مدتي است كه بين پيمانكاران خطوط انتقال گاز و لوله سازان قطور داخلي چالشي ايجاد گرديده و آن ناديده گرفته شدن قانون استفاده از حداكثر توان داخلي از سوي مجريان پروژه هاي مذكور و واردات هزاران كيلومتر لوله هاي قطور بوده است كه زيان هايي را به اشتغال و توليد داخلي وارد كرده است.

به گزارش فارس، برخی شرکتهای بزرگ داخلی سازنده لوله از جمله سدید که مدعی تجهیز به آخرین تکنولوژی روز دنیا در تولید لوله های گاز ترش و شیرین هستند، اعلام کردند، واردات بی رویه لوله سبب تعطیلی و بیکارشدن جمعی از کارکنان آنها از جمله شرکت لوله سازی ماهشهر گردیده است.

این شرکت‌های بزرگ داخلی به دلیل این اقدام پیمانکاران در واردات لوله از خارج بارها ناچار به استمداد از مقامات بلند پایه دولت و مجلس شده اند که هر بار پس از پیگیری های اولیه دستورات اکیدی از سوی ایشان نسبت به رسیدگی و رفع این چالش صادر شده است.

اخیراً(اردیبهشت ماه) نیز تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت نفت و برخی از شرکتهای تابعه در خصوص خرید لوله های انتقال گاز جهت بررسی و پاسخ لازم به وزارت نفت ارائه شد.

در اين باره، حميدرضا كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي مجلس نامه تقاضاي ۲۵ نماينده مجلس براي تحقيق و تفحص از وزارت نفت و برخي از شركت هاي تابعه در خصوص خريد لوله هاي انتقال گاز را براي ميركاظمي وزير سابق نفت ارسال كرد و خواستار بررسي و پاسخ لازم در اين باره شد.