فردا؛ گروه اقتصادی: میگویند هزار گفته چو نیم کردار نیست میلیونها، شاید میلیاردها تومان در ۴-۵ سال قبل خرج شده، خرج تبلیغات، تبلیغاتی تلوزیونی با هزینههای گزاف (که احتمالا بانکهای دولتی آنها را پرداختند) هزینه راه اندازی سنگین سامانههای بانکذداری الکترونیک و... در این کشور انجام شدند تا مردم به سسمت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک جذب شوند.
مردم هم شدند، انصافا خوب هم جذب شدند، عدهای با اختیار و عدهای دیگر از سر اجبار، منظور حقوق بگیرانی هستند که برای گرفتن حقوقشان مجبورند حسابهای جدید باز کنند، در همین صنف روزنامه نگاری، وقتی خبرنگاری در چند جای مختلف کار میکند(که به دلیل مستعجل بودن عمر مطبوعات و خرج بالا گریز ناپذیر است) معمولا دو تا پنج عابر بانک مختلف دارد.
اگر شما توانستید رشد صنعت در دو - سه سال قبل را از بانک مرکزی استخراج کنید، میتوانید تعداد مشترکان حسابهای الکترونییک در ایران را هم پیدا کنید، البته میتوانید تعداد مشترکان حسابهای تلفن بانک و اینترنتی و.. را در مالزی بیابید، اما در ایران کسی به شما امار نمیدهد، آن هم چنین آمار امنیتی(!)، که در سایت هیچ بانکی وجود ندارد، اصولا بانکها که به همه رسانهها آگهی میدهندف خود را مسئول ارایه آمار نمیدانند!
ما در ایران دها نوع حساب داریم، سیبا، شبا، سپهر و.. همه اینها بد نیست، شاید خوب هم باشد، اما مساله آنجاست که همینها هم جوابگو نیستند.
اگر قرار است شبکه شتاب کشور در عید نوروز از کار بیافتد، درست در شب اعیاد که مرد خرید بیشتری دارند، دستگاههای کارتخوان مغازهها بیاستفاده شوند، دیگر استفاده از این «بانکداری الکترونیک» به چه درد میخورد؟ بانکداری که سر بزنگاه از کار میافتد.
تعطیلات نوروز و قوطی حلبیهای همیشه خراب
تعطیلات نوروز از راه میرسد، از سویی نیروی انتظامی توصیه میکند که پول نقد در خانه نگهداری نکنید، بانکها میگویند هجوم مردم در شب عید بیمورد است، چراکه در تعطیلات میتوانند از دستگاههای عابر بانک استفاده کنند و.. مردم هم گوش میدهند، سال تحویل میشود و مکافات آغاز میشود، دستگاههای عابر بانک یکی پس از دیگری از کار میافتند، چند شعبه کشیک اعلام میشود و هیچ کس هم مسئولیت از بین رفتن وقت مردم که «طلا هم هست» را بر عهده نمیگیرد.
عذر خواهی هم اصولا در ایران یک افسانه، یا قرتی بازی غربیها به شمار میرود، بیشک اگر ایین اتفاق هم بیافتد، یا رسانهها دروغ نوشتند، یا مردم تلاش نکردند.
ماندن در مسافرت به خاطر اعتماد به شبکه شتاب
به مسافرت میروید و با خود پول نقد حمل نمیکنید، چراکه ده دقیقه به ده دقیقه، بالاخره در یکی از شبکههای رسانه ملی تبلیغ میشود که نیاز نیست پول نقد با خود حمل کنید، از عابر بانک استفاده کنید، شما هم میپذیرید و به سفر میروید، به اعتبار این عابر بانک.
در مسیر نیاز به پول پیدا میکنید، با اعتماد به نفس از آنجا که همه کارتها عضو شتاب هستند جلوی یک دستگاه خودپرداز توقف میکنید، کارت را وارد میکنید و با کمال تعجب پاسخی از مرکز دریافت نمیشود.
پرس و جو میکنید و به شما میگویند باید به خودپرداز بانک صادر کننده کارتتان مراجعه کنید، هیچ مسئول و دستگاهی مقصر نیست، حتما شما در درک مفهوم «شبکه شتاب» به خطا رفتید، این فقط شعار است، شما چرا جدی گرفتید!؟
موعد پرداخت یارانهها و قطع سرویسها
حتما به توصیه رئیس جمهور گوش نکردید و میخواهید پولتان را بردارید، پول برای شماست اما بهتر است به توصیه رئیس جمهورتان گوش بدهید و برای برداشت آن به خودپرداز مراجعه نکنید.
میخواهید مراجعه کنید، بسیار خب، دستگاه هم پاسخگوی شما نیست! باور کنید به همین سادگی، اشتباه از سوی شما بوده که روی یارانهتان حساب باز کردید، اشتباه از شما بوده که میخواستید از یارانهتان استفاده کنید، رئیس جمهور که گفته بود، عجله نکنید.
در اینجا هم مسئولان با عذر خواهی بیگانه هستند، چون وقت، در سایر کشورها، طلاست، در ایران، ساعت که هیچ… چند روز هم آنقدرها ارزش ندارد که مسئولی عذر خواهی کند.
روز مادر، شب عید، پرداخت یارانهها
اوایل خرداد امسال و به خصوص شب روز مادر مردم با پدیده جدیدی رو برو شدند، خبرنگار ما برای کسب خبر به بازار طلا، امین حضور و هفت تیر رفته بود.
شرایط جالبی را شاهد بودیم، مردم خرید میکردند و بعد از انتخاب جلوی صندوق میرفتند، همین که مسئول صندوق کارت را در دست ایشان میدید، خرید را از دست آنها میگرفت و از آنها میخواست با پول نقد برگردند.
پای صندوق دستگاه کارت خوان بود، اما واقعیت این است که در آن شب دستگاههای کارت خوان کار نمیکردند، بانکهای عضو شتاب، فقط به کارتهای خودشان جواب میدادند، نقل و انتقال پول کنسل شده و… حالا این بانکداری الکترونیک اگر قرار است در ساعات اداری و روزهای عادی به داد مردم برسد، که چه کاری بود؟ مردم مثل قبل از پول نقد استفاده میکنند و پای باجه بانک میروند و پولشان را میگیرند.
وقتی به حساب اینترنتیتان سر زدید سکته نکنید
شما یک حساب اینترنتی در بانک «پ» دارید. فکر میکنید میتوانید طبق تبلیغات در تمام ساعات شبانه روز و روزهای تعطیل از آن استفاده کنید. اما صبر کنید، جمعه شب میخواهید حسابتان را چک کنید، هرچه تلاش میکنید نمیتوانید وارد حسابتان شوید، وحشت میکنید، نکند حساب شما هک شده؟ چون سایت به شما پیام میدهد که این شناسه و رمز عبور با همدیگر هماهنگی ندارند.
وحشت زده به سراغ تلفن بانک همان بانک محترم میروید، سیستم تلفن بانک هم به شما میی گوید «متاسفانه پیامی برای این حساب از مرکز دریافت نمیشود» یقین حاصل میکنید که حسابتان مشکل پیدا کرده و دلتان هزار راه میرود، تا صبح شنبه پر از استرس هستید که صبح شنبه با مراجعه به بانک، به شما میگویند، درست میشود، این مشکلات عادیست و معمولا خارج از ساعات اداری و روزهای تعطیل این مشکلات طبیعی هستند. احتمالا خارج از ساعات اداری و در روزهای تعطیل، چرا باید از این سرویسها استفاده کرد.
ایا ایرانیان بهتر نیست با این سامانه مجهز و پیشرفته بانکداری، پولهایشان را زیر رخت خوابشان نگهداری کنند، بانکی که ناگهان به شما پیام بدهد همه پس اندازتان وجود ندارد و فردا صبح مشخص شود این فقط یک مشکل بوده، چطور بانکی است؟
اصولا ایا کسی پاسخگوی این فشار عصبی به مردمی که همه جوره شبانه روز تحت فشار هستند، هست؟ کسی عذر خواهی میکند؟ مردم ایران که برای انتقال وجه هر کارمزد ۵۰۰ تومانی پرداخت میکنند، با این حال چرا بازهم بانکها اینطور حقوق آنها را نادیده میگیرند؟
در حقیقت شما یا میتوانید از خدمات بانکهای خصوصی استفاده کنید، که عموما بانکهایی دولتی با اینکه عضو شتاب هسستند، آنها را پوشش نمیدهند، یا از خدمات بانکهای دولتی استفاده کنید، که آنهم بر کسی پوشیده نیست.
کارت هدیه بگیرید تا هدیه گیرنده نتواند از آن استفاده کند
کارتهای هدیه دستاورد بزرگ دیگر بانکداری الکترونیک است با دنیای از تبلیغات. شما یک کارت هدیه ۵۰ هزار تومانی برای عزیزتان از بانک میگیرد، مسئول بانک هم اطمینان میدهد که میتواند از همه خودپردازها و پایانههای فروش مبلغ را برداشت کند. اتفاق جالبی خواهد افتاد.
عزیز شما بعد از گرفتن هدیه خود، به خودپرداز بانک دیگری برای گرفتن هدیهاش مراجعه میکند، اما بانک به شما پول را پرداخت نمیکند، بعد متوجه میشود از حساب کارت پولی هم کسر شده. حالا مثلا ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان در حساب است و این مبلغ را هم خودپرداز پرداخت نمیکند.
مقصر شهروندان هسستند که شعارها را واقعیت میدانند
به اصلی برگردیم که طبق آن، هرگز مسئولان مقصر نیستند. بنابراین در این مقوله هم چون بسیاری از مقولات، یا شما مقصر هستید، یا رسانه که منعکس میکند. در حقیقت شما مقصر هستید که تبلیغات تلوزیونی را باور مییکنید، ما در سال ۱۳۹۰ هستیم، در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته از کارتهای اعتباری(نه عابر بانک) استفاده میشود، در ایران اما این اتفاق نمیافتد، استفاده از تلفن بانک در همه جایی دنیا عمومیت دارد، اما موبایل شما که در خانه خودتان هم آنتن نمیدهد.
استفاده از اینترنت بانک هم در دنیا رایج است، اما کدام اینترنت بانک؟ اینترنت بانکی که در روزهای تعطیل و ساعات شب، از دسترس خارج میشوند و به شما پیام میدهند که رمز عبور و شناسه شما با هم هماهنگی ندارد.
همه اینها دلایل خوبی هستند که مثل سال ۱۳۰۰ از صندوق استفاده کنیم، یا برای خرید یک کیف پر از پول با خود حمل کنیم. اگر هم کیف شما دزدیده شد، یقینا باز هم شما مقصر هستید که کیف پولتان را محکم نچسبیدید، در مکان شلوغ از عابر بانکی که کار نمیکند استفاده نکردید، بیشک در اینجا هم هیچ کس مسئول این اتفاق ناگوار نیست.
مردم با میلیاردها تومان هزینه تبلیغات جذب سرویسهایی میشوند که با یک بار خطا از آنها گریزان میشوند. این همه پول ایا اسراف نبود؟ سیستمی که قرار است شب عید و تعطیلات و موقع پرداخت حقوق و یارانه قطع شود، چرا برایش ایین همه تبلیغ میشود، مردم که چارهای جز استفاده از آن ندارند، لااقل پول تبلیغاتش را به درد مردم بزنید.
شناسه خبر:
۳۱۹۵۷
مقصر مسئولان نیستند، مقصر شمایید که باور کردید
بانکداری الکترونیک در ایران و هزار مشکل
اشتباه از سوی شما بوده که روی یارانهتان حساب باز کردید، اشتباه از شما بوده که میخواستید از یارانهتان استفاده کنید، رئیس جمهور که گفته بود، عجله نکنید. در اینجا هم مسئولان با عذر خواهی بیگانه هستند، چون وقت، در سایر کشورها، طلاست
۰