متن نامه اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به روحانی

به گزارش افکارنیوز، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص اقدام برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ارسال نامه‌ای به رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امضای اعضای شورای انقلاب فرهنگی در نامه به رئیس‌جمهور در رابطه با رفع خلاء قانونی تائید رؤسای دانشگاه‌ها در شورا بوده است.

وی افزود: ۲۰ نفر از اعضای شورا(این تعداد رو به افزایش است) برای اصلاح خلاء قانونی ماده ۴ آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها تبصره‌ای را پیشنهاد دادند که این تبصره برای رفع خلاء قانونی تائید رؤسای دانشگاه‌ها است و اعضای شورا با امضای نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند که این موضوع در دستور کار شورا قرار بگیرد.

کبگانیان گفت: در حال حاضر آئین‌نامه به صورتی است که اگر سرپرست تعیین شده از سوی وزیر علوم و بهداشت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید نشود برای تعیین رئیس بعدی زمان بسیاری به طول می‌انجامد و همچنین حیثیت اجتماعی فردِ تائید نشده نیز لطمه می‌خورد زیرا وی در پست ریاست دانشگاه به تائید نرسیده است ولی در پست‌های دیگر ممکن است مورد تائید باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: با اصلاح آئین‌نامه تعامل وزیرعلوم و بهداشت با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای انتخاب و تائید رؤسای دانشگاه‌ها شفاف‌تر می‌شود.

وی گفت: ‌ اطلاعاتی که در سایت‌ها منتشر شده است از تعبیرهایی مانند اعتراض برخی از اعضای شورا استفاده شد که این تعبیرات دقیق و صحیح نبود، در حالی که شورای عالی با دولت و به خصوص وزارتین علوم و بهداشت تعامل سازنده و مکملی داشته و دارد.

کبگانیان عنوان کرد: اعتقاد ما این است که این تبصره می‌تواند خلاء قانونی آئین‌نامه را پر کند و رابطه وزیر علوم و بهداشت به عنوان پیشنهاد دهنده رؤسای دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تصویب کننده نهایی را تسهیل نماید.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر در موارد نادری اختلاف نظری نیز بین پیشنهادکنندگان یعنی وزرا و اعضای شورا وجود داشته باشد این تبصره سبب می‌شود تا حیثیت اجتماعی افراد لطمه نخورد و موضوع انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها نیز بلاتکلیف نماند، البته در بیشتر موارد رؤسای پیشنهادی وزرا با بررسی شورا مورد تائید قرار گرفته‌اند.

کبگانیان ادامه داد: برخی افراد در موارد بسیار نادر ممکن است از سوی شورا برای پست ریاست دانشگاه تائید نشوند ولی در سایر عرصه‌های علم و فناوری بسیار موفق باشند که اگر عدم تائید آنها از سوی شورا اطلاع‌رسانی شود به حیثیت افراد لطمه می‌خورد. بنابراین از طریق این تبصره باید وزرا بدون اینکه اطلاع‌رسانی شود رئیس پیشنهادی خود را به شورای عالی معرفی کنند و پس از تائید شورا رئیس جدید در پست خود قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نکته کلیدی این تبصره این است که برای پیشنهاد وزیر علوم و بهداشت و تصویب شورا پای فرد سوم در صورت مخالفت شورا مطرح نمی‌شود و در مدت موقتی که رئیس پیشنهادی در دستور کار بررسی شورا قرار می‌گیرد رئیس قبلی مسئولیت را بر عهده دارد و در موارد ضروری نیز وزیر می‌تواند یکی از معاونان دانشگاه را برای این مدت به سرپرستی منصوب کند.

به دلیل آنکه متاسفانه سوء تعبیرهایی از این نامه انجام شده است برای رفع هر گونه برداشت سیاسی در اذهان مردم عزیز، عینا متن نامه تقدیم می‌شود:

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم

نظر به تجربه ناموفق حضور سرپرستان طولانی مدت در راس دانشگاه‌ها و لزوم حفظ پیوستگی در مدیریت موسسات آموزش عالی و با توجه به وجود مکفی اساتید معتبر علمی و دارای توانایی‌های مدیریتی در میان اعضای هیأت علمی دانشگا‌ه‌ها پیشنهاد می‌شود:

در آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲ / ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی تبصره دوم از ماده ۴ به صورت زیر اصلاح شود.

«در فاصله اخذ تائید رئیس پیشنهادی دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دبیر شورای عالی موظف است ظرف مدت حداکثر یک ماه تشریفات مقرر در این ماده را به انجام رساند.

در موارد ضرورت، وزیر مربوطه یکی از معاونان دانشگاه را حداکثر به مدت یک ماه به عنوان سرپرست منصوب می‌کند.»
خواهشمند است مراتب فوق برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور قرار گیرد.