علاقه ویژه روحانی به دانشگاه شهید بهشتی

به گزارشافکارنیوز،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌ها خود اعلام کرده بود که بیشترین صحبت‌هایم را در جمع دانشجویان و در دانشگاه‌ها بیان کرده‌ام و از سوی دیگر نیز یکی از مسائلی که همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد، حضور مستمر مسئولان بلند پایه کشور در دانشگاه‌ها است.

رهبر معظم انقلاب نیز خواستار حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و پاسخ آنها به سؤالات دانشجویان شده بودند و در این گزارش نیز سعی می‌شود مروری بر حضور روحانی از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۹۲ در دانشگاه‌ها داشته باشیم که البته به جز یک مورد، حضور روحانی در دانشگاه‌ها عمدتا به سخنرانی‌های یک طرفه اختصاص داشته و تنها در یک مورد که رئیس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی حاضر شده بود اجازه داده شد تا برخی دانشجویان سؤال‌های خود را مطرح کنند. با این حال در این برنامه نیز مجری اعلام کرد که به نمایندگی از دانشجویان از رئیس‌جمهور سوال می‌پرسد که این امر با اعتراض دانشجویان روبرو شده بود.

همانگونه که گفته شد حضور مسئولان در دانشگاه‌ها آنقدر با اهمیت بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که ارتباط مسئولان با دانشگاه هیچگاه قطع نشود. البته رئیس‌جمهور یک بار در دانشگاه علوم انتظامی حضور یافته بود اما از آنجایی که این دانشگاه زیر نظر وزرات علوم نیست در این گزارش به آن اشاره نمی‌شود.

۲۲ مهر؛ اولین حضور دانشگاهی با حاشیه رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه ساعت ۹ صبح الی ۱۱ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

حضور روحانی در دانشگاه تهران که پیش‌بینی می‌شدحاشیه‌هایینیز به همراه داشته باشد در یک فضای امنیتی صورت گرفته بود و بسیاری از دانشجویان که موفق نشده‌ بودند در سالن علامه طباطبایی این دانشگاه حضور پیدا کنند در بیرون از سالن تجمع و خواستار حضور رئیس‌جمهور در جمع آنان شده بودند.

برخلاف پیش‌بینی سخنرانی روحانی بدون پرسش و پاسخ به پایان رسید و تنها نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و انجمن اسلامی موفق به قرائت بیانیه‌ای شدند.

روحانی در این مراسم گفته بود نقد دانشجویان، همان قدر زیباست که حمایت آنان، مگر نقد حمایت نیست، نقد دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که باید در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آوریم و بدانیم نقد دلسوزانه و سازنده نه تنها برای دولت بلکه برای کشور می‌تواند ثمرات بسیار ارزشمندی را به همراه داشته باشد. درست است که دانشگاه مرکز حزب نیست و فعالیت یک دانشجو در دانشگاه ولو فعالیت سیاسی و اجتماعی که حق اوست به عنوان فعالیت عضو یک حزب نخواهد بود. همانطور که در یکی از نوشتارها آمد، دانشجو از منظر یک سیاستمدار نمی‌خواهد به مسایل بنگرد، دانشگاه و دانشجو به مثابه عالم، اندیشمند و روشنفکر به مسایل سیاسی و اجتماعی نگاه می‌کند.

بعضی تلاش می‌کنند، ۷۶ میلیون جمعیت کشور را ضرب در ۲ کنند، یعنی همه دو چهره داشته باشند، یکجا که بحثنمره و ارتقا و شغل است با یک چهره و آنجا که زندگی آزاد است با چهره دیگر؛ از دیگر محورهای سخنان روحانی در دانشگاه تهران بود.

۱۶ آذر؛ دومین حضور در دانشگاه شهید بهشتی به ماسبت روز دانشجو

مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو با حضور رییس‌جمهور شنبه ۱۶ آذر در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر روحانی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، روسا، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها حضور داشتند.

رییس جمهور در این مراسم، تصریح کرد: نقد دولت حق مسلم دانشجویان است و نقد دلسوزانه راه بهتر را به دولتمردان معرفی می‌کند و علاوه بر آن دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند.

این مراسم نیر بدون حاشیه نبود و شعارهای دانشجویان طرفدار و منتقد روحانی بارها د رسال به گوش می‌رسید.

روحانی در بخشی از سخنان خود خطاب به دانشجویان گفته بود که باید با ریا، نفاق، دروغ، اتهام زدن و افراطی‌گری، نقادانه برخورد کرده و همه را به مسیر عقلانیت، اعتدال، توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم و دولت تدبیر و امید همه تلاشش بر آن است که استفاده بهتری از فضای دانشگاه به نفع کشور و مردم ایران، ملت‌های منطقه، جهان اسلام و همه مستضعفین بشود.

رییس جمهور افزود: از ۶۰ سال پیش و بعد از حماسه و قهرمانی دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ تا امروز، حرکت‌های بسیار عظیم و سرنوشت‌سازی به دست دانشجویان و استادان تحقق یافته و اصولاً از انقلاب مشروطه تا امروز، مردم ایران بویژه نسل جوان و دانشجویان در برابر مسأله مهم حاکمیت ملی، استقلال و مبارزه با استبداد و استعمار، همواره از خود ایستادگی و مقاومت نشان داده‌اند.

او همچنین تاکید کرده بود تفکر بسیج منحصر در تشکیلات بسیج دانشجویی نیست، اگر بسیج به معنای فدا کردن منافع شخصی برای منافع ملی، دینی و اسلامی باشد، ایران ۷۵ میلیون بسیجی دارد.

اولین پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس جمهور با فیلتر مجری برنامه

در این مراسم پرسش و پاسخ دانشجویان هم انجام شد که البته مجری برنامه این سوال‌ها پرسید که در برابر این اقدام اکثر دانشجویان اعتراض خود را نسبت به این وضع با سر دادن شعار سوال ما نیست نشان دادند. در ادامه به پرسش و پاسخ مجری برنامه با رئیس‌جمهور اشاره می‌شود.

سوال: شما در سخنرانی امروز و سایر سخنرانی‌هایتان همه تأکید خود را بر اقتصاد و سیاست خارجی گذاشته‌اید، آیا نظام علمی در اولویت شما قرار ندارد؟

رییس جمهور: حتماً نظام علمی در اولویت است؛ حتی این سیاست خارجی و اقتصاد، باید متکی به علم باشد؛ شما فکر می‌کنید که با دنیا تعامل کردن، بدون علم، امکان پذیر است؟ اقتصاد اگر بخواهد مخصوصاً اقتصاد دانش‌بنیان باشد، بدون علم امکان‌پذیر است؟ هیچ شکی نیست که فرهنگ، اولویت اول است؛ علم و دانش و دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی اولویت اول است؛ اگر در این دولت شما می‌بینید در این صد روز بیشتر بحثسیاست خارجی و بحثاقتصادی بوده، به خاطر این است که مشکلات در این دو بخش خیلی زیاد بوده و خواست مردم هم این بوده است؛ یعنی دولت از اول شعارش به هر حال این بود که معضلات اقتصادی را برطرف بکند، احیاء اخلاق در جامعه و تعامل سازنده با جهان؛ که به همان وعده و مبنای خودش عمل کرده است.

سوال: پس از گذشت نزدیک به ۴ ماه از آغاز به کار دولت چه اقداماتی در راستای ترمیم جایگاه دانشجو شده است؟

رییس جمهور: من فکر می‌کنم دولت همه تلاشش بر این بوده که فضای دانشگاه آرام باشد و تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت خودشان آزاد باشند. دولت تلاشش این نیست که نهاد علم را در اختیار خود بگیرد. دولت اعتقادش بر این است که فضای دانشگاه و اداره دانشگاه باید توسط اساتید، شوراهای علمی و هیأت امنا باشد، حتی وزرای دولت در این زمینه عمدتاً هماهنگ‌کننده بین کار دانشگاه هستند و همین نکته‌ای که من گفتم، همه تلاش ما بر این است که واقعاً برای اشتغال دانشجویان اقدامی صورت گیرد. بزرگترین نگرانی دولت برای سالهای آینده مسأله اشتغال است؛ بیش از ۴ میلیون دانشجویی که امروز در حال تحصیل هستند، فردا نیاز به کار و شغل دارند. علت این که دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید دارد؛ برای اشتغال آینده دانشجویان است. دانشگاه‌های ما باید اتصال لازم را با بخش تولید و خدمات داشته باشند که این کار را دولت دارد انجام می‌دهد و اینها همه توجهاتی است که دولت به قشر دانشجو، به دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی دارد.

سوال: برای خروج نخبگان از کشور چه فکری کرده‌اید و اینکه آقای رییس جمهور، شما احتمالاً بیشتر از ما مطلع هستید که چگونه و با چه معیارهایی در سالهای گذشته افرادی به عنوان استاد دانشگاه استخدام شده‌اند؛ برای بازگرداندن دانشگاه به جایگاه علمی خود چه اقدامی کرده‌اید؟

رییس جمهور: چرا نخبگان ما از کشور خارج می شوند؟ در همین چند هفته پیش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک گزارشی آقای دکتر ستاری به طور مفصل راجع به بحثنخبگان و دلایل اینکه چرا برخی نخبگان از کشور خارج شده‌اند، ارائه کردند و حتی آمار و ارقام دقیق که از چه رشته‌هایی بیشتر و از چه رشته‌هایی کمتر رفته‌اند. البته یک تعدادی می‌تواند قابل قبول باشد، چون در تمام دنیا این تبادل وجود دارد اما وقتی از یک حدی تجاوز بکند، باید علل و عوامل آن را بررسی کنیم. برخی از نخبه‌ها، این فضا را برای کار خودشان مناسب نمی‌بینند، ما باید فضای لازم برای آنها را ایجاد کنیم که این شرکت‌های دانش‌بنیان اگر تقویت و توسعه پیدا کند، بخشی از این مسأله را حل خواهد کرد. باید فضای لازم احساس مسوولیت هم در دانشگاه و غیر دانشگاه به وجود آوریم. دانشگاه که فقط علم و سیاست نیست، در دانشگاه اخلاق هم هست. در دانشگاه فرهنگ هم باید توسعه پیدا کند. در دانشگاه اگر آن احساس مسوولیت نسبت به ملت و وطن به معنی واقعی تقویت بشود، برخی از افراد هم البته هستند فضای آنجا را برای زندگیشان بهتر می‌بینند و آنوقت ما باید با آن فضای معنوی، اخلاقی و فرهنگی کاری کنیم، آنها احساس مسوولیت کنند و با رفاه کمتر به خاطر کشورشان و ملتشان بمانند یا اگر رفتند، برگردند.

۲۳ دی؛ سومین حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه‌ها و دومین حضور مجدد در دانشگاه شهید بهشتی

سومین حضور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهانه تقدیر از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی صورت گرفته بود که البته نمی‌توان این حضور رئیس جمهور را حضور در جمع انشجویان برشمرد.

عمده صحبت‌های روحانی بیشتر بر موضوع سلامت اختصاص داشت.

۱۵ بهمن؛ چهارمین حضور و تندترین انتقاد رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی

چهارمین حضور روحانی در دانشگاه‌ها این بار هم در دانشگاه شهید بهشتی همراه بود که به نوعی تندترین انتقاد‌های رئیس‌جمهور نسبت به منتقدین دولت نیز در این سخنرانی صورت گرفت. روحانی در این سخنرانی در بخشی از سخنانش با گلایه از برخی انتقادهای صورت گرفته از توافق ژنو، منتقدین را عده‌ای کم‌سوادخواند و خطاب به حاظران در مراسم گفت: چرا یک عده کم سواد باید حرف بزنند؟ اساتید دانشمند ما، بزرگان دانشگاه‌ها چرا خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا نمی‌آیند در میدان حرف بزنند؟ آینده تاریخ بر ما نمی‌بخشد. ما امروز رسالت سنگینی بر دوش داریم. چرا وقتی یک قدم برمی‌داریم صهیونیست‌ها شب و روز داد می‌زنند و عصبانی‌اند؟ چرا برخی از کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی همسایه ما و نزدیک ما هستند همه جا داد و فریاد می‌زنند؟

۳ اسفند؛ ‌ پنجمین حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران

هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و سازمانهای تابعه با حضور روحانی رئیس جمهور، هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولان ارشد نظام سلامت، روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، روسای سازمان های تابعه، معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت صبح روز شنبه سوم اسفندماه ۹۲ در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

حضور در دانشگاه علوم پزشکی آخرین حضور ریئس‌جمهور در انشگاه‌های تهران در سال ۹۲ بود.

روحانی در مجموع ۵ حضور در دانشگاه داشته است که از این میان تنها دو بار د رجمع دانشجویان حاضر شده است و تاکنون نیز در هیچ کدام از دانشگاه‌های استان‌های دیگر حضرو نیافته است.