دولت آمريكا با هدف اجراي طرحهاي منطقهاي خود و به منظور ادامه بحران در سوريه لبنان را تحت فشار قرار داده است تا از حمايت دولت بشار اسد دست بردارد كه با مخالفت جدي لبنان روبهرو شد.
به گزارش فارس، یک منبع آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه " لس‌آنجلس‌تایمز " ‌ آمریکا تاکید کرد واشنگتن دولت لبنان را تحت فشار قرار داده است تا دست از حمایت " بشار اسد "، رئیس جمهور سوریه بردارد.
این منبع با اشاره به اینکه رفتارهای دولت لبنان از زمان شروع اعتراضات در سوریه در سه ماه پیش تاکنون نشان‌دهنده تایید نظام بشار اسد بوده است، گفت: لبنان تنها کشور عربی عضو شورای امنیت است و آمریکا تلاش می‌کند تا این کشور پیش‌نویس قطعنامه توزیع شده از سوی چهار کشور اروپایی مبنی بر محکومیت دولت سوریه را تایید کند و به آن رای مثبت دهد.
منبع آمریکایی افزود: " جفری فلتمن "، معاون وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه که هفته گذشته به بیروت رفته بود به مقامات لبنانی گفت احتمال سرنگونی نظام بشار اسد در شرایط کنونی وجود دارد و بازگشت اوضاع سوریه به وضعیت قبلی غیرممکن است و تحریم‌های بین‌المللی علیه بشار اسد وی را در سطح جهانی منزوی می‌کند و هرگز مثل گذشته نخواهد بود.
ناظران در واشنگتن گفتند آمریکا اعمال فشار علیه چند کشور عربی دیگر غیر از لبنان را نیز در دست کار خود قرار داده است که از جمله آن دو کشور امارات و بحرین هستند که با صدور بیانیه حمایت خود را از نظام بشار اسد اعلام کرده بودند.
دولت آمریکا همچنین از طریق عربستان اتحادیه عرب را تحت فشار قرار داده است تا بیانیه‌‌ای را علیه دولت سوریه صادر کند یا دستکم خواستار توقف حملات نظامی سوریه علیه مخالفان شود.
از سوي ديگر منابع وزارت خارجه لبنان در گفتوگو با الشرق الاوسط تاكيد كردند كه لبنان موضع رسمي خود را اتخاذ كرده است و در صورتي كه پيشنويس قطعنامه عليه سوريه به راي گذاشته شود به آن راي منفي خواهد داد و فشارهاي آمريكا هرگز در تغيير موضع لبنان كه بر اصول ثابت استوار است موفق نخواهد بود.