به گزارشافکارنیوز،در حالیکه جهان نظاره گر اقدامات روسیه در خصوص اوکراین است مسکو از آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید به نام توپول خبر می دهد.

ایتارتاس در مورد مشخصات این موشک می نویسد: این موشک برای نخستین بار در دهه ۸۰ میلادی از سوی نیروهای شوروی به کار گرفته شد و پس از آن به دفعات بهبود یافت. برد این موشک تا ۱۰ هزار کیلومتر برآورد شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که این آزمایش به خاطر بررسی قابلیت کلاهک در نفوذ به سپر دفاع موشکی انجام شده است.

محل پرتاب این موشک " کاپوستین یار " در نزدیکی رود ولگا در آستاراخان ذکر شده که با مرزهای شرقی اوکراین ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

ایگور یگوروف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد: نیروهای موشکی استراتژیک روسیه یک موشک " توپول آر اس - ۱۲ ام " را در منطقه آستاراخان پرتاب کردند که با موفقیت به هدفی در قزاقستان برخورد کرد.

کاخ سفید در واکنش به آزمایش موشکی روسیه این آزمایش را اقدامی عادی خواند و گفت: مسکو پیش از آزمایش این موشک، واشنگتن را در جریان قرار داده بود.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که آمریکا پیش از پرتاب این موشک، از سوی روسیه در مورد این آزمایش مطلع شده بود. این مقام آمریکایی با این حال گفت که تاریخ این آزمایش پیش از بحران کریمه تعیین شده بود.