آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش بزرگداشت حماسه سازان پزشکی در دوران جنگ تحمیلی که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر در سالن همایش های روزنامه اطلاعات برگزار شد افزود: از شما و مجموعه شما پزشکان تقاضا می کنم در اقدامی، خاطرات پزشکان جنگ را جمع آوری کنید که این خاطرات حتما برای مردم ما سازنده است و می تواند دایره المعارف عالمانه ای برای متخصصانی که می خواهند به جامعه خدمات کنند باشد.

وی گفت: حقیقتا شما پزشکان در دوران جنگ تحمیلی کار بزرگی کردید و از لحاظ تاثیرگذاری، کار شما بسیار موثر بود. هاشمی رفسنجانی افزود: با انجام عملیات های بزرگ، واقعا نگران زخمی ها و آسیب دیده ها بودیم اما با حضور موثر شما در جبهه این امر به خوبی اداره می شد.
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به مهاجرت برخی پزشکان در ابتدای انقلاب و دوران جنگ تحمیلی گفت: اما تعداد باقیمانده به خوبی هم بیمارستان ها و هم جبهه را اداره کردند و توانستند جان خیلی ها را نجات دهند و البته از این رهگذر به دانش پزشکیمان نیز افزوده شد.

وی افزود: با کمال یقین می گویم که شما پزشکان در دوران جنگ تحمیلی کار بزرگی کردید. هاشمی رفسنجانی با انتقاد از اینکه زحمات و تلاش های شما پزشکان در دوران جنگ تحمیلی کم کم در حال فراموشی است گفت: امیدوارم زحمات شما آنچنان برای مردم گفته شود که هم به تاریخ جنگ و هم به تاریخ پزشکی کشورمان غنا ببخشد.

وی از جامعه پزشکی خواست با جمع آوری حداقل یک خاطره از پزشکان حاضر در جنگ تحمیلی باعثزنده نگه داشته شدن تلاش های این قشر از جامعه در جنگ تحمیلی شوند. هاشمی رفسنجانی گفت: ما تا به حال از این گونه مراسم ها برای بیشتر قشرها دخیل در جنگ داشته ایم که خیلی هم به جا بوده است اما برای پزشکان تا به حال برگزار نکرده بودیم یا شاید من به خاطر ندارم و البته تکرار این مراسم ها هم بسیار مهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: تا به حال توفیق نیافته بودم از شما پزشکان به صورت دسته جمعی تشکر کنم گر چه شما برای تشکر، مجاهدت نکردید. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برنامه امروز شما برای بنده بسیار جالب و آموزنده بود گفت: ‌اظهارات خاطره گونه و بیان مسائل جدی کشور را از شما شنیدم و همین هم انتظار بود.

در این مراسم جمعی از پزشکانی که در دوران دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشتند به بیان دیدگاه ها و خاطرات خود پرداختند. همچنین در این مراسم از خانواده شهید دکتر کاظمیان، جانباز دکتر حبیب حاج میرآقا، آزاده دکتر رضا یوسفیان و خواهر ایثارگر زرین تاج کیهانی دوست با حضور رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و تقدیم لوح تقدیر تجلیل و قدردانی شد.
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر(مبنای مرزی ایران و عراق) حق بود و در حال حاضر هم حق است و باید همینطور باشد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در مراسم بزرگداشت پزشکان حماسه ساز در دوران جنگ تحمیلی که در سالن روزنامه اطلاعات به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد با اشاره به برخی مسائل کلی جنگ افزود: جنگی که به ما تحمیل شد اهداف بسیار شومی داشت و از نظر ما مسلم است که بعد از اینکه نتوانستند انقلاب را از محتوا خالی کنند و در کودتا، شورش مسلحانه و تحریم ها نیز به جایی نرسیدند، تصمیم به جنگ گرفتند. وی با بیان اینکه ۴ کانون شرق، غرب، ارتجاع و دولت بعثعراق در جنگ تحمیلی علیه ایران متحد شدند گفت: پس از آنکه بعثی ها با جنایت های فجیعشان توانستند قیام شیعیان را در عراق خاموش کنند با کمک سه جبهه دیگر در صدد این بودند که ایران را به جای الگو شدن برای دیگر کشورها به عبرت تاریخ تبدیل کنند. هاشمی رفسنجانی افزود: ‌ قطعا اسناد روشنی داریم که بعثی ها با کمک سه جبهه دیگر در صدد انهدام انقلاب بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: آنها در شرایطی شروع به حمله کردند که داخل کشور وضع بحرانی بود و اختلاف با بنی صدر جدی شده بود و منافقین مشغول به کار شده بودند و در چند جای کشور نیز برخی ها در صدد تجزیه بودند. هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ارتش در کشور در حال تسویه بود افزود: برخی فرماندهان رده بالای ارتش یا بازداشت شده یا فرار کرده بودند از طرفی هم سپاه تازه شکل گرفته بود و می توانست در حد یک نیروی امنیتی در داخل کار کند. وی گفت: بعثی ها پیش از آغاز رسمی جنگ، شش ماه به ما تجاوز کردند و ۶۰۰ عملیات مرزی انجام دادند که در همه این موارد ما اعتراض کردیم و این موضوع در تاریخ ثبت شده است. رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: روز اول فکر می کردند همه پایگاه های دفاعی و هوایی ما را منهدم خواهند کرد تا ما زمین گیر شویم اما در عین اینکه خوب پیشرفت کردند، ناموفق بودند و رزمندگان خوب به میدان آمدند. هاشمی رفسنجانی افزود: آن روز مرحوم عرفات به ایران آمد و به من نقشه ای از اتاق جنگ عراق را نشان داد که در آن نشان می داد عراقی ها در صدد پیشروی از شمال به مسجد سلیمان و تصرف همه کردستان و از شرق پیشروی برای تصرف رود کارون بودند. وی با بیان اینکه با وجود حمایت شرق و غرب و حتی چین از صدام توانستیم پیشروی بعثی ها را متوقف کنیم گفت: به حق اسم جنگ را دفاع مقدس گذاشتیم چرا که واقعا ما در صدد دفاع بودیم و نه حمله و تجاوز. هاشمی رفسنجانی افزود: بعثی ها خوب جنگیدند و البته باید روی این نکته اساسی تکیه کنیم که همواره عامل موفقیت ما در جنگ اعتماد مردم به امام و انقلاب بود. رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه بعد از رفتن بنی صدر، ‌وحدت خوبی در جامعه ایجاد شده بود گفت: ‌ هر چند امکانات کمی داشتیم اما آمدن مردم به صحنه و بسیج عمومی، جبران مافات کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: نقطه قوت ما داوطلبانی برای دفاع بود که هزاران از این اسطوره ها شهدایمان هستند و الان هم در جانبازان و خانواده شهدا دیده می شوند. وی گفت: با این اعتماد و عشق و مدیریت بی نظیر امام راحل که حقیقتا الگوی بسیار موفق رهبری و فرماندهی در تاریخ اسلام است - و باید به این قطعه تاریخ ببالیم که خداوند به ما هدیه داد - توانستیم مقاومت کنیم و در جنگ پیروز شویم.