دیدو بازدید نوروز چقدر خرج روی دست می گذارد؟!
گروه اقتصادی -

اسفند ماه شلوغی خیابان هاست. خیلی ها به خیابان ها می آیند تا مایحتاج خود را برای شروع سال جدید یا همان نوروز تهیه کنند.

به گزارشافکارنیوز؛ حوالی نوروز، خرج و مخارج چند برابر می‌شود. با این وجود خیابان‌های همه جای ایران در آستانه عید شلوغ است. در مراکز خرید مردم دنبال آخرین خرید‌هایشان هستند. هرچند همه از مغازه‌های گران خرید نمی‌کنند، اما در این روز‌ها همه بره‌کشان دارند، حتی بنگاه‌دارهایی که ماشین‌های چندصد میلیونی می‌فروشند.

این درحالیست که مبلغ پاداش پایان سال ۹۲ کارمندان ایرانی، ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. حداقل و حداکثر عیدی کارگران و مشمولان قانون کار هم در ۱۵ سال اخیر براساس فرمولی تعیین شده که از سوی مجلس این کشور تصویب و اجرا شده است. دو برابر حداقل حقوق و حداکثر سه برابر آن به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، برای تعیین میزان عیدی پایان سال کارگران و مشمولان قانون کار در نظر گرفته می‌شود.

بر همین اساس، با توجه به حداقل دستمزد ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان تومانی سال ۹۲، حداقل عیدی پایان سال کارگران مشمولان قانون کار حداقل ۹۷۴ هزار و ۲۵۰ تومان و و حداکثر یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۵ تومان بوده است.

خبرگزاری‌های مختلف سال گذشته از کاهش ۷۰ درصدی قدرت خرید کارگران خبر دادند و مرکز آمار ایران هم اعلام کرد هزینه یک خانوار ‌چهار نفره به یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان رسیده است.

هزینه‌های عید ثابت نیست. به دلیل نبود نظارت در آستانه عید قیمت‌ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کنند و کیفیت کالا هم زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد. مثلا میوه ای که در میدان‌های تره‌بار عرضه می‌شود ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌ تر است، یا آجیلی که در شمال تهران فروخته می‌شود تفاوت قیمت جدی با آجیل عرضه شده در جنوب شهر دارد. همچنین قیمت خرید آجیل به صورت جداگانه و با دیگر اقلام خشکباری نیز تفاوت نسبتا قابل ملاحظه‌ای دارد؛ قیمت هر کیلوگرم پسته احمد آقایی درجه یک در مناطق مختلف تهران از ۳۸ تا ۴۶ هزار تومان، هر کیلوگرم پسته خام اکبری از ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم بادام آمریکایی از ۴۰ تا ۴۶ هزار تومان، هر کیلوگرم فندق از ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان، هر کیلوگرم مغز فندق از ۳۵ تا ۳۹ هزار تومان، هر کیلوگرم بادام هندی از ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم تخمه کدو از ۱۷ تا ۲۳ هزار تومان است. آجیل شب عید یکی از گران‌ترین اقلام نوروزی است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی از آن صرف‌ نظر می‌کنند.

اما این داستان محدود به آجیل نیست. از آنجایی که گرانی گوشت و مرغ، تقاضای ماهی را در بازار ایران بالا‌تر برده، قیمت ماهی هم نسبت به چند ماه گذشته افزایش داشته است و هرکیلو ماهی حدود ۱۰۰۰ تومان گران‌تر شده و به عنوان نمونه قیمت ماهی قزل‌آلا که ماهی تقاضای بیشتر مشتری‌ها است، کیلویی ۱۲۳۰۰ تومان است. قیمت انواع دیگر ماهی‌ها هم به این قرار اعلام شده: آمور(سفید پرورشی) ۱۲۶۵۰ تومان، فیتوفاک ۶۹۰۰ تومان، کپور پرورشی ۱۱۵۰۰ تومان و بیگ‌هد(سر گنده) ۶۹۰۰ تومان. با این حساب، هزینه یک وعده سبزی پلو ماهی برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

شیرینی هم پای ثابت پذیرایی‌های عید است که مسوولان وعده داده‌ بودند که افزایش نخواهد داشت. رییس اتحادیه قنادان و شیرینی‌پزان ایران خبر داده که عرضه شیرینی شب عید از ۲۰ اسفند‌ آغاز می‌شود و تا سال آینده(۹۳) افزایش قیمتی رخ نخواهد داد و افزایش قیمت بستگی به میزان افزایش هزینه‌ بیمه، هزینه‌های جانبی، دستمزد کارگر و قیمت مواد اولیه دارد.

بنا بر اعلام رییس اتحادیه شیرینی پزان، هر کیلو شیرینی تر درجه یک ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، دانمارکی ۸۰۰۰ تومان، زبان و پاپیونی ۹۰۰۰ تومان، برنجی ۹۰۰۰ تومان و کیک یزدی را ۷۰۰۰ تومان خواهد بود. یک خانواده ایرانی با رفت و آمد متوسط، دستکم ۵ کیلو شیرینی برای عید تهیه میکنند و البته این جز خرید انواع شکلات و خوراکیهای جانبی است.