گام بازار سرمایه به سوی تعادل

به گزارش افکارنیوز،در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با شرایط صعودی مواجه بودند، اما عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت و برخی فعالان حقوقی موجب شد تا از صف‌های خرید کاسته شود و بازار به سوی تعادل گام بردارد.

در این شرایط نگاه‌ها به روز چهارشنبه و پایان هفته بورس است؛ جایی که انتظار می‌رود بازار با عرضه‌های بیشتری مواجه شود. در همین حال با توجه به وضعیت مثبت عملکرد صندوق توسعه بازار اکثر معامله‌گران انتظار دارند تا بازار با پایانی متعادل بتواند شرایط مناسبی را نیز در آینده تجربه کند. از دیدگاه کارشناسان حضور صندوق توسعه به عنوان یک بازارگردان قدرتمند می‌تواند در حرکت بازار از روند کاهشی به روند متعادل فعال باشد.

در بازار دیروز در کنار روند قیمت‌ها و معاملات نگاه‌ها به سوی بازار ارز نیز بود؛ جایی که قیمت دلار به مرز ۳۳هزار ریال رسید و برداشت‌های متفاوتی را ایجاد کرده است. در حال حاضر دو سناریو پیش روی بازار است؛ نخستین سناریو این است که احتمالا دولت پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بازار ارز را به سمت پایین و تک‌نرخی هدایت کرده و قیمت کنونی تنها برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان است. از سویی، سناریوی دیگر از احتمال جهش نرخ ارز نظیر آنچه پس از اجرای فاز نخست هدفمندی رخ داد، خبر می‌دهد.

در این شرایط اگر بهای ارز پس از اجرای فاز دوم هدفمندی نیز به رشد خود ادامه دهد، وضعیت اقتصادی کشور دچار شرایطی خواهد شد که دیروز از سوی برخی فعالان اقتصادی نظیر اسدالله عسگر اولادی در مورد آن هشدار داده شد. عسگر اولادی دیروز از لزوم به تعویق انداختن اجرای طرح هدفمندی جهت پرهیز از تورم ۴۰درصدی خبر داده بود. در بازار دیروز همچنین سخنان رئیس کل بانک مرکزی از اهمیت برخوردار بود.

رئیس کل بانک مرکزی از انجام بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی در خصوص میزان نرخ سودهای بانکی خبر داد و تاکید کرد بانک مرکزی در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام پولی کشور، به بانک‌ها و موسسات اعتباری که به منطق اقتصادی و اصول توجه نکنند تذکر و هشدار خواهد داد.

ولی‌الله سیف با بیان اینکه در گذشته اختلاف اندک میان نرخ سود بانک‌ها، عامل جذب سپرده‌های مردمی بود؛ تاکید کرد: در شرایط کنونی، بازار پول کشور در حال گذار از وضعیت نوسانی به سوی تعادلی متناسب با انتظارات تورمی کاهنده است و مردم با در نظر گرفتن کیفیت و کمیت خدمات ارائه‌ شده توسط بانک‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر، اقدام به سپرد‌ه‌گذاری می‌کنند؛ لذا، نرخ سود پرداختی تنها یکی از عوامل تعیین‌کننده برای سپرده‌گذاران است.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی سخنان سردار دقیقی در تایید واگذاری دو بلوک ۲۰درصدی پتروشیمی پارس به نفت و گاز پارسیان و یک بلوک ۲۰درصدی از شرکت آریا ساسول به هلدینگ خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار بود. انتظار می‌رود به زودی هر سه نماد نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ خلیج فارس در اطلاعیه‌هایی شرایط جدید خود را شفاف‌سازی کنند. در این گروه، پتروشیمی اراک نیز دیروز در اطلاعیه‌ای از رشد سود‌آوری خود در سال ۹۲ به میزان ۱۴ درصد خبر داد.

در گروه معدنی دیروز نماد چادرملو برای اعلام تعدیل سود تا سطح ۱۳۰۷ریال متوقف شد. در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز نماد حسینا بازگشایی شد و پس از نوسانی شدید به بازدهی ۴۴درصد رسید.
«حسینا» در شفاف‌سازی خود افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی درآمد ارائه خدمات را گزارش و اعلام کرده با این افزایش، رقم مربوط به این درآمد به ۱۴۶ میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

همچنین تاثیر ریالی افزایش فوق بر سود خالص هر سهم شرکت به همان میزان ۵ تا ۱۰ درصد بوده که پس از تایید حسابرس اعلام خواهد شد.

در گروه تجهیزات نیز ماشین سازی اراک سود سال ۹۳ خود را با تعدیل ۱۰درصدی راهی تابلو کرد.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با رشد ۷۰۰ واحدي به ۷۵هزار و ۷۳۵ واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به ۲۸۰ميليارد تومان در بورس و فرابورس رسيد.