كنكور سراسري ۹۰ در روزهاي پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ تيرماه و صبح روز شنبه ۱۱ تيرماه با رقابت بيش از يك ميليون نفر برگزار ميشود و به گفته مسئولان سازمان سنجش آموزش كشور، تمام داوطلبان اين آزمون وارد دانشگاهها ميشوند.

به گزارش فارس، در چهل‌ویکمین کنکور سراسری که امسال برگزار می‌شود یک میلیون و ۱۳۶ هزار داوطلب دختر و پسر ثبت‌نام کرده‌اند.

* بیشترین شرکت‌کنندگان کنکور سراسری در گروه علوم‌تجربی هستند

ابراهیم خدایی معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه در کنکور سراسری سال ۹۰، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: کنکور سراسری سال ۹۰ در روزهای ۹ تا ۱۱ تیرماه برگزار می‌شود.

وی درباره درصد شرکت‌کنندگان زن و مرد در کنکور سراسری سال ۹۰ گفت: از یک میلیون و ۱۳۸ هزار داوطلب کنکور سراسری ۶۰,۵ درصد زن و ۳۹,۵ درصد مرد هستند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه بیشترین تعداد شرکت کننده در کنکور سراسری در گروه علوم تجربی هستند، گفت: ۳۹ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گروه علوم تجربی هستند، گروه علوم انسانی با ۳۳ درصد، گروه علوم ریاضی با ۲۵ درصد، گروه هنر با ۶/۱ درصد و گروه زبان‌های خارجی با ۴/۱ درصد به ترتیب بیشترین تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهند.

* جزئیات مقررات وظیفه عمومی کنکور ۹۰

وی درباره شرایط مقررات وظیفه عمومی در کنکور سراسری ۹۰ گفت: داوطلبان مرد خواستار شرکت در کنکور ۹۰ باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم(کفالت، پزشکی و موارد خاص) یا برگه معافیت موقت پزشکی و بدون غیبت در مدت اعتبار آن داشته باشند.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان و دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و همچنین فارغ التحصیلان پایه پیش دانشگاهی و دانش‌آموزان پایه پیش دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسطه متولد سال ۱۳۷۱ و بعد از آن برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ احتیاجی به اخذ برگه آماده به خدمت ندارند، ولی باید در تاریخی که توسط سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام می‌شود، به خدمت اعزام شوند، در صورت پذیرفته شدن در آزمون سراسری به شرط نداشتن غیبت، در هر مرحله‌ای از خدمت ترخیص خواهند شد. در غیر این صورت غایب محسوب شده و پذیرش آن‌ها در آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ ملغی می‌شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: ثبت‌نام و شرکت در آزمون متولدین نیمه دوم سال ۱۳۷۰ که به صورت حضوری مدرک پیش دانشگاهی اخذ کرده‌اند با اخذ برگ اعزام به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آن‌ها در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ خواهد بود، بلامانع است.

وی افزود: متعهدین خدمت در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که پس از انجام تعهد خدمت معاف می‌شوند، در صورت ارائه موافقتنامه از بالاترین مقام وزارت یا سازمان متبوع می‌توانند در کنکور ۹۰ شرکت کنند. با شروع تحصیل، تعهد آن‌ها قطع شده و پس از اتمام تحصیلات باید بقیه خدمت مورد تعهد را در وزارتخانه یا سازمان متبوع به اتمام برسانند.

خدایی گفت: فارغ التحصیلان دوره کاردانی(فوق دیپلم) در حین خدمت با ارایه گواهی از یگان مربوط مبنی بر اینکه دوران خدمت وظیفه وی تا ۳۰ شهریور یا نهایتاً تا ۳۰ بهمن سال ۹۰ به پایان برسد اجازه شرکت در کنکور ۹۰ را دارند.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلانی که فقط رشته‌های تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۱ را انتخاب کرده‌اند باید خدمت دوره ضرورت آن‌ها تا آن تاریخ به پایان رسیده باشد، گفت: فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ در رشته‌های تحصیلی غیر گروه آموزشی پزشکی، به شرط نداشتن غیبت اجازه ثبت‌نام دارند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: تمام فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی باید حداکثر در مدت ۶ ماه خود را برای انجام خدمت وظیفه عمومی به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند، فارغ‌التحصیلانی که به موقع به خدمت اعزام شده باشند، در صورت نداشتن غیبت، از خدمت ترخیص خواهند شد.

وی گفت: فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی در صورتی می‌توانند در مقطع کارشناسی پیوسته شرکت کنند، که رشته کارشناسی هم‌نام با رشته مقطع کاردانی بوده و بتوانند حداکثر طی مدت ۴ سال فارغ التحصیل شوند.

* دانشجویان اخراجی حق شرکت در کنکور ۹۰ را دارند

به گفته معاون سازمان سنجش آموزش کشور، دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور می‌توانند در کنکور ۹۰ ثبت‌نام کنند.

خدایی افزود: داشتن دیپلم دوره ۴ ساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسط یا گواهینامه پایه پیش دانشگاهی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۸۹ اخذ شود یا داشتن مدرک کاردانی(فوق دیپلم) برای حضور در کنکور ۹۰ الزامی است.

وی گفت: دارندگان مدرک کاردانی(فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دارندگان مدرک کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش و همچنین داوطلبانی که حداکثر تا ۳۱ شهریور در مقطع کاردانی(فوق دیپلم) فارغ التحصیل می‌شوند، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری را خواهند داشت.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: دانشجویان اخراجی آموزشی موضوع ماده ۲۹ آیین‌نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی(اعم از کاردانی عمومی یا کاردانی) را اخذ کرده‌اند پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه ذیربط و همچنین اداره کل امور دانشجویان داخل و صندو ق رفاه دانشجویان وزارت ذیربط و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه(برای برادران) حق ثبت‌نام در کنکور ۹۰ را دارند و فقط می‌توانند در رشته‌ای غیر از رشته قبلی خود متقاضی شوند.

وی گفت: متقاضیانی که از سال تحصیلی ۶۴ ۶۳ به بعد، دو نوبت در آزمون‌های ورودی(دوره‌های روزانه) رشته‌های تحصیلی متمرکز یا نیمه متمرکز پذیرفته شده‌اند حق ثبت‌نام در کنکور ۹۰ را ندارند.

خدایی اظهار داشت: دانشجویان دوره‌های نوبت دوم(شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ ثبت‌نام و شرکت کنند این داوطلبان در صورت موفقیت در آزمون و قبل از ثبت‌نام در رشته قبولی جدید، باید از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی دهند و گواهی مربوط را به مؤسسه ذیربط ارائه کنند. این داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبولی قبلی خود را ندارند.

* تمام داوطلبان کنکور ۹۰ در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش تمام داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۰ با توجه به ظرفیت موجود پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی می‌توانند در سال تحصیلی آینده وارد دانشگاه‌ شوند.

حسین توکلی با بیان اینکه در آزمون سراسری سال ۹۰، یک میلیون و ۱۳۶ هزار نفر داوطلب ثبت‎نام کرده‌اند، گفت: ثبت‌نام یک میلیون و ۱۳۶ داوطلب در کنکور سراسری امسال این در حالی است که مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در موسسه‌ها، مراکز و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به مراتب بالاتر از رقم داوطلبان شرکت‌ کنننده در آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کرسی‌های دانشگاهی در نقاط مختلف کشور به دلیل افزایش رشته‌ها و میزان ظرفیت، خالی است، افزود: رقابت داوطلبان با افزایش میزان ظرفیت پذیرش در مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی کشور به رقابت در رسیدن به رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص تبدیل شده است.

* کاهش سالانه داوطلبان کنکور پس از سال ۸۲

توکلی گفت: از کنکور سراسری سال ۸۲ تعداد داوطلبان آزمون سراسری سیر نزولی داشته است.

وی هرم سنی و ایجاد دوره‌های شبانه، مجازی، علمی‌ کاربردی، بین‌الملل و... را از جمله دلایل کاهش آمار داوطلبان دانست و گفت: این مراکز تعداد زیادی از داوطلبان را به عنوان دانشجو در چند سال گذشته جذب کرده‌اند.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد دانشجویان در سال ۸۲ نسبت به ۸۱ به میزان ۵ هزار نفر کاهش داشت و در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ نیز تعداد ۱۳ هزار داوطلب کاهش یافت.

* ۵۱۷ هزار نفر در رشته‌های متمرکز کنکور ۹۰ پذیرفته می‌شوند

توکلی گفت: از تعداد ثبت‎نام کنندگان مذکور در کنکور ۹۰ تعداد ۸۵۰ هزار نفر پس از آزمون حق انتخاب رشته پیدا می‌کنند.

وی افزود: ۵۱۷ هزار نفر از داوطلبان نیز در ردیف قبول‌شدگان متمرکز و ۵۰ هزار نفر در ردیف قبول‌شدگان نیمه‎متمرکز به دانشگاه‌ها راه می‌یابند.

توکلی با اشاره به اینکه این آمار تنها متعلق به میزان پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌های دولتی است، افزود: با توجه به میزان ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تمام داوطلبان یک جای خالی در دانشگاه‌ها دارند.

وی تصریح کرد: در کنکور ۹۰، دارندگان دیپلم نظام قدیم و مدرک پیش‌دانشگاهی و داوطلبان شاغل به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی که ۳۱ شهریور فارغ‌التحصیل می‌شوند نیز ثبت‎نام کرده‌اند.

* دفترچه‌های آزمون کنکور ۹۰ شخصی‌سازی می‌شود

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه دفترچه‌های کنکور ۹۰ شخصی‌سازی شده است، گفت: مشخصات نام، نام خانوادگی و شماره داوطلبی روی دفترچه‌های عمومی و اختصاصی درج شده است.

به گفته وی، تمام پرسش‌ها برای داوطلبان در هرگروه امتحانی یکسان است ولی گزینه‌ها به منظور افزایش میزان امنیت برگزاری آزمون غیرمرتب خواهد بود.

توکلی اظهار داشت: براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ در صبح و بعد از ظهر روزهای پنج‎شنبه و جمعه ۹ و ۱۰ تیرماه و صبح روز شنبه ۱۱ تیرماه در حوزه‌های امتحانی داخل و خارج از کشور به طور همزمان برگزار می‌شود.

به گفته وی، تعداد داوطلبان ثبت‌نام کرده در کنکور ۹۰ نسبت به سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر کاهش داشته است.

* ۵ تا ۸ تیرماه کارت ورود به جلسه داوطلبان کنکور ارائه می‌شود

مشاور عالی سازمان سنجش کشور درباره زمان توزیع کارت‌های ورود به جلسه کنکور ۹۰ خاطرنشان کرد: کارت ورود به جلسه کنکور ۹۰ از ۵ تا ۸ تیرماه امسال از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور توزیع می‌شود و کنکور در ۳۹۰ بخش، شهرستان و ۲۲ حوزه امتحانی خارجی برگزار می‌شود.

وی افزود: داوطلبان باید برای دریافت کارت در زمان‌های مقرر با وارد کردن اطلاعات شخصی نام خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد و یا نام خانوادگی، نام و کد رهگیری یک نسخه پرینت از کارت شرکت در آزمون را تهیه کنند.

توکلی با تاکید بر اینکه از ورود داوطلبانی که کارت شناسایی یا کارت ورود به جلسه نداشته باشند ممانعت به عمل می‌آید، گفت: داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافه خودداری کنند و در صورت به همراه داشتن وسائل در هنگام برگزاری آزمون، کار آنها تخلف تلقی شده و برابر قانون رسیدگی به تخلفات رفتار می‌شود.

*تصحیح پاسخنامه‌های کنکور توسط ۲ دستگاه علامت‌خوان

وی با اشاره به نهایت دقت در تصحیح پاسخنامه‌های کنکور گفت: پاسخنامه‌های کنکور توسط ۲ دستگاه جداگانه تصحیح می‌شوند.

توکلی با اشاره به اینکه این پاسخنامه‌ها توسط ۲ دستگاه علامت‌خوان تصحیح می‌شوند، گفت: پاسخنامه‌ها در صورت عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها به صورت دستی تصحیح می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از تصحیح پاسخنامه توسط دستگاه علامت‌خوان اول با حساسیت بالا و دستگاه علامت‌خوان دوم با حساسیت کمتر پاسخنامه‌ها را تصحیح می‌کند و در صورتی که مغایرتی بین این دو وجود نداشته باشد کار تصحیح پاسخنامه تمام می‌شود که تاکنون حتی یک مورد مغایرت در نحوه تصحیح این دو دستگاه صورت نگرفته است.

* فهرست منابع سؤالات کنکور ۹۰

سؤالات کنکور۹۰ بر اساس کتب نظام جدید سالی واحدی است و به شرح زیر طراحی می‌شود.

* سؤالات دروس عمومی:

زبان و ادبیات فارسی: شامل ادبیات فارسی ۲ برای تمام رشته‌ها، ادبیات فارسی ۳ برای تمام رشته‌ها غیر ازعلوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی یک و ۲ پیش دانشگاهی برای تمام رشته‌ها، ادبیات فارسی ۳ ‌تخصصی انسانی سال سوم مخصوص علوم انسانی، زبان فارسی ۳ تخصصی انسانی سال سوم مخصوص علوم انسانی، زبان فارسی ۳ غیراز علوم انسانی سال سوم برای تمام رشته‌ها غیر از علوم انسانی است.

عربی: شامل عربی ۲ غیر از علوم انسانی سال دوم برای تمام رشته‌ها غیر از علوم انسانی، عربی ۲ برای علوم انسانی سال دوم مخصوص علوم انسانی، عربی ۳(غیر از علوم انسانی) سال سوم برای تمام رشته‌ها غیر از علوم انسانی، عربی ۳(علوم انسانی) سال سوم مخصوص علوم انسانی است.

فرهنگ و معارف اسلامی: شامل قرآن و تعلیمات دینی ۲(دین و زندگی) سال دوم برای تمام رشته‌ها، قرآن و تعلیمات دینی ۳(دین و زندگی) سال سوم برای تمام رشته‌ها، معارف اسلامی(دین و زندگی) پیش دانشگاهی برای تمام رشته‌ها است.

زبان انگلیسی: شامل انگلیسی ۳ سال سوم برای تمام رشته‌ها و انگلیسی یک و ۲ پیش دانشگاهی برای تمام رشته‌ها منبع آزمون درس زبان انگلیسی در دروس عمومی است.

* دروس تخصصی گروه علوم ریاضی:

ریاضیات: شامل هندسه یک سال دوم، آمار و مدلسازی سال دوم، هندسه ۲ سال سوم، ریاضیات ۲ سال دوم، حسابان سال سوم، جبر و احتمال سال سوم، هندسه تحلیلی و جبر خطی پیش دانشگاهی، حساب دیفرانسیل و انتگرال یک و ۲ پیش دانشگاهی و ریاضیات گسسته پیش دانشگاهی است.

فیزیک: شامل فیزیک یک و آزمایشگاه سال اول، فیزیک ۲ و آزمایشگاه سال دوم، فیزیک ۳ و آزمایشگاه(ویژه ریاضی) سال سوم و فیزیک یک و ۲ پیش دانشگاهی است.

شیمی: شامل شیمی ۲ و آزمایشگاه سال دوم، شیمی۳ و آزمایشگاه سال سوم و شیمی یک و ۲ پیش دانشگاهی است.

* دروس تخصص گروه علوم تجربی:

زمین شناسی: منابع دروس تخصصی گروه علوم تجربی در درس زمین شناسی شامل زمین شناسی سال سوم وعلوم زمین پیش دانشگاهی است.

ریاضیات: شامل هندسه یک سال دوم، ریاضیات ۲ سال دوم، آمار و مدلسازی سال سوم، ‌ ریاضیات ۳(ویژه علوم تجربی) سال سوم و ریاضیات عمومی یک و ۲ پیش دانشگاهی می‌شود.

زیست شناسی: شامل شامل زیست شناسی و آزمایشگاه یک سال دوم، زیست شناسی و آزمایشگاه ۲ سال سوم و زیست شناسی پیش دانشگاهی است.

فیزیک و شیمی: درس فیزیک شامل فیزیک یک و آزمایشگاه سال اول، فیزیک ۲ و آزمایشگاه سال دوم، فیزیک ۳ و آزمایشگاه(علوم تجربی) سال سوم، فیزیک یک و ۲(علوم تجربی) پیش دانشگاهی و درس شیمی نیز شامل شیمی ۲ و آزمایشگاه سال دوم، شیمی ۳ و آزمایشگاه سال سوم و شیمی یک و ۳ پیش دانشگاهی است.

* دروس تخصصی گروه علوم انسانی:

ریاضیات: شامل ریاضیات یک سال اول، آمار و مدلسازی سال دوم، ریاضی(ویژه علوم انسانی علوم و معارف اسلامی) سال سوم و ریاضی پایه پیش دانشگاهی است.

اقتصاد: منابع درس اقتصاد در کنکور سراسری سال ۹۰ شامل اقتصاد سال دوم می‌شود.

زبان وادبیات فارسی: شامل تاریخ ادبیات ایران و جهان یک سال دوم، تاریخ ادبیات ایران و جهان ۲ سال سوم، آرایه‌های ادبی سال سوم، ادبیات فارسی یک پیش دانشگاهی و ادبیات فارسی ۲ پیش دانشگاهی است.

عربی: شامل عربی ۲(ویژه علوم انسانی) سال دوم، عربی ۳(ویژه علوم انسانی) سال سوم و عربی یک و ۲ پیش دانشگاهی است.

تاریخ: شامل تاریخ ایران و جهان یک سال دوم، تاریخ ایران و جهان ۲ سال سوم و تاریخ شناسی پیش دانشگاهی می‌شود.

جغرافیا: شامل جغرافیای یک سال دوم، جغرافیای ۲ سال سوم و جغرافیا پیش دانشگاهی می‌شود.

علوم اجتماعی: شامل جامعه شناسی یک سال دوم، جامعه شناسی ۲ سال سوم و علوم اجتماعی(جامعه شناسی نظام جهانی) پیش دانشگاهی است.

فلسفه، منطق و روانشناسی: شامل فلسفه سال سوم، فلسفه(آشنایی با فلسفه اسلامی) پیش دانشگاهی، در درس منطق شامل منطق سال سوم و در درس روان شناسی شامل روان شناسی سال سوم می‌شود.
Bookmark and Share