد. به گفته آنها نگاهی دقیق به نوع ماسک‌ها، شیوه استفاده از آنها و شدت آسیبی که آلودگی هوا به آنها وارد خواهد آورد، مشخص خواهد کرد که این ماسک‌ها توانایی کمک به انسان را ندارند.

در حقیقت تصاویر منتشر شده از شهروندان ماسک‌پوش در چین و دیگر کشورها نشان از اعتماد نادرست افراد در شرایط بحرانی مانند آلودگی شدید هوا، شیوع بیماری‌های واگیردار و دیگر شرایط دارد. به گفته لیزا بروسو متخصص بهداشت صنعتی در دانشگاه ایلینویز، ‌مردم مدتها است که این ماسک‌ها را به صورت می‌زنند و فکر می‌کنند ماسک‌ها اثرگذارند، ‌ اما به اعتقاد وی این ماسک‌ها تنها احساس غیرواقعی از محافظت از خود را در آنها ایجاد می‌کند، ‌ درحالی که درحقیقت هیچ محافظتی از آنها نمی‌شود.

ساده‌ترین نوع این ماسک‌ها نمونه‌هایی هستند که پزشکان از آن در اتاق‌های جراحی استفاده می‌کنند. ماسک‌های جراحی به منظور محافظت از زخم‌های باز در برابر باکتری‌هایی که به همراه تنفس از دهان پزشک خارج می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند و هرگز با هدف استفاده عمومی مردم تولید نشده‌اند، البته توانایی آنها در کاهش محدود میزان انتقال بیماری‌های مختلف غیر قابل انکار است. برای مثال براساس مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد، ‌این ماسک‌ها می‌توانند میزان گسترش آنفولانزا را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

شاید این توانایی در جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا کاربردی باشد، اما این ماسکها به طور حتم توانایی از بین بردن ویروسهای بیماریزا و آلودگی هوا را ندارند. زیرا این ماسکها به تدریج فرسوده شده و علاوه بر ذراتی که از میان فیلتر ماسکهای جراحی به راحتی عبور میکنند، پس از فرسایش، هوای آلوده نیز بهراحتی از میان ماسکها وارد سیستم تنفسی افراد میشود.