سایه مرگ اسکانیا بر روی جاده‌های کشور

به گزارشافکارنیوز،در آستانه تعطیلات عید باستانی نوروز و روزهای طلایی مسافرت شاید پس از تامین برخی مقدمات مهم‌ترین موضوع تامین وسیله برای مسافرت است.

کشتی، هواپیما، اتوبوس و خودروهای شخصی به فراخور مسافرت دریایی، هوایی و یا زمینی این نیاز را برطرف می‌کنند، اما شکی نیست که بخش عمده‌ای از مسافرت‌ها به صورت زمینی و از طریق شبکه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و نکته اصلی در هر سفر چه کاری، تفریحی، سیاحتی و زیارتی، سلامت و امنیت سفر است.

اما آنچه که در سال جاری و در سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوس‌های بین شهری شاهد بودیم، آمار تاسفبار و تلخی را یادآور می‌شود.

فارغ از آمار تلفات جاده‌ای که متاسفانه و علی رغم بسیاری تلاش‌ها همچنان بالاست، اما تصادفاتی که با نقص فنی خودرو‌ها اتفاق می‌افتد، تلخی آن را صدچندان می‌کند.

نظیر زمانی که شرکت تولیدکننده و یا واردکننده یک خودرو همچون اسکانیا که به گفته سردار مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ۱۰ درصد از شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور را در اختیار دارد، اما ۵۳ درصد از تلفات جاده‌ای را از آن خود کرده است، جای تامل و پیگیری دارد.

موارد متعددی همچون ۵ مورد تصادفی که پس از آن اتوبوس حاملین مسافرین دچار آتش سوزی شده و خسارت ناشی از تصادف را چندبرابر و‌گاه جبران ناپذیر ساخته است، این در حالی است که خبر از نبود ۱۹ مورد از آیتم‌های ۵۱ گانه استاندارد برای شماره گذاری یک خودرو در اتوبوس‌های اسکانیا را سازمان استاندارد منتشر می‌کند و با وجود اینکهاتوبوس‌های اسکانیافاقد این موارد بوده، تنها با داشتن ۳۲ مورد از استاندارد‌ها شماره گذاری شده و جای سوال هم اینجاست که چرا با این نواقص باید مجوز ورود و شماره گذاری به این شرکت داده شود.

باورش سخت است که با وجود مقررات دشوار و پیچیده در حوزه‌های خرد و کوچک چگونه در این حوزه با این اهمیت که با جان مردم سر و کار دارد، اغماض، سهل انگاری و یا مهربانی صورت گرفته است.

جز این نمی‌توان متصور شد که در پشت این برنامه حتما منافع عمده‌ای نهفته است و از نفوذ و رابطه‌مندی برخوردار است.

از این دست موارد تنها به موضوع شرکت اسکانیا خلاصه نمی‌شود، چندان زمانی از آتش سوزی‌های خودروهای ۴۰۵ و یا ایراد در سیستم ترمز کشنده‌های هوو نگذشته است، هرچند در این موارد هم پاسخ روشن و قاطعی دیده نشد تا مسئله به خودی خود کمرنگ گشت و این سوال از مسئولان مربوطه مطرح است که زمانی که پای جان مردم و امنیت و سلامت آن‌ها در میان است، چرا اقدام‌ها فوری و اساسی و نتایج روشن نیست.

گفتنی است؛ با همه این موارد و با وجود متوقف شدن شماره گذاریاسکانیا، اما همچنان این اتوبوسها ۱۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ما را در اختیار دارد که نگرانی مسافران نوروزی را هم در پی داشته است و تنها میتوانیم امیدوار باشیم دیگر شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری به دلیل غفلت و یا سهل انگاری در این موارد نباشیم، چرا که خسارت وارده با عذرخواهی و یا حتی تامین مالی قابل برگشت و جبران نخواهد بود.