به گزارش افکارنیوز، عباس آخوندی در همایش معاونان عمرانی استانداری ها در وزارت کشور با اعلام اینکه حمایت مالی، اداری، آموزشی و فنی از شهرداری‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: آنچه در قبال این حمایت ها برای ما اهمیت دارد حفظ حقوق شهروندی از سوی نهادهایی مانند شهرداری است تا جائیکه به هیچ عنوان زیر بار موضوعی به نام تبدیل شدن کمیسیون ماده پنج به محلی برای درآمد شهرداری ها نخواهیم رفت چرا که به مصلحت دولت و شهروندان نیست.

وی با بیان اینکه استقلال مالی شهرداری‌ها تقریبا غیر ممکن است و در کمتر کشوری وجود دارد افزود: در کشورهای پیشرفته بخشی از مالیات ملی به صورت هدفمند در اختیار شهرداری‌ها قرار می گیرد تا در اموری که برنامه ریزی شده است هزینه شود.

وی با انتقاد از اختصاص بخشی از مالیات‌ها به استانداری‌ها تصریح کرد: این مالیات‌ها باید در اختیار نهادهای محلی مانند شهرداری‌ها قرار گیرد تا در اموری که تعیین می شود هزینه کنند نه این‌که استانداری‌ها که ادامه دولت مرکزی هستند آنها را در اختیار بگیرند.

آخوندی با اشاره به لزوم زیرسوال بردن فرضیه استقلال مالی شهرداری ها تصریح کرد: قبول دارم که تخصیص بخشی از مالیاتهای ملی و حمایت مالی از شهرداری ها موضوع تازه ای نیست اما در چنین شرایطی باید پرسید تا کجا می توان شیوه اداره دولتی را ادامه داد در حالی که کاستیهای آن را طی سالهای گذشته مشاهده کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هرگز نباید در انجام امور مربوط به مسکن مهر و اتمام واحدهای در دست احداثدلسرد شویم به لزوم توجه به جنبه های اجتماعی این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدم حداقل تا ۵ دولت آینده نیز گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسکن مهر خواهند بود.

آخوندی با بیان اینکه برای انجام امور مربوط به طرح مسکن مهر جلسات مرتبی در وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود از معاونان عمرانی استانداری‌ها خواست با تشکیل منظم جلسات شورای مسکن پیگیر حل مسائل مربوط به طرح مسکن مهر باشند.

وی ضمن موافقت با افزایش اختیارات شورای مسکن استانها افزود: در خصوص شورایعالی شهرسازی و معماری نیز معتقدم فرآیندهای بررسی و تایید باید در استانها انجام شود و شورای عالی شهرسازی و معماری مهر تایید آنها را بزند.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادهای اجتماعی باید در امور مربوط به مسائل شهری قرار گیرد. اگر چنین نهادهایی درگیر مباحثشهری نشود شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه در ۳۵ سال گذشته رخ داده است خواهیم بود. تا جایی که به عنوان مثال جمعیت کلانشهری مانند مشهد به ۳ میلیون نفر رسیده است و مساحت آن از ۲ هزار هکتار به ۲۹ هزار هکتار افزایش یافته است. در حالی‌که ۸ درصد حاشیه نشینی نیز به این شهر اختصاص می یابد.

آخوندی با اعلام اینکه طرح جامع مسکن در حال به روز رسانی است، افزود: این طرح دارای نکات بسیار خوبی بود که تحت تاثیر مسکن مهر کنار گذاشته شد اما فکر می کنم نتایج بررسی ها و بازنگری های آن از سال آینده به مرور منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه تجهز منابع مالی بخش مسکن باید متکی بر سیستم پس انداز باشد اظهار داشت: متاسفانه در ۸ سال گذشته چنین القا شد که برای خانه دار شدن نیازی به پس انداز نیست و همه نتایج اتکا به پول پرقدرت را مشاهده کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه گسترش راه آهن و آزاد راه ها با اتکا به فاینانس و حضور بخش خصوصی است ادامه داد: دربخش راههای اصلی و فرعی همچنان متکی به بودجه عمومی دولت هستیم و امیدواریم با بهبود وضعیت درآمدهای دولت در سنوات آتی شاهد پیشرفت بیشتری در این بخش باشیم.

آخوندی با بیان اینکه ارزش راه های ایران به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد خاطر نشان کرد در حال حاضر راهداری پیش از راهسازی برای ما اهمیت دارد چرا که باید از سرمایه عظیم ساخته شده به خوبی حفاظت کنیم تا از بین نرود.