افزایش نرخ بنزین دردی را دوا نمی کند

به گزارش افکارنیوز، حسین راغفر، با بیان آنکه افزایش حجم پول یا نقدینگی موجب تشدید سطح قیمت ها، کاهش دستمزدها و به تبع آن افزایش سطح اشتغال و تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: اعمال سیاست پولی انبساطی، افزایش قیمت ها و کاهش سطح تولید را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نرخ تورم بالا و متغیر موجب افزایش هزینه مبادله و کاهش سرمایه گذاری به نفع فعالیت های غیرتولیدی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی می شود، افزود: تورم ریشه بسیاری از مسایل اقتصادی و فرهنگی است که دولت با حل این مشکل می تواند بر مشکلات اقتصادی فائق آید و حجم سرمایه گذاری ها را افزایش دهد.

این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت باید برای مهار یا کاهش تورم جدی باشد و نباید خود را با مسائل دیگر مشغول کند، افزود: دولت باید شریطی را فراهم کند تا تورم ۴۰ درصد را ظرف یک سال به ۱۵ درصد کاهش دهد و اعتماد مردم را افزایش دهد.

راغفر یادآور شد: افزایش نرخ حامل های انرژی به منظور توزیع درآمد آن میان مردم، مشکلی را حل نمی کند، بلکه مشکلات دولت را گسترش می دهد و چنانچه دولت قصد دارد جامعه را به سوی ثبات اقتصادی هدایت کند، باید تمام توان خود را در سال جدید برای حل مشکل تورم و کمک به معیشت طبقه متوسط جامعه به کار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه راههای بسیاری وجود دارد که تورم همراه با رکود نباشد، افزود: کارشناسان اقتصادی به دنبال راه حل عملی هستند تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه را که صرف خرید ارز، طلا، زمین، مسکن و غیره می شود را به بخش تولید هدایت کنند اما زمانی این موضوع محقق می شود که تولیدکنندگان درآمدهای مطلوبی داشته باشند و فعالیت آنها در مقایسه با سایر فعالیت ها سودآورتر باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید امکانات سوددهی بالا برای بخش تولید فراهم شود، افزود: تولیدکنندگان از حدود ۳۰ درصد ظرفیت تولیدی خود استفاده می کنند اما توجه بیشتر به بخش تولید و سرازیر کردن سرمایه ها به این بخش می تواند این ظرفیت را تا سطح ۶۰ و حتی ۷۰ درصد افزایش دهد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ گفت: هدف اصلی از اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی است البته باید به مصرف داخلی نیز توجه ویژه داشت هرچند فرهنگ سازی در این زمینه ضروری است.

راغفر با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد کشور مقاوم شود، تهدیدات دشمنان بی اثر خواهد شد، افزود: تکیه بر نیروهای داخلی و مردمی کردن اقتصاد می تواند به تحقق این هدف کمک کند.

وی با اشاره به اینکه نباید ضعف های کشور در حوزه اقتصادی را فقط به تحریم ها نسبت داد، افزود: ضعف اصلی در حوزه اقتصادی نبود مدیریت صحیح است و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در شعار امسال بر روی بحثمدیریت جهادی تاکید داشته اند چرا که هرگاه ما مدیریت جهادی را با تکیه بر اقتصاد داخلی به کار گرفته ایم، ثابت کرده ایم که توان عبور از همه بحران ها را داریم.

وی تصریح کرد: طرح اقتصاد توام با فرهنگ نیز بیانگر نقش تاثیرگذار این دو مقوله بر یکدیگر و ارتباط تنگاتنگ اقتصاد و فرهنگ و تبیین این دو اصل است، اما از دیدگاه اقتصاددانان نقش اقتصاد و معیشت مردم مقوله ای مهم به شمار می رود و بر اساس این نظریه در صورتی که مردم به لحاظ اقتصادی تامین شوند، خود به خود اخلاق و فرهنگ جامعه نیز ارتقاء پیدا می کند.