کریمه حاضر به مذاکره با کی‌یف نیست

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری «ایتارتاس» اظهار کرد: رهبران منطقه خودمختار کریمه حکومت جدید در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسند و به همین دلیل پیشنهاد پارلمان اعلای کشور برای آغاز مذاکره مقامات کی‌یف در مورد وضعیت این شبه جزیره را نخواهند پذیرفت.

این مسئله را " سرگئی آکسینوف " نخست وزیر دولت محلی کریمه روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران خارجی اعلام کرد.

پیش از این رسانه‌های گروهی خبر دادند که پارلمان اعلای اوکراین آماده مذاکره با مقامات کریمه در رابطه با وضعیت این شبه جزیره خودمختار هستند تا اختلافات بدون مداخله از خارج حل و فصل شود.

آکسینوف گفت: من امروز با دو تن از نمایندگان بلندپایه پارلمان که چنین پیشنهادی را مطرح کرده بودند، صحبت کرده و مواضع خود در این مورد را به اطلاع آنها رساندم. ما حکومت جدید در کی‌یف که خواستار مذاکره با ماست را قانونی نمی‌دانیم و به همین دلیل مذاکره‌ای با آنها در مورد وضعیت منطقه نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: وضعیت منطقه خودمختار کریمه فقط توسط مردم این منطقه و با برگزاری همه پرسی سراسری مشخص خواهد شد و هر تصمیمی که مردم بگیرند، مورد حمایت مقامات منطقه قرار خواهد داشت.

این مقام بلندپایه در پاسخ به سئوالی در مورد امکان جدا شدن منطقه کریمه از ترکیب کشور اوکراین گفت: این مسئله بستگی به نظر مردم دارد. مردمی که در این ناحیه خودمختار زندگی می‌کنند در همه پرسی که بزودی برگزار خواهد شد، انتخاب خواهند نمود و ما نیز تابع نظر آنها خواهیم بود.

تاریخ برگزار همه پرسی برای تعیین وضعیت کریمه ۳۰ ماه مارس اعلام شده است. این در حالی است که "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر موقت اوکراین اعلام کرده که دولت از همه توان خود استفاده خواهد کرد تا اوکراین و کریمه کشور واحدی باقی بمانند.