توقف مذاکرات سازش در صورت عدم توقف شهرک سازی

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد دارد مقام های ارشد فلسطینی و رژیم صهیونیستی را برای ادامه مذاکرات سازش پس از ماه آوریل متقاعد کند، منابع آگاه فلسطینی و اسرائیلی اعلام کردند، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان حاضر نیست در صورتی که تل آویو به سیاست شهرک سازی ادامه دهد مذاکرات سازش را پیگیری و دنبال کند. پیش شرط دیگر محمود عباس برای ادامه مذاکرات سازش آزادی بیشتر زندانیان فلسطینی است.

بر اساس این گزارش محمد المدنی از اعضای کمیته مرکزی فتح در این باره تاکید کرد، در صورت ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی نمی توانیم به مذاکرات سازش ادامه دهیم. محمود عباس به تازگی با رهبر حزب " مرتز " از احزاب چپگرای اسرائیل دیدار و گفتگو کرده است. این حزب اسرائیلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، علاوه بر توقف شهرک سازی محمود عباس خواستار آزادی بیشتر زندانیان فلسطینی شده است.رژیم صهیونیستیدر ماه جولای متعهد شده است تا ۱۰۴ زندانی فلسطینی را در ۴ مرحله آزاد کند. اسرائیل تاکنون ۷۸ زندانی را در ۳ مرحله آزاد کرده است. محمود عباس در این دیدار تاکید کرده است که اگر توافقنامه اصولی آمریکا شامل اصول ساختاری و اصلی مورد نظر فلسطین نشود ما قادر به ادامه مذاکرات سازش نخواهیم بود.

فلسطینی ها بر این مساله تاکید می کنند که ادامه پافشاری رژیم صهیونیستی برساخت و ساز شهرک در اراضی اشغالی فلسطین مانع بزرگی برای پیشبرد مذاکرات سازش است. مذاکرات سازش پس از سه سال وقفه بار دیگر از جولای گذشته با تلاش های جان کری از سر گرفته شده است. بیش از ۵۰۰ هزار نفر در ۱۲۰ شهرک صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین زندگی می کنند.