خبرگزاری رویترز از وقوع پنج انفجار مهیب که پایتخت لیبی را لرزاند، خبر داد.
به گزارش ایسنا، این خبرگزاری گزارش داد: در پی این پنج انفجار مهیب که باب‌العزیزیه مقر اقامت معمر قذافی، رهبر لیبی را در طرابلس هدف قرارداده بود، دود گسترده‌ای این منطقه را فرا گرفت.
خبرنگار العربیه نیز گزارش داد: نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در این حملات مقر قذافی را هدف قرار داده بودند.
سایت الجزیره گزارش داد: نیروهای ناتو مقرهایی را در طرابلس و تاجوراء در نزدیکی طرابلس هدف قرار دادند.
این در حالی است که نیروهای معمر قذافی همچنان به بمباران شهر نالوت و الزنتان و برخی شهرک‌های اطراف ادامه می‌دهند.
گردان‌های قذافی، مقرهای انقلابیون را در منطقه‌ی شرق الزنتان هدف قرار دادند. این در حالی است که نیروهای انقلابی در حالت آماده باش هستند.
به گزارش الجزیره، نیروهای قذافی همچنین منازل شهروندان، ساختمان اداره‌ی پست این شهر و دفتر روزنامه‌ی الحق را بمباران کردند.
یکی از افسران سابق ارتش لیبی به الجزیره گفت: گردان‌های قذافی موشک‌های گراد حامل بمب‌های خوشه‌ای و موشک‌های حاوی مواد شیمیایی در اختیار دارند و از هفته‌ی پیش استفاده از این موشک‌ها را آغاز کرده‌اند.
از سوی دیگر، جمعه ابراهیم، سخنگوی اطلاع‌رسانی شورای نظامی منطقه‌ی غرب لیبی، تاکید کرد: انقلابیون آماده‌ی پیشروی و لغو محاصره‌ی شهرک‌ القلعه هستند.
وی افزود: گردان‌های قذافی به زودی غافلگیر خواهند شد، به طوری که نیروهای انقلابی از مرحله‌ی دفاع استراتژیک به مرحله‌ی حمله‌ی گسترده وارد خواهند شد.
به گزارش الجزیره، انقلابیون همچنین توانستند گردان‌های قذافی را از مصراته وادار به عقب‌نشینی کنند.
نیروهای قذافی در حال حاضر ناتوان از نفوذ به داخل مصراته هستند. مصراته در حال حاضر شاهد کمبود شدید مواد غذایی و دارویی است و برق این شهر نیز قطع شده است.
همچنین عضو کمیته‌ی اطلاع‌رسانی انقلابیون ۱۷ فوریه تصریح کرد: روز پنجشنبه شهر نالوت هدف بمباران شدید موشک‌های گراد قرار گرفت.
در این راستا فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در جلسه مجلس سنای این کشور گفت: هلی‌کوپترهای فرانسه احتمالا در لیبی در راستای کاهش اعمال فشار بر شهر مصراته در شرق طرابلس استفاده خواهند شد.
فیون تصریح کرد: گردان‌های قذافی بارها تلاش کردند این شهر را به محاصره‌ی خود درآورند و جنگنده‌های ناتو به سختی این نیروها را هدف قرار داده‌اند، چرا که آنها بین ساکنان این شهر مستقر هستند و این هلی‌کوپترهای جنگی راهکار بهتری است تا آنها را با دقت بیشتر هدف قرار دهیم.
ژرار لونگه، وزیر دفاع فرانسه نیز اظهار کرد: انگلیس استفاده از این هلی‌کوپترهای جنگی را در لیبی در کنار فرانسه آغاز خواهد کرد.
انگلیس نیز توافق اولیه‌ی خود را با استفاده از جنگنده‌های آپاچی در حملات علیه لیبی اعلام کرده است.
همچنین سخنگوی رسمی وزارت خارجه‌ی روسیه اظهار کرد: روسیه از طرح‌های ناتو برای اعزام هلی‌کوپترهای بیشتر به لیبی نگران است.
وی تاکید کرد: روسیه تضمین‌هایی را از آمریکا و ناتو برای عدم وجود طرح دخالت زمینی در لیبی بدست آورده است.
از سوی دیگر، خالد الکعیم، معاون وزیر امور خارجه‌ی لیبی در نخستین اعتراف خود بیان کرد: تمامی راهکارهای سیاسی در خصوص آینده‌ی کشور روی میز مذاکرات آینده قرار خواهد داشت.
الکعیم اظهار کرد: معمر قذافی در فکر استراتژی خروج زودهنگام از قدرت نیست و این مساله هرگز در مذاکرات با غرب و سازمان ناتو مطرح نخواهد شد و این مساله را ملت لیبی تعیین خواهند کرد.
معاون وزیر خارجه‌ی لیبی اخبار منتشر شده‌ مبنی بر سفر قریب‌الوقوع میانجی‌گران آفریقایی به ریاست جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به طرابلس با هدف بررسی استراتژی خروج رهبر لیبی را رد کرد.
وی تصریح کرد: براساس تغییرات قانون اساسی که سال گذشته بررسی شد، احتمال دارد که معمر قذافی نقش صوری داشته باشد و به طور کلی از نظام سیاسی کناره‌گیری کند، اما این امر بستگی به ملت لیبی دارد.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز - چاپ آمریکا - به نقل از یک مقام انگلیسی همراه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که در حال حاضر در فرانسه به سر می‌برد، نوشت: معمر قذافی شیوه‌ی جدیدی را برای فرار کردن از بمباران شدید طرابلس و نجات جان خود اتخاذ کرده است و آن شیوه این است که وی شبانه در داخل بیمارستان‌های لیبی مخفی می‌شود چرا که می‌داند ناتو بعید است به بیمارستان‌ها حمله کند.
این مسئول انگلیسی اظهار کرد: سازمان اطلاعات انگلیس به کامرون ابلاغ کرده است که قذافی به دنبال پناهگاه‌های امن در داخل بیمارستان‌های لیبی است.
این مقام افزود: فرماندهان نیروهای قذافی ناتوان از تماس با یکدیگر هستند چون نگرانند که ناتو تماس‌های آنها را ردیابی کند.
به گفته‌ی این مقام، این تمامی مسایلی است که سازمان اطلاعات انگلیس به کامرون ابلاغ کرده است و واقعیت این است که قذافی از این بیمارستان به بیمارستان دیگر می‌رود تا ناتو نتواند وی را هدف قرار دهد.
از سوی دیگر، مزدوران آفریقایی در گفت‌وگو با روزنامه " لیبیا الحره " گفتند: مهاجران آفریقایی فریب قذافی را خوردند و ناگزیر به مبارزه در کنار نیروهای قذافی شدند با این گمان که آنها علیه القاعده می‌جنگند.
این مزدوران که از دارفور سودان و چاد به لیبی آمده‌ و در حال حاضر در زندانی موقت در مدرسه راهنمایی در شهر الزنتان تحت کنترل انقلابیون به سر می‌برند، گفتند: ما هیچ پولی از نظام قذافی نگرفته‌ایم. آنها تنها به ما غذا و سیگار دادند.
از سوی دیگر الهادی هضیبه، سفیر لیبی در اتحادیه‌ی‌ اروپا عصر پنجشنبه جدایی خود را از نظام لیبی اعلام کرد.
هضیبه از تمامی وظایفش در اعتراض به سرکوب غیرنظامیان از سوی نیروهای قذافی کناره‌گیری کرد.
وی ادامه داد: چهار ماه بعد از خونریزی‌ها من و همکارانم در دفتر مردمی لیبی در بروکسل ناچار شدیم که تصمیم خود را در این زمینه اعلام کنیم.
این سفیر افزود: من و همکارانم تمایل داریم در خدمت ملت لیبی باشیم و در راستای دموکراسی و تشکیل دولت قانونمند تلاش کنیم.
در این راستا اتحادیه‌ی اروپا نیز از این تصمیم سفر لیبی تقدیر کرده است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در تماس تلفنی با البغدادی علی المحمودی بر برقراری فوری آتش‌بس و آغاز مذاکرات جدی برای شروع مرحله‌ی انتقالی تاکید کرد.
وی عنوان داشت که عبدالاله الخطیب فرستاده‌اش به لیبی اخیرا با مخالفان مذاکراتی داشت و وی بار دیگر به لیبی سفر خواهد کرد.
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: المحمودی بار دیگر نسبت به حملات هوایی ناتو به لیبی ابراز نگرانی کرد.