پشت پرده انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران

خبرآنلاین: درحال حاضر ریاست این اتاق را محمدنهاوندیان برعهده دارد و گفته می شود مهمترین رقیب وی برای تصرف این جایگاه شجاع الدین بازرگانی است که از هفته های پیش رایزنی برای نشستن بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی را به طور نامحسوس آغاز کرده است. شجاع الدین بازرگانی به عنوان دریادار دوم سابق سپاه پاسداران، زمانی نامش برزبان ها افتاد که مسوولیت امور پارلمانی وزارت بازرگانی را بر عهده گرفت. وی که از یاران مسعودمیرکاظمی محسوب می شود یکبار وی را از استیضاح نجات داد.

کارشناسان به نوعی استیضاح نشدن میرکاظمی در زمانی که مسوولیت مدیریت وزارت بازرگانی را در دولت نهم برعهده داشت، مدیون رایزنی های شجاع الدین بازرگانی در مجلس می دانند. همان رایزنی هایی که استیضاح این وزیر را کاملا منتفی کرد ونتیجه آن تکیه زدن میرکاظمی بر مسند مدیریت وزارت نفت در دولت دهم بود.

در آن زمان نیز اولین کسی که به همراه وی به وزارت نفت منتقل شد و کلید انتقال بازرگانان به نفت را زد، شجاع الدین بازرگانی بود.

وی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی میرکاظی به حساس ترین وزارتخانه کشور وارد شد و در حال حاضر نیز به نوعی تنها شخصی محسوب می شود که پس از خروج میرکاظمی از نفت ارتباط مستقیم با مجموعه ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور را به عنوان سرپرست وزارت نفت برعهده دارد.

این در حالی است که وی در کنار فعالیت خود در وزارت نفت این روزها با رایزنی های متداول در تلاش است تا بر مسند ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه بزند. البته شنیده ها از رایزنی های اسدالله عسگراولادی نیز حکایت دارد.

اسدالله عسگراولادی در سال ۱۳۱۴ در چهارراه سیروس تهران متولد شده است. او از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی در تمام دوران پس از انقلاب و برادر حبیب‌الله عسگراولادی است. به گفته خودش ۵۰ سال است که کار تجارت انجام می‌دهد ۲۰ سال قبل از انقلاب، عضو اتاق بازرگانی بوده است.

صادرات پسته، زیره، میگو، میوه‌های خشک و خاویار مهم‌ترین فعالیت اقتصادی او است. عسگراولادی در دو دور گذشته، عضویت در هیات رییسه اتاق بازرگانی را از دست داده و به نظر می رسد همین امر باعثشده که به طور جدی تر در تلاش باشد تا امسال پیروز این انتخابات باشد.

براساس شنیده ها درحال حاضر ۳۵ عضو اتاق ایران برای عضویت درهیأت رئیسه، شرایط لازم را دارند اما درنهایت این فهرست باید به ۱۴نفر کاهش پیدا کند تا افراد راه یافته به مرحله نهایی، دو به دو بتوانند در رقابت های انتخاب هیأت رئیسه اتاق ایران به رقابت بپردازند.

درصورت ورود این ۱۴ نفر به کارزار انتخابات، درنهایت ۷نفر به عنوان اعضای هیأت رئیسه، سکان هدایت اتاق ایران را دردست خواهندگرفت.

اتاق ایران در این دوره ۳۷۵نماینده خواهد داشت که ۱۰۲کرسی را نمایندگان تشکل ها دراختیار دارند، ۶۰کرسی به نمایندگان اتاق تهران اختصاص دارد وباقی مانده کرسی ها در اختیار اعضای اتاق های شهرستان ها است.

براین اساس باید منتظر بود تا روزهای آینده رایزنی های نامزدهای این پست علنی شود چرا که این احتمالات تنها در حد شنیده هاست و به دلیل اینکه هنوز هیچ یک از افراد مذکور موضع گیری رسمی نکرده اند باید در انتظار بود تا دید در روزهای آینده چه اتفاق هایی خواهد افتاد که سال ۹۰ خصوصی ها را رقم می زند.