اردوغان در تماس تلفنی با بشار اسد چه گفت؟

به گزارش فارس، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) اعلام كرد كه رجب طيب اردوغان روز گذشته با بشار اسد تماس تلفني برقرار و با او گفتوگو كرد.

سانا نوشت: رجب طیب اردوغان در این گفت‌وگو بر ایستادگی ترکیه در کنار سوریه و حفظ ثبات و امنیت و یکپارچگی سوریه تاکید کرده است.

در همین حال، خبرگزاری ترکی آناتولی، تصریح کرد که اردوغان در این تماس تلفنی پس از بررسی تحولات سوریه، به اسد هشدار داده است که اگر اصلاحات فوری را در دستور کار قرار ندهد شاید مانند دیگر حکام خاورمیانه(حسنی مبارک) سقوط کند.

در حالی که خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که نخست وزیر ترکیه در این تماس تلفنی بر مناسبات راهبردی کشور خود با سوریه تاکید کرده است، پایگاه خبری وطن(در آمریکا) به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد که اردوغان اسد را نصیحت کرده است نه حمایت.

به گزارش وطن، خبرگزاری آناتولی تاکید کرده است که اردوغان اسد را به اجرای اصلاحات توصیه کرده است. سپس اردوغان فاش کرده که میزان تاثیرگذاری وی بر اسد کاهش یافته است و بعید می‌داند که اسد به نصیحت وی گوش فرا بدهد.

اما نکته مهم در این گفت‌وگوی تلفنی این است که این تماس دقیقا پس از تماس‌های فشرده آمریکا با ترکیه در روزهای اخیر انجام شد. به نظر می‌رسد اردوغان در این تماس تلفنی غیرمستقیم هشدار آمریکا به سوریه را به دمشق منتقل کرده است.

این در حالی است که مطبوعات ترکیه روز هجدهم می در آستانه سخنرانی باراک اوباما درباره خاورمیانه با انتشار خبر دیدار سفیر آمریکا در این کشور با اردوغان اعلام کردند سفیر آمریکا حامل پیامی از اوباما برای وی بوده است مبنی بر اینکه «از برنامه آمریکا علیه سوریه حمایت کند».

در روزهای اخیر فعالیت آمریکا برای جلب حمایت ترکیه در دو بخش سیاسی و نظامی به صورت فعال صورت گرفت. دوشنبه(۱۶ می) ژنرال جیمز کارترایت، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به آنکارا رفت و با اولکر باشبوغ رئیس ستاد مشترک ترکیه دیدار کرد.

در سطح دیپلماتیک نیز چهارشنبه ۱۸ می «فرانسیس. جی. ریکاردونه» سفیر آمریکا در آنکارا به درخواست اوباما خواستار ملاقات فوری با رجب طیب اردوغان شد.

دیدار سفیر آمریکا در حالی با اردوغان برگزار شد که نخست وزیر ترکیه بشدت از فعالیت‌ها و سفرهای انتخاباتی خود خسته بود و وی نه در مقر نخست وزیر بلکه در نقطه‌ای در محل فرود بالگردها در نزدیکی آنکارا به سفیر آمریکا وقت ملاقات داد در حالی که لباس‌های انتخاباتی خود را بر تن داشت نه لباس رسمی. علاوه بر این اردوغان دو جلسه انتخاباتی خود را برای دیدار فوری سفیر آمریکا به تاخیر انداخت.

روزنامه «رادیکال» ترکیه با افشای بخش‌هایی از محتوای این ملاقات فوری، اعلام کرد که این ملاقات برای انتقال درخواست اوباما از اردوغان جهت جلب حمایت او از آمریکا در مقابله با سوریه بود.

همچنین روزنامه «حریّت» ترکیه نیز با اشاره به این ملاقات نوشت که اردوغان به سفیر آمریکا تاکید کرده است که تشدید اوضاع در سوریه تاثیر منفی در عراق و حتی اردن دارد و خاورمیانه را در وضع خطرناکی قرار می‌دهد.