دولت به حوزه پول ندهد، اسلام راهم تضعیف نکند

در حالی که علی اکبر جوانفکر مشاور رئیس جمهور با ادعای ۱۷ برابر شدن بودجه حوزه های علمیه، آن را نشانگر همراهی دولت با روحانیت تلقی کرد، موسس و رئیس هیات مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه به ابهامات ایجاد شده پاسخ داد.

جوانفکر گفته بود: " بودجه‌ای که دولت وقت در سال ۱۳۸۳ برای حمایت مالی از حوزه‌های علمیه و مراکز دینی اختصاص داده بود از ۳۵ میلیارد تومان فراتر نرفت اما با دقت و توجه ویژه رئیس‌جمهور محترم، این مبلغ در سال‌جاری به رقم خیره‌کننده ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که حاکی از ۲۲ برابر شدن آن است. چگونه می‌توان رئیس جمهور و دولتی که دارای چنین گرایش و نگرشی به مراکز علوم دینی است، به ضدیت با روحانیت متهم کرد؟ مسئولیت جلوگیری از تکرار اینگونه شبهه‌افکنی‌ها و اتهامات بی‌اساس با کیست؟ "

در این حال حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب که یکی از موثرترین افراد در اختصاص بودجه به موسسات فرهنگی و حمایت از آنهاست، در گفت و گو با «آینده» اظهار داشت: اظهارات آقای جوانفکر چند ایراد اساسی دارد. اولا برخی اعداد ایشان غلط است، به عنوان نمونه عدد ۳۵ میلیارد تومان که برای بودجه سال ۸۳ ذکر شده غلط است، چرا که در آن سال، ۲۰ میلیارد تومان بودجه به مرکز مدیریت حوزه های علمیه اختصاص یافت و رقمی بالاتر از این به مرکز خدمات حوزه های علمیه داده شد. ثانیا بودجه رشد داشته و وقتی رقم کل بودجه سال ۸۳ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و بودجه ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰، قریب ۵ برابر شده، طبیعی است که اکثر ارقام بودجه کمابیش افزایش پیدا می کنند و این مقایسه، مقایسه صحیحی نیست. به علاوه بیمه تامین اجتماعی طلاب که یکی از مهمترین خدمات به آنهاست، در زمان دولت آقای خاتمی انجام شد.

وی در ادامه گفت: فارغ از این ایرادات، بودجه عمومی کشور متعلق به دولت نیست که بخواهد درباره دادن آن منت بگذارد، در حالی که دولت هم خودش بیشترین مصرف کننده بودجه عمومی است و هم مرجع تخصیص دهنده بودجه به ارگان های مختلف اعم از مجلس و شورای نگهبان و قوه قضائیه و نیروهای مسلح و … رهبری هم فرموده اند دولت به حوزه بودجه بدهد. اما حق دخالت در امور حوزه ندارد. الان دانشگاه ها هم از دولت بودجه می گیرند، اما این به معنای آن نیست که استادان برجسته دانشگاه به سبب این بودجه مقابل دولت خاضع شوند. در مورد حوزه هم همین طور است. ارائه کمک به حوزه ها وظیفه دولت در جمهوری اسلامی است، لذا نباید دولت به خاطر انجام وظیفه منت بگذارد و یا از آن استفاده سیاسی کند.

نواب افزود: از نظر علما این بسیار بهتر است که دولت پول به حوزه ندهد، اما مبانی اسلامی را رعایت کند و در تقویت مرجعیت و روحانیت بکوشد، نه اینکه در راستای تضعیف آنها قدم بردارد. با این حال متأسفانه ملاحظه می کنیم رئیس کمیسیون فرهنگی دولت رئیس جریان انحرافی هم هست. این جریان اساسا به روحانیت و مرجعیت ضربه زدند و تبلیغ اسلام منهای روحانیت کردند و هر جا رفتند، گفتند نفوذ روحانیت کم شده است. در حالی که اگر دولت خودش را برخاسته از ولایت و روحانیت می داند، باید اگر این موضوع هم در جایی وجود دارد، سعی به اصلاح و ترمیم آن کند، نه اینکه به آن دامن بزند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: این دوستان نمی دانند دولتها و رژیم های مختلفی تلاش کردند به روحانیت ضربه بزنند، اما هیچ کدام موفق نشدند. دولت آقای احمدی نژاد هم می تواند چند روز امتحان کند که آیا می تواند بدون حمایت روحانیت کار خود را ادامه بدهد یا نه؛ البته می‌بینیم همین که روحانیت علیه جریان انحرافی افشاگری کرد، پایه های دولت به لرزه افتاده است.

رییس سابق مرکز خدمات حوزه های علمیه در پاسخ به این سوال که محل مصرف این بودجه کجاست، گفت: بخش اعظم این بودجه هزینه های عمرانی است که صرف ساخت مدارس و تعمیر، توسعه و تجهیز حوزه های علمیه خواهران و برادران و طلاب خارجی می شود و خوشبختانه شهریه طلاب که از آن روحانیون ارتزاق می کند، هیچ ارتباطی به دولت ندارد و مراجع معظم تقلید آن را از محل وجوهاتی که مردم می دهند، تهیه می کنند. با این حال شاهدیم که دولت خدمات بسیار بیشتری از حوزه می گیرد و بدون اینکه مخارجی در حد بورسیه برای اینها بکند، امام جماعت، معلم و … به کمک دولت می آیند. البته در طول تاریخ هم بسیاری از مدارس اصلی علمیه را حکومت ها ساخته اند. همین مدرسه فیضیه را هم حکومت قاجار در زمان فتحعلی شاه ساخت و مدرسه مروی تهران را حاکم مرو ساخت و مدرسه چهارباغ اصفهان هم توسط صفویه ساخته شد. لذا این خیلی زشت است که دولت برخاسته از انقلاب اسلامی برای اختصاص بودجه به حوزه منت بگذارد.

نواب در پایان گفت: در حال حاضر شهریه ماهانه طلاب حوزه های علمیه حداكثر ۴۰۰ هزار تومان است كه همپایه حداقل دستمزد كارگران است و بیمه آنها نیز به همین نحو است و ۹۰٪ روحانیون كه در تقسیم بندی غیر شاغل قرار می گیرند، در حد حداقل مردم دریافت می كنند، در حالی كه برداشت غیر واقعی در این زمینه در جامعه وجود دارد و اظهاراتی شبیه به سخنان آقای جوانفكر هم به موضوع بیشتر دامن می زند.