شركت آلماني زيمنس اعلام كرد كه انفجار اخير در فاز سوم طرح توسعه پالايشگاه آبادان در اثر خرابي كمپرسور ساخت اين شركت نبوده است.

به گزارش عصر ایران " الکساندر بکر " سخنگوی کمپانی زیمنس آلمان ضمن اعلام این مطلب با ارسال ای میلی به خبرگزاری بلومبرگ، گفت: ‌ " شرکت ما هیچ کمپرسوری به طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه آبادان نفروخته است ".

پیش از این برخی رسانه های ایران اعلام کرده بودند که انفجار سه روز پیش در پالایشگاه آبادان ناشی از اختلال در کار کمپرسوری بوده است که ساخت شرکت آلمانی زیمنس بوده است.

طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه آبادان در چهارشنبه هفته گذشته با حضور ریاست جمهوری افتتاح شد اما دقایقی پس از افتتاح رسمی با انفجار شدید در این پالایشگاه بنا به آمار رسمی ۱ تن کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند.

پس از این انفجار اعضای کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از افتتاح زودهنگام این پروژه اعلام کردند که پیش از این نسبت به پیامدهای احتمالی افتتاح زودهنگام این پروژه هشدار داده بودند.

" عبدالله کعبی " نماینده آبادان ونایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، علت اصلی انفجار در فاز سوم پالایشگاه آبادان را بی‌توجهی مسئولان این پالایشگاه به اخطار کارشناسان درباره راه‌اندازی زودهنگام آن، اعلام کرده است.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: انفجار در کمپرسور گازکوب شماره ۶۶ این پالایشگاه که یکی از دو کمپرسور اصلی پالایشگاه آبادان به شمار می‌رود، رخ داده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در تشریح چگونگی وقوع این حادثه توضیح داد: کمپرسور گازکوب فاز سوم پالایشگاه آبادان که یکی از دو کمپرسور اصلی پالایشگاه است، قرار بوده گازی که در فلرها سوزانده می‌شد را به گاز مایع تبدیل کند؛ به علت این که این کمپرسور آماده راه‌اندازی نبود و در راه اندازی آن برای افتتاح ازسوی رئیس‌جمهوری تعجیل شده است، پس از راه‌اندازی کمپرسور مخزن با گاز مایع پر می‌شود.

وی همچنین افزود: پس از پر شدن مخزن با گاز مایع، یکی از مسئولان پالایشگاه دستور تخلیه آن را صادر می‌کند و با تخلیه گاز مایع موجود در این مخزن، گاز در جوی‌های اطراف مخزن و پالایشگاه و زمین‌های مجاور مخزن جاری می‌شود و همین امر موجب بروز انفجار در فاز سوم پالایشگاه آبادان می‌شود.

طرح توسعه پالایشگاه آبادان در فاز سوم برای تولید چهار میلیون لیتر بنزین سوپر اجرا شده است. افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان در راستای خودکفا کردن کشور از واردات بنزین صورت می گیرد.