به گزارشافکارنیوز،یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری این وزارتخانه از ساکی پرسید: خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) گزارش داده که انتظار می رود اشتون روز شنبه به تهران سفر کند؛ وی قرار است با ˈحسن روحانیˈ رئیس جمهوری و سایر مقامات ایرانی در روز یکشنبه دیدار کند؛ وی هم چنین قرار است از اصفهان دیدن کند. واکنش آمریکا در این زمینه چیست؟

ساکی گفت: البته برای پاسخ به این پرسش، شما را به هر گونه اطلاعیه ویژه اتحادیه اروپا ارجاع می دهم و مطمئن نیستم که این اتحادیه تاکنون اطلاعیه خاصی در این زمینه منتشر کرده باشد. بنابراین، نمی خواهم از طرف آنها چیزی را اعلام کنم. اما به طور کلی، طبیعی است که اشتون به عنوان نماینده ارشد اتحادیه اروپا که نقش مهمی را در مذاکرات ایفا می کند با مقاماتی از ایران و گروه ۱ + ۵ در ارتباط باشد. اما صرف نظر از این موضوع، برای اطلاع در این زمینه باید به اتحادیه اروپا مراجعه کنید.

ساکی درباره این پرسش این خبرنگار که آیا این سفر نشانه خوبی برای پیشرفت مذاکرات است یا خیر، گفت: من فکر می کنم که در حال حاضر مشورت هایی بین کارشناسان فنی در حال انجام است که با برگزاری نشست هایی خود را برای دور بعدی مذاکرات جامع آماده می کنند و با توجه به نقش مهم اشتون در مذاکرات، ارتباط نزدیک با مقامات دو طرف عادی است. اما در رابطه با طرح های سفر وی و جزییات آن شما را به اتحادیه اروپا ارجاع می دهم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش این خبرنگار که آیا مذکرات(میان ایران و گروه۱ + ۵) در ۱۷ مارس(۲۶ اسفند) برگزار می شود، تایید کرد که دور بعدی مذاکرات در اواسط ماه مارس برگزار خواهد شد.

وقتی خبرنگاری از ساکی پرسید که آیا ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا طرحی برای الگو گرفتن از اشتون و انجام چنین سفری دارد، وی گفت: چنین طرحی وجود ندارد و من نمی توانم درباره آینده پیش بینی کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید برای سفر کری به ایران دستیابی به توافقی جامع با تهران بر سر برنامه هسته ای اش نیاز هست؟، گفت: ما تا زمان برنامه ریزی درباره آنچه که برای سفر به تهران نیاز هست، فاصله داریم.

خبرنگاری پرسید: ˈرابرت فوردˈ سفیر سابق آمریکا در سوریه، گفت که مذاکرات در سوریه باید با شرکت همه گروه ها انجام شود. وی تصمیم جلوگیری از حضور ایران در این مذاکرات را یک اشتباه خواند. عجیب است که درباره اظهارات وی چیزی نمی گویید، احتمالا اظهارات وی را شنیده یا دیده اید؟

ساکی پاسخ داد: بله مطمئنا؛ موضع ما به عنوان دولت آمریکا تغییر نکرده است. فورد اکنون یک شهروند است و همان طور که می دانید که ما درباره اظهارات یک شهروند عادی سخن نمی گوییم.

وی در پاسخ به این پرسش که، بنابراین شما فکر می کنید که تصمیم جلوگیری از حضور ایران در مذاکرات ژنو درباره سوریه درست بود؟، بار دیگر تایید کرد که موضع آمریکا در این زمینه تغییری نکرده است.

خبرنگاری پرسید: شما سخنان فورد را قبول ندارید؟ وی پیشنهاد داد که شاید بهتر بود حزب الله را هم در این مذاکرات شرکت می دادیم زیرا ما به حضور همه گروه های شبه نظامی نیاز داریم؟

ساکی گفت: مطلب یا تحلیل بیشتری برای ارائه در این زمینه ندارم.