به گزارش افکارنیوز، برنج قهوه‌ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم است یک فنجان برنج قهوه‌ای ۸۰ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می‌کند، منگنز برای سلامت سیستم اعصاب بسیار مفید است و جلوی تخریب سلول، ضعف روحی، جوش‌های پوستی و آسیب‌های لوزالمعده را می‌گیرد.

دکتر سمره خاری کارشناس تغذیه گفت: سلنیوم موجود در برنج قهوه‌ای در سوخت و ساز بدن موثر است، نوعی آنتی‌اکسیدان است که وظیفه ایمن سازی بدن را به عهده دارد سبب تولید هورمونهای تیروئید می‌شود و نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است بلکه برای بیماریهای قلبی، کاهش علامت‌های تنگی نفس و درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید است.

وی ادامه داد: منیزیوم موجود در برنج فعال کننده بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم است که در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می‌کنند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کم می‌کنند منیزیم سردردهای میگرنی را از بین می‌برد.

خاری تصریح کرد: منیزیم کاهش دهنده تنگی نفس و فشار خون است، از گرفتگی عضلات و خستگی جلوگیری می‌کند و ابتلا به سکته قلبی و بیماریهای قلبی را کم می‌کند، برنج قهوه‌ای را می‌توان تا شش ماه نگهداری کرد.

وی در خصوص تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید افزود: تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید در رنگ آنها نیست بلکه برنج دارای چندین لایه است اگر یک لایه برنج را درآورید برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود و مواد مغذی آن باقی می‌ماند اگر برنج قهوه‌ای را آسیاب کنیم برنج سفید باقی می‌ماند در طی آسیاب کردن برنج قهوه‌ای به برنج سفید تبدیل شده و درصدی از ویتامین B، منگنز، ۶۰ درصد آهن و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بین می‌رود.

وی در پایان اظهار داشت: برنج برای افرادی که دچار سوءتغذیه شدید باشند، افراد با فشار خون و کلسترول بالا بسیار مفید است مصرف برنج موجب کاهشتری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون میشود ولی باید توجه داشت مصرف زیاد برنج به دلیل داشتن نشاسته بالا منجر به بروز چاقی و اضافه وزن میشود.