به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه به زعم اين مقام مسوول با گمرك كشور نيز مذاكراتي صورت گرفته تا پايان سال جاري كه اين دستگاه نيز هماهنگ شود كه از كد رهگيري نيز بتوان استفاده كرد.

احمد غلامزاده در این نشست خبری با تاکید بر اینکه از امروز واردکنندگان این گروها کالاها برای واردات باید ایران کد و کد ردیابی دریافت کنند، افزود: پس از امضای تفاهم‌نامه سه جانبه میان موسسه استاندارد، سازمان توسعه تجارت و ایران کد مدیریت واردات کالا با استفاده از ایران کد ساماندهی می‌شود که هدف از این سیاست نظارت بر روند واردات کالا به کشور، ایجاد شفافیت، ورود کالاهای کیفی و جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت و همچنین مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور است.

مدیرعامل ایران کد اضافه کرد: بر اساس روش جدید کلیه واردکننده‌های کالا موظف هستند برای ورود کالای خود ابتدا ایران کد را از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران دریافت کنند، بدین ترتیب کالاهای آنها صاحب یک کاتالوگ الکترونیکی خواهد شد که کلیه مشخصات کالا در آن ثبت است.

غلامزاده یادآور شد: ‌ ایران کد به هر قلم کالایی که می‌خواهد وارد کشور شود یک کد ملی و کاتالوگ اختصاص می‌دهد و اگر واردکننده بخواهد مجددا همان کالا را وارد کند نیازی به دریافت مجدد کد ملی نخواهد داشت.

وی یادآور شد: ‌ همچنین از این پس به هر واحد از اقلام محموله‌های ثبت سفارش شده یک کد ردیابی اختصاص می‌یابد و این کد بر روی کالاها نصب می‌شود تا امکان ردیابی آن در سطح بازار فراهم باشد.

وی یادآور شد: البته بسیاری از گروه‌های کالایی هزار و ۵۰۰ موردی که اکنون مدنظر هستند پیش از این ایران کد خود را دریافت کرده بودند اما به هر حال ورود این اقلام به کشور از این به بعد براساس رویه جدید خواهد بود.

این مقام وزارت بازرگانی در ادامه تصریح کرد: براساس جدول زمانی تهیه شده تا پایان امسال کلیه اقلام وارداتی به کشور باید براساس روش جدید و دریافت ایران کد وارد شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ‌ کالاهایی که ایران کد دارند اما کاتالوگ الکترونیکی کالا را نداشته باشند از سوی موسسه استاندارد پذیرش نخواهند شد و همچنین پس از تایید موسسه استاندارد، سازمان توسعه تجارت می‌تواند عملیات ثبت سفارش و صدور مجوز نهایی برای واردات کالا به کشور را انجام دهد.