شخصیت‌هایی که امسال «یا مقلب القلوب و الابصار» نخواندند

به گزارشافکارنیوز،شتری که در هر خانه‌ای می‌خوابد؛ این ضرب المثل برای اتفاقی است که «حتماً» رخ می‌دهد. و یکی از این حتماًها «سفر به دیار باقیست». سال ۱۳۹۲ با همه شیرینی‌ها و شادی‌هاییش، تلخی‌ها و لحظه‌های حزن‌انگیزی نیز در صحنه سیاسی کشور به دنبال داشت.

تلخ است که انسان شاهد جدایی برگ‌های زرینی از درخت انقلاب باشد که باد روزگار آن‌ها را با خود به دنیای دیگر خواهد کشاند اما باید پذیرفت این یک قاعده است.

یکی از این برگ‌های زرین انقلاب آیت‌الله سید حسن طاهری خرم‌آبادی بود که در تاریخ ۱۶/۰۶ / ۹۲ به دلیل بیماری و در بیمارستان شهید بهشتی قم دار فانی را وداع گفت.

مردی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود وی را «عالم مجاهد» نامید و فرمودند: این عالم بزرگوار که از آغاز نهضت امام بزرگوار در صفوف مبارزه قرار داشت، ‌ در دوران پس از پیروزی نیز همواره دارای نقش اثرگذار بوده و در عرصه‌های گوناگون فکری و سیاسی و جهادی، ‌ وفادارانه نقش‌آفرینی می‌کرد و تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌های برجسته این روحانی مجاهد و مبارز بود.

حبیب‌الله عسگراولادی مردی که سیاسیون وی را «معتمد امام و رهبری» لقب داده بودند نیز در تاریخ ۱۴/۰۸ / ۹۲ از کاروان زمینیان جدا شد و به سوی دیار باقی شتافت. وداع حبیب‌الله در روزهای پاییزی سال ۹۲ اندوه و حزن را تا چندین روز در صحنه سیاسی کشور حاکم کرد به گونه‌ای که در مراسم تشیع این مرحوم بیشتر شخصیت‌های سیاسی از جمله حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز حضور یافت.

مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی این مرحوم را مجاهد صادق و یار وفادار و معتمد امام راحل عنوان کردند و نوشتند: عمر با برکت این مبارز خستگی‌ناپذیر یکسره در خدمت اسلام و برپائی و استقرار نظام اسلامی سپری شد و از دوران جوانی تا آخرین سالها، همّت و تلاش و مجاهدت مخلصانه‌اش در این راه، کاستی نگرفت.

علی‌اکبر پرورش دیگر شخصیت سیاسی بود که ۰۶/۱۰ / ۹۲ چشم از دنیال فرو بست و به دیار باقی شتافت. وی از مبارزین انقلاب اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش کشورمان بود.

مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود مرحوم پررورش را «یاور صادق» خطاب قرار دادند و نوشتند: ره‌ی محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزشهای متعالی دین گذرانید، ‌ و لهجه‌ی صادق و دل با اخلاص و خُلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاشهای مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیتهای سنگین خود در قوه‌ی مجریه و قوه‌ی مقنّنه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه‌ی توان به کشور و ملت خود خدمت کرد، ‌و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد.

۱۶/۱۱ / ۹۲ نیز آیت‌الله سید محمدباقر موحد ابطحی از دنیا رخت بر بست.

وی از شاگردان آیت‌الله بروجردی محسوب می‌شد و مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز در پیام‌های تسلیت خود به این موضوع اشاره کردند.

در پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت این مرحوم آمده بود: این عالم بزرگوار، فقیهی جامع و متبّع و متعبّد و از پرورش یافتگان مکتب علمی مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه و منشاء آثار و برکات متعدد بودند و فقدان ایشان موجب تأسّف آشنایان به مقامات علمی و معنوی آن بزرگوار است.

رئیس جمهور کشورمان نیز در پیام تسلیت خود نوشت: عالم ربانی مرحوم آیت‌الله حاج سیّدمحمدباقر موحد ابطحی اصفهانی از شاگردان و پرورش‌یافتگان مکتب علمی مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی بودند و عمر شریف خود را صرف کسب و ترویج علم و نشر معارف دینی و تربیت شاگردان متعدد و ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) نمودند

آیت‌الله موحد ابطحی از علماء بسیار پر کاری بود که در علم رجال، علم حدیث، علم فقه و تفسیر قرآن صاحب نظر بود و شناخته شده در ایران و عراق و عربستان بود.

در روزهای پایانی سال ۹۲ ابوالفضل حاجی حیدری عضو هیئت موسس و شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که ریاست شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) را نیز بر عهده داشت، به دیار ابدی شتافت.