رشد قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد

به گزارش افکارنیوز،به این ترتیب روز سه شنبه علاوه بر اینکه محصولات فولادی وارداتی به کشور مانند کلاف ساده میلگرد چینی و روسی در هر کیلو ۱۰ تومان افزایش قیمت یافتند، تولیدات داخلی فولاد هم اعم از انواع سایزهای میلگرد و تیرآهن‌های ذوبی با رشد قیمت روبه‌رو شدند.

معامله‌گران بازار معتقدند تا پایان هفته جاری روند قیمت‌ها کماکان در دامنه‌ای هرچند محدود صعودی خواهد بود؛ چراکه اهم خریدها از بازار وبورسکالا تا چهارشنبه این هفته صورت خواهد گرفت و از نیمه دوم اسفندماه به بعد حجم معاملات انباری خریداران به علت اعمال محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها که حمل و نقل محموله‌های آهن را با مشکل مواجه می‌کند کاهش خواهد یافت، مضاف بر اینکه عرضه‌های تناژ سنگین رینگ فولاد نیز که غالبا از سوی فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان صورت می‌گیرد، بنا به اطلاعیه‌های عرضه بورس کالا تا چهارشنبه این هفته خواهد بود نه دو هفته پایانی این ماه.

از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان بازار می‌گویند، تعدادی از شرکت‌های بزرگ نوردی در هفته گذشته با پیش فروش بارهای خود در تناژهای بالا از روز شنبه این هفته اقدام به کاهش قیمت محصولات خود به صورت موقت کردند تا بتوانند شمش مورد نیاز خود را در بازار با قیمت‌های پایین‌تر خرید کنند و دوباره قیمت‌ محصولات تولیدی خود را به سمت بالا اصلاح کنند، بنابراین افزایش قیمت مقاطع از روز دوشنبه به بعد، از این منظر نیز قابل بررسی است.

روز گذشته در بورس کالا نیز فولاد خوزستان دو محصول سلف خود را با قیمت‌های رقابتی هفته قبل به خریداران عرضه کرد. در این روز شمش بلوم این شرکت با قیمت پایه حدود ۱۵۱۶ تومان در حجم ۸۵ هزار تن به شرکت‌های فولاد آذربایجان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران عرضه شد که ۷۲ هزار و ۸۰۰ تن آن خریداری شد.

تختال نیز با قیمت ۱۴۲۵ تومان در حجم ۶ هزار تن دیگر عرضه فولاد خوزستان در روز چهارشنبه بود که تنها فولاد اکسین خوزستان مجاز به خریداری آن بود. امروز اما تالار صنعتی و معدنی بورس کالا با عرضه‌های گوناگون نقد و سلف مقاطع و شمش فولادی که به نوعی آخرین عرضه‌های فولادی امسال به شمار می‌رود، روز پرکاری را برای کارگزاران رقم زده است.

مهمترین عرضه‌های امروز نیز به این ترتیب هستند: سبد میلگرد ذوبی با قیمت پایه ۱۶۹۰ تومان، شمش بلوم ذوب‌آهن با قیمت ۱۵۲۰ تومان، سلف شمش بلوم فولاد خوزستان با قیمت ۱۵۱۵ تومان و برخی مقاطع نقد و سلف تولید فولادسازان خصوصی.

کارگزاران معتقدند عرضههای امروز نیز به خصوص محصولات ذوبی به این دلیل که آخرین عرضههای این شرکتها در سالجاری به شمار میروند، با اقبال بالای خریداران روبهرو خواهند شد.