سران قبایل بزرگ یمن با صدور بیانیه ای در واکنش به کشتار و درگیریهای خونین که همچنان ادامه دارد، دیکتاتور این کشور را مهدور الدم دانستند و تاکید کردند صالح دیگر حمایت هیچ قبیله ای را به همراه ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونایتد پرس اینترنشنال، در یک هفته اخیر در جریان قیام مردم یمن تعداد کشته شدگان به صورت تصاعدی بالا رفته و در جریان انفجار یک انبار مهمات در صنعا ۲۸ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.
شیخ " خالد العواضی " از شخصیتهای بزرگ و ریش سفیدهای یمنی در این باره تاکید کرد: صالح با بمباران قبایل یمن به ویژه افرادی که در منزل شیخ " صادق الاحمر " برای میانجیگری حضور پیدا کرده بودند، مرتکب جنایتی زشت و سیاه شده است. وی کسانی را درصدد وساطت بودند به خاک و خون کشیده است.
العواضی افزود: قبایل تصمیم خود را گرفته اند و تا دو روز دیگر صالح را مجبور به ترک قدرت می کنند، سپس زمام امور به جوانان انقلابی در میدانهای تغییر و آزادی سپرده می شود.
وی تاکید کرد: آنچه این روزها در صنعا(از خون و خونریزی) می گذرد ارتباطی با انقلاب و جوانان آن که حرکتی مسالمت آمیز آنها ندارد و همین انقلابیون هستند که به زودی زمام امور را در دست می گیرند.

علی عبدالله صالح - شیخ الاحمر

از سوی دیگر، شیخ " فیصل مناع " از اعضای کمیته میانجیگری اظهار داشت: تمام قبایل یمنی امروز از صالح دست کشیده اند، وی هم اکنون هیچ قبیله ای را با خود به همراه ندارد و از امروز مهدور الدم است.
خاطرنشان می شود در جریان تحولات اخیر یمن، نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح محل نشست سرلشگر " غالب القمش " رئیس دستگاه اطلاعات و فرستاده ویژه وی را با برخی از سران قبایل مورد حمله موشکی قرار دادند که این بمباران سبب کشته شدن سه نفر از سران قبایل و زخمی شدن القمش(فرستاده صالح) شد.
رئیس دستگاه اطلاعات یمن پس از این بمباران علی عبدالله صالح را مسئول آغاز احتمالی جنگ داخلی در یمن دانست و اقدامات اخیر وی را در راستای خونریزی بیشتر مردم یمن دانست.
از سوی دیگر، شبکه خبری العربیه دقایقی پیش به انتشار اظهاراتی از شیخ صادق الاحمر از روسای اصلی قبایل یمن پرداخت.
شیخ الاحمر که در جریان تحولات اخیر به اصلی ترین مخالف رژیم صالح تبدیل شده است، از اعراب و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست صالح را برای کناره گیری تحت فشار قرار دهند.
وی با تاکید بر ادامه مبارزه با دیکتاتوری صالح تصریح کرد: کسی که ملت خود را می کشد مشروعیت حکومت بر کشور را ندارد. من در منزلم هستم و هیچ نیروی نظامی هم نمی تواند مرا دستگیر کند.
این رهبر قبیله ای یمن با تاکید بر اینکه علی عبدالله صالح باید فورا قدرت را ترک کند، افزود: صالح کشور را به سمت جنگ داخلی سوق می دهد. وی هم اکنون هیچ مسئولیتی در کشور ندارد و من تا آخرین قطره خون با او مبارزه می کنم.
شیخ الاحمر با اشاره به درگیریهایی که هم اکنون در فرودگاه صنعا جریان دارد، گفت: فکر می کنم فرودگاه بسته باشد، اما نیروهای من تا زمانی که نیروهای صالح دست از تبادل آتش بر ندارند، درگیریها را پایان نمی دهند.
خاطرنشان می شود قیام مردم یمن از اوایل فوریه گذشته (سه ماه پیش) آغاز شده و در جریان آن تاکنون صدها نفر به خاک و خون کشیده شده اند. البته رژیم دیکتاتور یمن با تکیه بر حمایتهای رژیمهای مرتجع عربی از جمله عربستان در روزهای اخیر با ترسی که از سرنگونی دارد بر میزان جنایات خود افزوده است.