محمود بهمني با تشريح دلايل اتفاقات روزهاي اخير بازار سكه و ارزان بودن قيمتهاي آزاد نسبت به قيمتهاي رسمي، اظهار داشت: بانك مركزي به ميزان كافي و چند صد تن طلا در كشور دارد و البته به اين ذخاير و بازار طلا نيز كنترل كافي و لازم را دارد.

به گزارش فارس، وی افزود: اما زمانی که سازمان دیگری با لحاظ کردن ارزش افزوده قیمت سکه را ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان افزایش می‌دهد به معنای این نیست که بانک مرکزی قیمت‌ها را بالا برده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قیمت واقعی سکه منهای قیمت تمام شده با لحاظ مالیات برارزش افزوده است، گفت: اگر ارزش افزوده از قیمت سکه در روزهای اخیر کاسته شود مشخص خواهد شد که بانک مرکزی قیمت سکه را کنترل کرده است.

بهمنی ضمن تأکید براینکه قیمت سکه طلا بدون مالیات بر ارزش افزوده مطابق با بازارهای جهانی است، ادامه داد: اما حالا این ابزار را از دست بانک مرکزی را گرفتند؛ حال که فروش سکه در بانک مرکزی طی روزهای اخیر خیلی کم شده و به نزدیک صفر رسیده باید پرسید که آیا بانک مرکزی مقصر این مسأله است؟

این مقام مسئول در شبکه بانکی اذعان داشت: سکه‌هایی که الان در شعب بانک ملی عرضه می‌شود به مراتب بالاتر از قیمت‌های جهانی طلا است ولی این به خاطر نرخ‌های بانک مرکزی نیست بلکه ارزش افزوده این قیمت‌ها را بالابرده است.

بهمنی با انتقاد از اخذ مالیات برارزش افزوده در سکه، تصریح کرد: در طول تاریخ، بانک مرکزی از پرداخت هرگونه مالیات برارزش افزوده، عوارض و حقوق گمرکی برای طلا معاف بوده تا قیمت‌های بازار کنترل شود.

* ورود سکه‌های تقلبی نخستین اثر اخذ مالیات برارزش افزورئیس کل بانک مرکزی در مورد احتمال قاچاق در بازار طلا و سکه گفت: زمانی که قیمت‌ها به این نحو باشد قاچاق و ورود سکه‌های تقلبی به کشور آغاز می‌شود.
بهمنی دلایل این موارد را اخذ مالیات برارزش افزوده دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر باید به مردم هشدار بدهد که مراقب سکه‌های تقبلی در بازار باشند و از خرید آنها خودداری کنند.
وی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی با اجرای مالیات برارزش افزوده یکی از مهم‌ترین ابزارهای خود برای تنظیم بازار را از دست داد، گفت: اگر الان طلای قاچاق با این قانون وارد کشور شود بانک مرکزی باید چطور وضعیت را کنترل کند؟ بانک مرکزی باید معادل قیمت‌ جهانی و یا پایین‌تر طلا را به بازار عرضه کند اما زمانی که ارز، گرانتر باشد به طور حتم طلای قاچاق وارد کشور می شود.
رئیس کل بانک مرکزی دلیل قاچاق طلا را پایین بودن قیمت سکه در بازار آزاد عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت بازار پایین تر باشد، آیا بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند و یا کنترل بانک مرکزی دست بازار باشد؟
وی خطاب به سودجویان این روزهای بازار سکه، تأکید کرد: ‌ بانک مرکزی به شدت جلوی قاچاق طلا را می‌گیرد همچنین مانع از ورود سکه‌های تقلبی به دلیل کاهش قیمت‌ها ناشی از مالیات برارزش افزوده خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید به شدت مراقب هرگونه تخلف و سودجویی در این وضعیت بود، تصریح کرد: ‌ همکاران ما در مرزها نیز باید مراقب باشند که طلا قاچاق نشود.

* سکه بانک مرکزی دیگر خریدار ندارد

وی درباره دلیل اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بانک مرکزی و عدم اجرای آن در بازار اظهار داشت: ‌ بانک مرکزی " دولتی " است، پس از اعلام اخذ مالیات برارزش افزوده از سکه نیز بانک مرکزی این طرح را نیز از معاونت حقوقی رئیس جمهور استعلام کرد و ایشان نیز گفتند قانون است و باید آنرا اجرا کنید.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تأکید کرد: وقتی که معاونت حقوقی می‌گوید با مالیات برارزش افزوده سکه در بانک مرکزی اعمال شود این بانک که نمی‌تواند تخلف کند اما بازار در مسیر خود حرکت می‌کند.

بهمنی افزود: برخی می‌خواستند که از سکه مالیات بگیرند و حاصل این اقدام موجب نابسامانی بازار سکه طی هفته اخیر شد؛ با این وصف دیگر خریداری برای سکه بانک وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با خریداری نشدن سکه‌های بانک دیگر امکان اخذ مالیات برارزش افزوده نیز از سکه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: در این حالت علاوه بر حذف شدن مالیات برارزش افزوده، قدرت و توان رقابتی(یکی از مهمترین ابزارهای طلا) از دست رفت.

* اخذ مالیات موجب ۲۰ هزار تومان گران فروختن سکه به مردم شد

خبرنگار فارس گفت: تا روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت سکه در بازار به مراتب ارزانتر از قیمت بانک مرکزی بود اما دیروز(پنج‌شنبه) این اختلاف تقریباً کاسته شد البته در خصوص نیم و ربع سکه قیمت‌های بازار بالاتر از بانک هم شد؛ دلیل این اتفاقات چیست؟

بهمنی در پاسخ ضمن طبیعی دانستن مورد مذکور، گفت: به مرور زمان قیمت‌ها در بازار نیز بالا می‌رود؛ قیمت‌ها در بازار صوری افزایش پیدا می‌کند اما اگر ارزش افزوده اعمال نمی‌شد بانک مرکزی به قدری طلا به بازار عرضه می‌کرد که اجازه رسیدن قیمت‌ها به این نرخ را نمی‌داد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: با اجرا شدن مالیات برارزش افزوده در بازار سکه، ۲۰ هزار تومان به مردم جامعه سکه گرانتر فروخته می‌شود.

وی درباره دلیل اعمال مالیات برارزش افزوده در بازار سکه، تصریح کرد: ‌ اگر آقایان مالیات برارزش افزوده را در بازار سکه اجرا نمی‌کردند به هیچ وجه بانک مرکزی اجازه نمی‌داد طلا از بازار جهانی به میزان ۱۶ الی ۱۸ هزار تومان بالاتر برود.

این مقام مسئول در نظام بانکی در ادامه گفت: مگر قیمت جهانی به قدری افزایش پیدا کند که این فاصله پوشانده شود البته بانک مرکزی هم به همان میزان قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

بهمنی حذف ارزش افزوده از قیمت‌های فروش انواع سکه طی روزهای اخیر را تأییدی بر سخنان خود دانست و خاطرنشان کرد: با انجام این امر مشخص می‌شود که بانک مرکزی قیمت‌های پایه را مطابق بازارهای جهانی تعیین می‌کند اما با افزودن مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌ها در بازار داخلی سیر صعودی گرفته است.

* مجلس معاف کرد؛ سازمان امور مالیاتی مصوبه بالاتر گرفت

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره احتمال حذف مالیات برارزش افزوده از سکه، گفت: بانک مرکزی نمی تواند این مالیات را حذف کند اما از سوی دیگر در طول تاریخ هم مشاهده نشده که از سکه مالیات اخذ شود.

بهمنی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر معاف بودن بانک مرکزی از مالیات برارزش افزوده، تصریح کرد: ‌ با این وجود سازمان امور مالیاتی می‌گوید که مجوز خاص در این باره گرفته است.

وی افزود: به همین دلیل بود که از معاونت حقوقی رئیس جمهور اجرای مالیات برارزش افزوده را استعلام کردیم؛ ما که نمی‌توانیم مقابل دولت بایستیم.

این مقام مسئول در شبکه بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی مالیات برارزش افزوده را اجرا می‌کند، اظهار کرد: سئوال اینجاست وقتی مجلس، بانک مرکزی را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده چرا آقایان بازهم می‌خواهند از بانک مالیات بگیرند؟

* " دل خون " بهمنی از اجرای مالیات برارزش افزوده سکه

وی با تأکید براینکه بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند، تصریح کرد: در این مواقع باید دید علت گران فروختن سکه در بانک مرکزی چیست؟ طبیعی است با اعمال تکلیف قانونی(مالیات برارزش افزوده) بانک مرکزی این قانون را باید اجرا کند و به دنبال آن نیز سکه گران می شود.
بهمنی گفت: آقایان باید به این مسائل توجه کنند؛ البته درصورتی که این آثار را در بازار مشاهده کنند حتماً اصلاح خواهند کرد؛ شاید خودشان متوجه بشوند که این وضعیت طبیعی نیست.

* بانک مرکزی ایران بار طلای خود را چند سال قبل جمع کرد

خبرنگار فارس گفت: در خبرها آمده بود که بانک های مرکزی دنیا ظرف سه ماه به اندازه یک سال طلا خریداری کرده اند؛ آیا بانک مرکزی ایران نیز جزء این بانک ها بوده است؟

رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: این بانک ها کار بسیار خوبی کرده اند اما بانک مرکزی ایران پیش از اینکه بانک های مرکزی دیگر کشورها به فکر بیفتند به ذخیره سازی طلا پرداخته است.

بهمنی با تأکید براینکه بانک مرکزی در قیمت های بالا خرید طلا نداشته است، تصریح کرد: همان موقع که قیمت بسیار پایین بود به میزان خیلی زیاد و در حجم چند صد تن طلا خریداری کرده است.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی می خواست طلاهای ذخیره سازی خود را ارزان به ملت خود بفروشد اما با مالیات بر ازش افزوده دیگر نمی تواند این کار را انجام دهد اگر کمتر از قمیت جهانی سکه به بازار عرضه شود همه انتقاد می کنند که چرا ذخایر کشور را حراج می کنید.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: افزایش ۱۸ الی ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز به خاطر اعمال مالیات برارزش افزوده دیگر به بانک مرکزی ارتباطی ندارد.

* دیگر نمی‌توانیم بازار طلا را کنترل کنیم

رئیس کل بانک مرکزی در باره وضعیت نرخ فروش سکه‌ها در بازار از هفته آینده، گفت: ‌ اگر طلا بدین ترتیب باشد دیگر بانک مرکزی فروشی ندارد که بتواند بازار طلا را کنترل کند؛ کسی نمی‌آید سکه را ۲۰ هزار تومان بیشتر از قیمت جهانی از بانک بخرد.

بهمنی تأکید کرد: ‌ مگر اینکه بازار حبابی شود به گونه‌ای که این حباب به قدری باشد که ۲۰ هزار تومان را نیز خنثی کند و بیشتر از آن حبابی شود که بانک مرکزی بخواهد وارد قسمتی از حباب آن شود.

خبرنگار فارس گفت: ‌ بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بازار طلا و سکه را به آرامش نزدیک کرده بود اما زمانی که این اتفاق افتاد یکباره قیمت‌های فروش سکه ناشی از مالیات برارزش افزوده افزایش یافت؛ چرا یکباره این تصمیم اتخاذ شد؟

وی اظهار کرد: ‌ اتفاقاً یکی از گله‌های بانک مرکزی همین است؛ وقتی بانک به خوبی کنترل بازار را در دست گرفت عده‌ای به شدت ناراحت بودند که چرا بانک مرکزی توانسته قیمت طلا را کنترل کند.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط به پشتوانه قوی بانک مرکزی در خصوص طلا اشاره و تصریح کرد: ‌ حتی اگر ۱۰ سال این روند پیش می‌رفت بانک مرکزی به راحتی بازار را کنترل می‌کرد اما با اجرای مالیات برارزش افزوده عملاً این ابزار بسیار خوب را فعلاً ساقط کردند.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی اعتراض خود را در مورد اجرای مالیات برارزش افزوده به دولت مطرح نکرد، گفت: دولت مقصر نبود؛ اما به هر حال قانوناً بانک مرکزی باید این قانون را اجرا کند.

* حاضریم درآمد طلا را نقداً به خزانه بریزیم اما سکه را بی‌دلیل گران نکنند

به گفته بهمنی، ‌ بانک مرکزی هیچ وقت برای کنترل بازار، مالیات و عوارض نداده بود و الان هم که با لحاظ مالیات سکه‌ها را به بازار می‌دهد به دنبال سود نیست بلکه به دنبال تنظیم بازار است.

این مقام مسئول در شبکه بانکی ضمن تأکید براینکه بانک مرکزی هرچه قدر طلا بفروشد درآمد آنرا به خزانه واریز می‌کند، بیان کرد: ‌ اصلاً‌ به بانک مرکزی بگویند نقداً‌ هر چه قدر طلا فروختید بریزید به خزانه چرا قیمت‌ها را بالا می‌برند؛ اگر این را می‌گفتند بانک مرکزی بلافصله به حساب خزانه واریز می‌کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره درآمد فروش سکه در ماه‌های گذشته که بازار نوسان زیادی داشت، گفت: در این مدت بانک مرکزی بازار را تنظیم می‌کرد و هر چه قدر پایان سال از مابه‌التفاوت خرید و فروش طلا سود ببرد درآمد را به حساب خزانه واریز می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی بخش خصوصی نیست که درآمدها را به حساب خود واریز کند، تأکید کرد: ‌ اگر این درآمدها را پایان سال به حساب خزانه واریز کنیم بهتر است یا اینکه یکباره با بالابردن قیمت‌ها فروشمان را صفر کنیم.

* فروش سکه صفر شد؛ از بانک مرکزی مالیات در نمی‌آید

بهمنی افزود: ‌ به هیچ وجه از صفر شدن فروش سکه و طلا در بانک خوشحال نیستیم چراکه بانک مرکزی به قدری آماده بود که می‌توانست کاملاً بازار را در اختیار داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز ناراحتی از وضعیت اخیر بازار سکه و ارز ناشی از اجرای مالیات برارزش افزوده، گفت: بالاخره این هم سبکی است که اجرا شده ولی باید گفت که از اینجا مالیاتی درنمی‌آید چون فروشی نداریم.

وی اضافه کرد: ‌ طبق این برنامه‌ریزی فروش سکه نداریم که بخواهیم مالیات برارزش افزوده را پرداخت کنیم؛ اگر دوستان دنبال مالیات برارزش افزوده بودند راه درستی را انتخاب نکردند و این راهش نبود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سابقه اخذ مالیات برارزش افزوده از بانک مرکزی در سایر کشورها، گفت: ‌ در همه دنیا کنترل ارز به پول و طلا در اختیار بانک های مرکزی است و اصلا نمی‌توان از آنها مالیات گرفت.

خبرنگار فارس گفت: با این وضعیت احتمال دارد که حجم انتقادات به استقلال و قدرت تصمیم‌گیری بانک مرکزی دوباره افزایش پیدا کند؛ بهتر نبود با اجرای این قانون در همان مرحله اول مخالفت می‌کردید؟

بهمنی در پاسخ عنوان کرد: ‌ بانک مرکزی که خارج از تصمیمات کشور نیست بلکه تابع قانون است و مسائل قانونی را دقیقاً رعایت می‌کند.

وي افزود: ماليات برارزش افزوده را بانك مركزي طبق استعلام از معاون حقوقي رئيس جمهور طبق مصوبه خاصي كه به تصويب رسيده اجرا ميكند.