به گزارش افکار به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، ' محمود احمدي نژاد ' عصر پنجشنبه به مناسبت روز جهاني آفريقا در ديدار سفرا و روساي نمايندگي هاي كشورهاي آفريقايي مقيم تهران گفت : اگر دولت هاي آفريقايي هماهنگ با يكديگر عمل كنند، دست چپاولگران از منابع غني آنها قطع شده و قدرت سياسي بزرگي در جهان به نفع عدالت ، برادري و صلح ظهور خواهد كرد ، ضمن اينكه ظرفيت هاي اقتصادي و فرهنگي ملت هاي مظلوم آفريقا نيز شكوفا خواهد شد .

رییس جمهوری، روز آفریقا را روز پایداری و مقاومت ستودنی ملت ها و رهبران بزرگ آفریقا دانست و با تبریک فرا رسیدن این روز به دولت ها و ملت های آفریقایی گفت: امیدوارم همگرایی آفریقایی با سرعت و عمق بیشتر به نتایج دلخواه رسیده و آرزوهای تاریخی مردم مظلوم این قاره هر چه زودتر محقق شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از شکل گیری اتحادیه آفریقا خوشحال است، اظهار داشت: بخش اصلی ثروت جهان و بخش مهمی از تمدن و فرهنگ بشری در آفریقا وجود دارد، اما فاصله بین اتحادیه آفریقا تا اتحادیه اروپا از زمین تا آسمان است و استعمارگران برای اینکه اذهان ملت ها را از چپاول و غارتگری های خود منحرف کنند، علت این فاصله عمیق را به دولت ها و ملت های آفریقایی نسبت می دهند.

احمدی نژاد تصریح کرد: اگر اتحادیه اروپا احساس قدرت اقتصادی می کند، این احساس نه از ناحیه تلاش و ابتکار فردی و ذاتی آنهاست، بلکه حاصل غارت ثروت کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی است.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت ها و ملت های آفریقایی خواهد ایستاد، اظهار داشت: همکاری های ایران و آفریقا رو به گسترش است و ایران و کشورهای قاره آفریقا در جبهه بندی های جهانی در یک جبهه قرار دادند.
وی تاکید کرد: ملت های ما سالهای طولانی تحت فشار و ظلم قدرت های مسلط جهانی قرار داشتند و بخش وسیعی از منابع و فرهنگ مان مورد غارت و دستبرد استعمارگران قرار داشت که امروز هم به شکل دیگری شرایط گذشته ادامه دارد.
احمدی نژاد گفت: برده داران و استعمارگرانی که صدها سال برای ملت های مستقل ارزشی قائل نبودند و فقط به دنبال چپاول منابع و ثروت ملت های ما بودند، امروز هم با سازماندهی و چهره جدیدی همان اهداف گذشته را دنبال می کنند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: فاصله بزرگی که امروز بین چند دولت برخوردار با اکثریت ملت های محروم جهان وجود دارد حاصل یک دوره طولانی استعمار و غارتگری است و چنین نیست که مردم آنها از هوش و ذکاوت بالا و توانمندی بیشتری برخوردار بوده باشند.
احمدی نژاد اظهار داشت: ملت های مستقل بخاطر فرهنگ کهن و تمدن انسانی، سالم، صمیمی و دلسوز هستند و سلطه گران از همین ویژگی های انسانی سوء استفاده کرده و با فریبکاری برای دوره ای طولانی به غارت و چپاولگری پرداختند.

رییس جمهوری گفت: زمانی که نهضت ها و حرکت های استقلال طلبانه در جهان شکل گرفت و اکثریت کشورها به استقلال دست یافتند، استعمارگران و مستکبران، ساز و کارهای جهانی را در راستای تضمین منافع خود تغییر دادند.
احمدی نژاد تصریح کرد: با آنکه دولت های مستقل جهان اکثریت اعضاء سازمان ملل را تشکیل می دهند، اما تصمیمات این سازمان همواره در جهت خلاف منافع این کشورها اتخاذ شده است و سازمان ملل نتوانسته از استقلال و امنیت ملت های جهان دفاع کند و سازوکارهای سیاسی حاکم بر مجامع جهانی مقهور و یا هماهنگ با استعمارگران قدیم و سلطه گران امروز عمل می کنند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: نظام اقتصادی حاکم بر جهان نیز ناعادلانه است، اگر سلطه گران زمانی با لشکر کشی منابع و ثروت ملت ها را چپاول می کردند، امروز به راحتی و از طریق سازوکارهای حاکم بر جهان این کار را انجام می دهند. آنها از طریق این سازوکارها ریسک کشورهای ما را برای سرمایه گذاری بسیار بالا و در مقابل ریسک کشورهای حوزه نظام سرمایه داری را پایین اعلام می کنند، این در حالی است که بحران اخیر اقتصادی نشان داد که اقتصاد دنیای سرمایه داری، حبابی، پوشالی و سرشار از فریب است.
احمدی نژاد گفت: سلطه گران سازوکارهای اقتصادی را به گونه ای طراحی کرده اند که حاصل ثروت همه ملت های جهان در اختیار آنها قرار می گیرد.
رییس جمهوری افزود: امروز در بسیاری از کشورهای آفریقایی ذخایر معدنی غنی و با ارزشی وجود دارد که شرکت های اروپایی و آمریکایی همه آنها را با کمترین هزینه در اختیار گرفته اند و در حقیقت سود این معادن به کشورهایی که جنگ و درگیری را به کشورهای آفریقایی تحمیل می کنند، سرازیر می شود.
احمدی نژاد گفت: در منطقه خاورمیانه نیز نفت ذخیره فریبنده ای است که از صد سال پیش چشم استعمارگران را برای تسلط کامل بر آن خیره کرده است و در این راستا جنگ های خانمانسوز و حتی رژیم صهیونیستی را به منطقه تحمیل کردند تا مخازن اصلی نفت تحت سلطه آنها باشد.
رییس جمهوری اظهار داشت: اگر ملت های مستقل بخواهند پیشرفت کنند، سلطه گران با سازوکارهایی که در اختیار دارند، به بهانه های گوناگون و با تهدید شورای امنیت و انتشار قطعنامه و تحریم در مقابل حرکت اینگونه ملتها مانع تراشی می کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: در شرایط کنونی جهان باید همکاری های خود را بیش از پیش در زمینه های مختلف گسترش دهیم، البته اگر بخواهیم به آرزوهای تاریخی خود دسترسی پیدا کنیم، باید اقدامات بزرگتری انجام دهیم و آن تغییر نظام ظالمانه حاکم بر جهان است، زیرا تازمانی که نظم یکسویه ظالمانه حاکم باشد، هیچ گاه به آرزوهای تاریخی خود یعنی استقلال، رفاه و پیشرفت واقعی نخواهیم رسید.

احمدی نژاد تصریح کرد: امروز تلاش برای تغییر نظام ظالمانه و برپایی نظم عادلانه تنها راه نجات است و در غیر این صورت سلطه گران، کشورهای ما را با توطئه گری به مسایل داخلی، ملی و منطقه ای مشغول خواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: امروز به لحاظ تاریخی دوره استعمارگران رو به پایان است و شرایط کنونی فرصتی تاریخی برای ملت ها و دولت های ما ایجاد کرده که باید دست به دست هم برای تغییر نظام ظالمانه جهانی حرکت کنیم، تا منابع و ثروت هر ملتی در اختیار همان ملت قرار گرفته و روابط اقتصادی دنیا عادلانه باشد.
رییس جمهوری تصریح کرد: امروز جهان نیازمند تحول و روح و انگیزه جدیدی است و تحقق نظام عادلانه جهانی نیازمند همدلی، همفکری و مشارکت همگانی است.
احمدی نژاد گفت: برای ساختن آینده باید با هم و در کنار هم باشیم، البته دشمن فریبکار و توطئه گر است و از تقویت روابط هر یک از کشورهای مستقل خشمگین شده و با فتنه گری به دنبال ایجاد تنش و جدایی است که در مقابل آن باید ضمن حفظ هوشیاری، وحدت و همکاری های خود را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: خنثی کردن طراحی های پیچیده استعمار و سلطه گران نیازمند هوشمندی و همدلی است.
در ابتداي اين ديدار سفير كشور مالي در سخناني با تاكيد بر ضرورت گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران و قاره آفريقا گفت : آفريقا به دنبال گسترش روابط با دولت و ملت بزرگ ايران است و مصمم است با تلاش مشترك بر مشكلات خود فائق آيد.