وزير بهداشت از تلاشهاي وزارت بهداشت براي تصويب هر چه سريعتر تعرفههاي درمان سال جاري خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را انجام ميدهيم تا تعرفههاي درمان در جلسه كارگروه تعرفه و بيمه در هفته پيش رو نهايي شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران گفت: دوشنبه هفته‌ای که گذشت اولین کارگروه بیمه و تعرفه در دولت برگزار شد. هفته آینده نیز جلسه دوم این بررسی‌ها برگزار می‌شود. در این جلسه به علت مشکلاتی که بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارند تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا تعرفه‌ها تصویب و ابلاغ شود.
وی ابراز امیدواری کرد که در جلسه کارگروه بیمه و تعرفه در دولت به نتیجه نهایی در زمینه تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی برسند تا بخشی از گرفتاری‌های بیمارستان‌ها برطرف شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: تعیین تعرفه‌های درمان قاعدتا باید قبل از تصویب بودجه تصمیم‌گیری شود و بودجه بر اساس آن تعیین شود. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید شورای عالی بیمه سلامت تشکیل شود که یکی از وظایف این شورا، تعرفه‌گذاری است. امیدوارم هر چه سریع‌تر ساختار این شورا مشخص شود؛ چرا که ساختار آن باید به صورت لایحه از طرف معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری به مجلس ارایه شود. شاید با تشکیل این شورا بتوانیم در سال آینده مشکلات بیمارستان‌ها را برطرف کنیم؛ چرا که بیشترین ضرر از تاخیر در اعلام تعرفه‌ها را بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در سراسر کشور همچنان با تعرفه‌های سال گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که ۵۸ درصد اعتبارات بیمارستان‌ها از درآمدهای اختصاصی و درآمدهای بیمه‌ای و تعرفه‌ای است.
وزیر بهداشت درباره عدم اعمال ۱۰ درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت در بودجه سال جاری، گفت: این موضوع مصوبه برنامه پنجم توسعه بود اما آنچه که در بودجه دیده شده مقرر شده است این ۱۰ درصد در قالب ۳ میلیارد دلار افزایش قیمت نفت معادل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به بخش سلامت تعلق گیرد. با توجه به ماموریت‌های فراوان وزارت بهداشت به ویژه گسترش برنامه پزشک خانواده به سراسر کشور و سایر فعالیت‌ها مانند بیماری‌های صعب‌العلاج، ساماندهی اورژانس‌ها و کسری‌های اعتباری وزارتخانه باید به وسیله این سه هزار میلیارد تومان جبران شود. مجلس شورای اسلامی نیز برنامه‌ریزی کردند که باید هر چهار ماه یک بار گزارشی در این باره به مجلس ارایه شود.
دستجردی در ادامه به تاخیر حدود ۷ تا ۸ ماه بیمه‌ها به ویژه بیمه تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی اشاره کرد و گفت: به ویژه در استان‌ها معمولا گفته می‌شود که مراکز درمانی دولتی تا پایان شهریور و مهر ماه سال گذشته مطالبات خود را از بیمه‌ها دریافت کرده‌اند. با توجه به این که ۵۸ درصد اعتبارات بیمارستان‌ها از همین پرداخت‌های بیمه‌ای است، این تاخیر در پرداخت‌ها گرفتاری عدیده‌ای را ایجاد کرده است.
وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که با ادغام وزارت رفاه و تشکیل وزارتخانه جدید، تحولی در پرداخت‌های بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی به وجود آید و کمتر دچار مشکلات شوند.
وي افزود: بر اساس قانون سازمانهاي بيمهگر بايد طي دو هفته ۷۰ درصد طلبهاي مراكز درماني و مابقي را طي دو ماه پرداخت كنند. در غير اين صورت بايد جريمه تعلق گيرد. اميدواريم با وزارتخانه جديد اين مشكل برطرف شود.