نخستین قسط ایران در چارچوب توافق ژنو پرداخت شد

به گزارش افکارنیوز، رویترز به نقل از منابع آگاه از پرداخت نخستین قسط ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار در چارچوب توافق ژنو خبر داد.

بر اساس توافق هسته ای ژنو قرار بود که نخستین قسط ایران از ۴.۲ میلیارد دلار مورد توافق برای آزادسازی دارایی‌های ایران، اول فوریه در اختیار ایران قرار گیرد، اما بر اساس گزارش رویترز منبع آگاه، این رقم از دارایی‌های ایران در اوایل هفته جاری(نخستین روز کاری در غرب دوشنبه محسوب می‌شود) از حسابی متعلق به بانک مرکزی ژاپن در اختیار ایران قرار گرفته است.

یکی از این منابع تائید کرده است که این رقم ۵۵۰ میلیون دلار بوده است درحالی‌‌که فرد مطلع دیگر گفته است، احتمال می‌رفت پرداخت‌های بعدی نیز توسط ژاپن صورت گیرد.

به گفته یکی از منابع مطلع، بخش قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک مرکزی ژاپن نگهداری می‌شود.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل هفته جاری اعلام کرد که این رقم به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس منتقل شده است.

بر اساس فکت شیت منتشره از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران نمی‌تواند دومین قسط خود به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار در ابتدای مارس دریافت کند مگر اینکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که تهران نیمی از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را رقیق ساخته است.

شنبه این هفته برابر با اول ماه مارس بود و تاکنون ۵ روز از این موعد گذشته است و هنوز رقم مورد توافق در دسترس ایران قرار نگرفته است.