بزرگترین ویروس جهان زنده شد

به گزارش افکارنیوز، اهداف این ویروس، آمیب‌ها هستند؛ با این حال، محققان مدعی‌اند با ذوب‌شدن یخ‌ها، این ویروس می‌تواند بازگشت دیگر ویروس‌های باستانی را با پتانسیل ایجاد خطر برای سلامتی انسان به دنبال داشته باشد.

ویروس جدیدا بازیابی‌شده، بزرگ‌ترین ویروس در جهان است و طول آن ۱.۵ میکرومتر گزارش شده، که این میزان با اندازه یک باکتری کوچک قابل‌مقایسه است.

ژان - میشل کلاوری و چانتل آبرگال از دانشگاه اکس - مارسی فرانسه، رهبران پروژه احیای این ویروس اعلام شده‌اند؛ آن‌ها ویروس احیاشده را با الهام از واژه یونانی «پیتوس»، Pithovirus sibericum نامگذاری کردند. یونانیان باستان از ظرف " پیتوس " برای ذخیره آب و غذا استفاده می‌کردند.

دانشمندان فرانسوی دو سال پیش با آگاهی از بازیابی یک گیاه باستانی توسط روس‌ها از طریق میوه‌های دفن شده در پرمافراست ۳۰ هزار ساله سیبری، به فکر بازیابی ویروس در این لایه‌ یخی افتادند. آن‌ها با استفاده از نمونه‌های پرمافراست ارائه‌شده توسط تیم روسی و بهره‌بردن از آمیب‌ها به عنوان طعمه، به تلاش برای به تور انداختن این ویروس‌های عظیم پرداختند.

در این مطالعه، آمیب‌ها شروع به از بین رفتن کردند و تیم علمی دریافت ذرات ویروس عظیمی در درون آن‌ها وجود دارد.

در زیر میکروسکوپ، ویروس جدید مانند Pandoraviruses به شکل یک بیضی با دیواره ضخیم به نظر می‌رسد، اما علیرغم اشکال مشابه این دو، آبرگل بر این باور است که آن‌ها ویروس‌های کاملا متفاوتی هستند. همچنین، فقط یک سوم پروتئین‌های ویروس جدید دارای شباهت‌هایی با پروتئین‌های ویروس‌های دیگر هستند و علیرغم اندازه بزرگش، ژنوم ویروس جدید بسیار کوچک‌تر از ژنوم Pandoraviruses است.

کلاوری و آبرگل معتقدند افزایش دمای جهانی به همراه عملیات حفاری در قاره قطب‌شمال می‌تواند بسیاری از ویروس‌های باستانی را که هنور هم عفونی هستند، احیا کند و این ارگانیسم‌ها ممکن است تهدیدی برای سلامتی انسان باشند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم قابلمشاهده است.