مشارکت ایران در نظارت بر انتخابات سوریه

به گزارش افکارنیوز، حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس مسایل بین الملل با توجه به اعلام زمان انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: اعتقاد دارم دولت سوریه نباید برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عجله کند به هر حال سوریه گرفتار تحولاتی شد که خیلی‌ها از آن سو استفاده کردند تا مشروعیت دولت را زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: آن چیزی که در سوریه مورد نیاز هست شکل گیری مجلس موسسان است تا آنها در مورد قانون اساسی و تاریخ انتخابات نظر بدهند و این نیاز اصلی سوریه است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مجلس موسسان باید از طریق انتخابات تشکیل شود افزود: به طور طبیعی انتخابات برای شکل گیری مجلس موسسان با تردیدهای کمتری برگزار می‌شود و این مسئله می‌تواند اختلافات را کاهش دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: هر چند که بشار اسد تمایل دارد انتخابات در فضای آزادتری برگزار شود ولی در شرایط کنونی برای کاهش تنش‌ها و برای اینکه افراد مسلح را نا مشروع جلوه دهد بهترین کار برگزاری مجلس موسسان است.

وی درمورد این مساله که دولت سوریه توانایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رادارد گفت: دولت اگر بخواهد انتخابات را انجام دهد با توجه به دست برتری که در صحنه میدانی دارد از این امکان برخوردار است ولی اینکه این انتخابات چقدر از چالشها را بر طرف کند معلوم نیست.

فلاحت پیشه در مورداینکه ایران توانایی نظارت در انتخابات سوریه را دارد گفت: دولت سوریه تلاش خواهد کرد تا ناظران بین المللی را دعوت کند و ایران هم یکی از این کشورها است اما معتقدم اگر ایران بخواهد یک کمک راهبردی به سوریه داشته باشد این است که حداقل انتخابات مجلس موسسان زودتر از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.