سیاست اقتصادی دولت؛ همان سیاستهای غلط گذشته
گروه اقتصادی -

علیرغم تبلیغات مختلف دولت برای عدم ثبت نام یارانه ها، شواهد از تعداد کم انصراف دهندگان خبر می دهند. تاکنون دولت آمار دقیقی از میزان انصرافی ها اعلام نکرده است اما خبرگزاری مهر می گوید کمتر از ۱۰ درصد مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف داده اند.

به گزارشافکارنیوز؛ در واکنش به این وضعیت، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی، با حضور در مجلس گفته: " دولت سعی کرده است ثبت‌نام از نیازمندان یارانه را به صورت مرحله بندی انجام دهدو در مرحله اول ثبت‌نام‌ها با رویکرد اعتماد به مردم انجام می‌شود و افراد نیازمند نیازشان را به دولت اعلام می‌کنند. تا این لحظه بخش قابل ملاحظه‌ای از جامعه در سامانه رفاهی ثبت‌نام نکرده‌اند البته دولت با اتکا به سامانه‌های پایدار تا این لحظه حدود ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان را شناسایی کرده است که اگر این افراد در سامانه ثبت‌نام کنند، حذف می‌شوند. دولت در تلاش است فرآیند حذف افراد بی‌نیاز از یارانه‌ها با حداقل تنش انجام شود. "

او افزوده است: " افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بسیار کمتر از مصوبه مجلس انجام خواهد شد تا شوک به اقتصاد کشور وارد نشود. سعی خواهیم کرد شرایط مثبت به وجود آمده در اقتصاد که توام با کاهش نرخ تورم و خروج اقتصاد از تورم است، تحت تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی قرار نگیرد. البته امیدوارم این افزایش محدود قیمت حامل‌های انرژی روی شرایط اقتصادی تاثیر منفی نگذارد ".

او در حالی با خوشبینی از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها خبر داده که طی روزهای گذشته، برخی از اقتصاددانان، نسبت به تبعات غیرقابل پیش بینی این طرح هشدار داده اند. به گفته برخی از کارشناسان، فاز دوم هدفمندی این خطر را دارد که یک موج تورمی بیافریند و الباقی طبقه متوسط را از دور خارج کند و مارا با جامعه ای مواجه کند که دارای ۲۰ درصد ثروتمند و ۸۰ درصد فقیر است، یعنی یک جامعه قطبی شده و متعارض.


در همین زمینه، دکتر مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: «اصولا من با هر نوع هدفمندی مخالفم. دولت به دنبال افزایش قیمت هاست و از این رو به دنبال آن است تا مردم را با نام هدفمندی سرگرم کند.»

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح می کند: «اینکه می گوید قیمت ها را بالا می برم اما مردم را بیمه می کنم یعنی چی؟ دولت کالاها را گران نکند مردم خودشان، خودشان را بیمه می کنند. این بازی هایی که دولت بر سر مردم پیاده می کند، بسیار سخیف است.»

به عقیده وی «این دولت مانند دولت قبل است. اینها به فکر مردم عادی نیستند. اگر به فکر بودند در شرایط تورم ۴۰درصدی حقوق ها ۲۰درصد افزایش نداشت. در حقیقت مردم با این نوع افزایش حقوق، هر سال ۲۰درصد کمتر از سال قبل مصرف می کنند.»

تقوی تاکید می کند: «هدفمندی یارانه ها سرهم بندی یارانه ها شده است و هرگونه آن را تغییر بدهند به زیان طبقه متوسط خواهد بود. یارانه یعنی اینکه از پولدار مالیات بگیرید و برای فقرا خرج کنید. وقتی احمدی نژاد نام «هدفمندی» را اضافه کرد، خرابکاری شد. در فرهنگ لغت انگلیسی ما معادلی برای هدفمندی یارانه ها نداریم. یارانه داریم که همان سوبسید است اما هدفمندی را تنها در ایران داریم.»

وی که در زمان معرفی تیم اقتصادی روحانی ابراز امیدواری کرده بود، رییس جمهور با طناب برخی از مشاوران خود به چاه نرود، معتقد است: روحانی مشاوران نزدیک خود را از حلقه نیاوران انتخاب کرد. احمدی نژاد نمی دانست هدفمندی چیست. همین دوستان این طرح هدفمندی را به دولت احمدی نژاد غالب کردند. همان افراد در حال حاضر فاز دوم هدفمندی یارانه ها را به آقای روحانی تحمیل کرده اند. بدین ترتیب همان خرابکاری های دولت محمود احمدی نژاد، ادامه خواهد داشت.