آرژانتین تفاهمنامه با ایران را لغو می‌کند

به گزارشافکارنیوز،پایگاه اطلاع‌رسانی «جی تی ای» اظهار کرد: «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین در حین سخنرانی در این کشور تصریح کرد که آمادگی دارد تفاهمنامه کشورش با ایران برای تحقیق مشترک درباره بمب‌گذاری مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ را لغو کند.

وی نهادهای یهودی و احزاب سیاسی مخالف که این توافق امضا شده میان ایران و آرژانتین را رد کرده بودند و خواستار یک پروژه جاگزین شده بودند را روز شنبه به چالش کشید.

رئیس‌جمهور آرژانتین به قانونگذاران در سخنرانی ماه دسامبر خود گفته بود که به همراه «هکتور تیمرمن» وزیر خارجه آرژانتین در دفترش با رهبران مرکز یهودی آمیا دیدار کرده بود و از آنها خواسته بود تا یک پیشنهاد جایگزین ارائه دهند، پیشنهادی که با یادداشت تفاهم کنونی متفاوت باشد اما در عین حال در چارچوب قانون بین‌الملل و فرایند مقرر باشد که اجازه پیشروی تحقیق را بدهد.

کرشنر تصریح کرد: بعنوان رئیس‌جمهور، من متعهد می‌شود که به این توافق پایان دهم و آنچه را که آنها پیشنهاد دادند بپذیرم. خاطره، حقیقت و عدالت نباید فقط یک شعار باشد.

«والد ولف» معاون رئیس انجمن آرژانتین اسرائیل(DAIA) به جی تی ای گفت: ما در تلاش هستیم تا یک جایگزین پیدا کنیم اما ابتدا لازم است که یادداشت تفاهم با ایران را از بین ببریم. ما یک کمپین ملی گسترده برای لغو یادداشت تفاهم بعنوان اولین گام برای تقویت و پیشبرد راه‌های دیگر ایجاد می‌کنیم.

آرژانتین در حالی می‌خواهد از این توافق کنار بکشد که اوایل سال گذشته میلادی ایران و آرژانتین توافق کردند که برای تحقیق مشترک در مورد انفجار سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان در «بوینس‌آیرس» کمیسیونی تشکیل دهند.

قرار بود این کمیسیون از پنج قاضی مستقل تشکیل شود که هیچ یک از آنها ایرانی یا آرژانتینی نباشند.

محاکم قضایی آرژانتین حکومت ایران را مسئول حمله مذکور می‌دانند که به کشته شدن ۸۵ نفر منتهی شد اما ایران همواره داشتن هر گونه نقشی در این انفجار را رد کرده است.

کریستینا فرناندز کرشنر پیشتر توافق به دست آمده را تاریخی توصیف کرد و گفته بود روند قضایی مقتضی را بر اساس اصل بنیادین حقوق جزایی بینالمللی تضمین می کنم اما رژیم صهیونیستی از این توافق اظهار ناخشنودی کرده بود.