گزارشهای مالی پتروشیمی ها منعکس کنده وضعیت واقعی آنها می باشد؟

به گزارش افکارنیوز،با توجه به صحبت های مدیران شرکت های پتروشیمی در خصوص آثار افزایش نرخ خوراک بر شرکت های پتروشیمی و مواجه این صنعت با مشکلات بسیار و تأثیر روانی این موضوع بر ادامه افت بازار سرمایه بر آن شدیم تا نظر چند کارشناس و کارگزار را در مورد گزارش های ارایه شده از شرکت های این گروه و مقایسه آن با واقعیت بازار سرمایه جویا شویم.

علیرضا مستقل مدیر صندوق تدبیرگران فردا در این خصوص عنوان کرد: به نظر اینجانب گزارش های ارسالی از سوی شرکت های پتروشیمی به سازمان بورس و تعدیل های زیر ۲۰ درصدی ناشی از تأثیر نرخ خوراک را می توان ۷۵ درصد مطابق با مفروضات واقعی دانست.

وی در خصوص بازگشایی نماد شرکت های این گروه و روند آتی بازارسرمایهابراز داشت: در صورت توقف قوانین و ضوابط معاملاتی جدید در جهت محدودیت فروش، به نظر می رسد پس از چند روز بازار سرمایه به سمت تعادل حرکت کند تا در واقع عیار فروشندگان در بازار سرمایه مشخص گردد سپس می توان انتظار داشت بازار به روال عادی خود بازگردد.

وی ادامه داد: این ضوابط جدید در کوتاه مدت اثرگذار بود ولی در بلندمدت می تواند به اعتماد بازار لطمه وارد کند بنابراین بهتر است هرچه سریعتر تکلیف آن مشخص گردد.

آقادوست رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری آثل نیز در این ارتباط اظهار داشت: گزارش های شرکت های گروه پتروشیمی را می توان در حدود ۸۰ درصد برمبنای واقعیت شرکت ها دانست و به نظر می رسد اگر نماد این شرکت ها در بازگشایی بدون محدودیت باز می شد می توانست در کاهش فشار هیجان فروش کمک بیشتری کند.

وی پیرامون ضوابط معاملاتی جدید برای فروش ابراز داشت: این قوانین برای آن مقطع مناسب بود و باید بعد از اعمال چند روزه متوقف می شد چراکه به طور کلی این تصمیمات سلیقه ای نمی تواند برای مدت طولانی ادامه یابد با گذر زمان آثار منفی آن بر بازار بیشتر می گردد چراکه به اصالت بازار سرمایه صدمه خواهد زد.

آقادوست همچنین در خصوص افزایش سقف اعتبار به حقوقی ها عنوان کرد: به نظر می رسد این موضوع باید بیشتر شفاف شود و در این صورت می تواند به بازار سرمایه در جهت افزایش میزان نقدینگی مورد نیاز کمک کند به هر حال شرکت های فعال در بازار سرمایه هزینه هایی هم در پایان سال دارند که با محدودیت نقدشوندگی مواجه هستند که این موضوع می تواند کمک کننده باشد نکته آخر اینکه بازار سرمایه در حال نزدیک شدن به محدوده حمایتی خود می باشد و باید به تدریج و آرام آرام شاهد تغییر روند در بازار سرمایه باشیم.

حقیقی مدیر کارگزاری آبان نیز در مورد گزارش های ارسالی شرکت های گروه پتروشیمی اظهار داشت: وقتی در گزارش های ارسالی شرکت های این صنعت تعدیل را نشان دادند یعنی براساس محاسبات و مفروضات این مقدار مشخص شده بنابراین به نظر اینجانب گزارش ها واقعی بوده است.

محمدحسن جنابی مدیر کارگزاری آتی ساز بازار در این مورد عنوان نمود: گزارش های این صنعت ۷۰ تا ۷۵ درصد برمبنای مفروضات قابل اتکا ارایه شده است.

وی در مورد ضوابط فروش جدید و اعتبار به حقوقی ها عنوان داشت: در کوتاه مدت این قوانین می تواند کمک کننده باشد ولی در بلندمدت برای بازار مناسب نمی باشد.

محمودی مدیر عامل کارگزاری بورس ابراز نیز اظهار داشت: گزارش های شرکت های این صنعت به دلیل اینکه حسابرسی نشده اند قابل اعتماد نمی باشند.

نتیجه گیری از نظرسنجی صورت گرفته

با توجه به صحبت های کارشناسان و کارگزاران می توان به این جمع بندی رسید که در واقع ریزش بازار سرمایه در چند هفته اخیر در اثر تنش ایجاد شده از طرف صنعت پتروشیمی بیشتر نوعی بزرگ نمایی بوده چراکه در بازگشایی نماد شرکت های این گروه و هم گزارش های ارسالی آنها واینکه با کاهش چشم گیری روبه رو نشدند به نتیجه می رسیم که مدیران این صنعت بیشتر سعی در بزرگ نمایی و کاهش بهای تمام شده محصولات خود داشتند.