سونامی فزاینده نرخ تاکسی بر صخره اقتصادی خانوارها

به گزارش افکارنیوز، انگار افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی پایان ندارد هر لحظه باید منتظر سونامی جدیدی در شهر باشیم، چه کسی می‌گوید سونامی یعنی طوفان، سیل و زلزله، افزایش نرخ تاکسی هم شاید یکی از سونامی‌هایی است که این روزها در قم شاهد آن هستیم.

افزایش قیمت‌ کرایه تاکسی‌ها قرار است کاری کند همه مردم پیاده روی را سرلوحه امور خود قرار دهند البته پیاده روی از نوع اجباری.

افزایش نرخ کرایه تاکسی این روزها نقل و نبات محافل و مجالس شده است؛ به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم قیمت کرایه تاکسی‌ها از ۱۹ اسفند ماه سال ۹۲ برای اطلاع رسانی در روزنامه‌ها به چاپ رسیده و از ۵ فروردین ۹۳ نیز اجرایی شده است.

مرتضی عزتی می‌گوید: هر سال ۲ ماه پیش از پایان سال لایحه افزایش نرخ‌ها مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد، سال ۹۲ نیز با توجه به افزایش قیمت آیتم‌هایی از جمله انواع اجرت‌ها، لوازم یدکی، خدمات، تعمیرات و… نرخ تاکسی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی می‌افزاید: لایحه افزایش نرخ تاکسی‌ها در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و با بررسی‌های انجام شده میانگین ۲۲.۵ درصد افزایش داشت که این میزان نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم به افزایش مجدد نرخ‌ها اشاره و خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر افزایش نرخ تاکسی‌ها ملایم بوده است، اما پس از افزایش قیمت سوخت مجددا با افزایش نرخ مواجه خواهیم شد.

همه از یک قشر هستند راننده تاکسی، کارگر و کارمند؛ آیا می‌توان گرانی اقلام و اجناس را توجیهی مناسب برای افزایش قیمت تاکسی در نظر گرفت؟ چند درصد مردم کارمند هستند و یا از نظر مالی مشکلی ندارند؟

بهانه می‌آورند حقوق کارمندان و کارگران افزایش یافته است، اما از طرف دیگر به قدری اجناس را گران می‌کنند که هیچ فردی راضی به افزایش حقوقش نیست و دیگر کسی برای افزایش حقوق ذوق نمی‌کند زیرا هر لحظه منتظر پس لرزه‌های این افزایش است.

لیلا که از منزل تا محل کارش باید دو بار سوار تاکسی شود می‌گوید: درباره افزایش نرخ تاکسی‌ها چیزهایی شنیده بودم اما زمانی که از خیابان خیام تا میدان شهید مطهری آمدم و پس از ارائه یک هزار تومانی تنها ۱۰۰ تومان را پس گرفتم سرم سوت کشید و پس از اعتراض با جواب کوبنده راننده مواجه شدم که نرخ همین است.

وی می‌افزاید: کرایه ۶۰۰ تومانی در حال حاضر ۹۰۰ تومان شده است، این افزایش منصفانه نیست. آیا ۲۲.۵ درصدی که گفته می‌شود یعنی ۳۰۰ تومان افزایش؟ تازه هنوز قیمت بنزین گران نشده است.

***

سخنگوی شورای شهر در خصوص گرانی نرخ تاکسی‌ها می‌گوید: اواخر هر سال لایحه نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در شورای شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد و آن هم در مهلت قانونی پس از طی شدن لازم‌الاجرا می‌شود.

عباس ذاکریان می‌افزاید: افزایش میانگین ۲۲.۵ درصدی قیمت تاکسی‌ها ناشی از تورم در هزینه‌ها است. گرچه میانگین تورمی که بانک مرکزی در سال ۹۲ اعلام کرد ۳۵ درصد بود، اما تنها ۲۲.۵ درصد اعمال شد و البته این میزان در برخی مناطق کمتر و برخی دیگر بیشتر است.

افزایش قیمتها منصفانه نیست، با توجه به اینکه هنوز هم موج دومین افزایش قیمت کرایه تاکسیها پس از گرانی سوخت در راه است و خدا میداند قرار است چه بر سر مردم بیاید. رانندگانی که به راحتی قیمتها را افزایش میدهند و از نظارتهایی که باید باشد و نیست نیز در امان هستند آیا به فکر قشرهایی که درآمدشان تغییری نمیکند هستند؟ شکی نیست رانندهها قشر زحمتکش جامعه محسوب میشوند، اما دیگر قشرهای جامعه که تلاش و کوششی کمتر از رانندهها ندارند چه عنوانی دارند؟ قشر بیزحمت؟