مقامات ایرانی خواستار عادی شدن روابط بین تهران و ریاض

به گزارشافکارنیوز،یک منبع آگاه و مسئول در دولت ایران به الشرق الاوسط اطلاع داده است که هم اکنون در راهروهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم بهبود روابط میان تهران و ریاض تاکید می‌شود.

این نشریه با اشاره به سخنان اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که آرزو کرده بود، روابط بین کشورش و عربستان بهبود یابد به نقل از وی نوشت: توافق دو کشور بر سر موضوع همکاری راه را بر روی قدرت‌های خارجی که به دنبال ایجاد فتنه و نزاع هستند خواهد بست.

این سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در دیدارش با عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی در تهران بیان شد، که در این دیدار دو طرف مسائل مورد علاقه دو جانبه و منطقه‌ای را بررسی کردند.

در این دیدار رفسنجانی به سفیر جدید عربستان این انتخاب را تبریک گفت و برای وی در مدت ماموریتش در جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت در بهبود روابط بین ایران و عربستان تمنا کرد.

رئیس جمهوری اسبق ایران در این دیدار گفت: هر یک از دو کشور عربستان سعودی و ایران تاریخی تاثیر گذار در منطقه دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر پیشنهادی را که در جریان آخرین سفرم به عربستان به مقامات سعودی درباره طرح ایجاد مجمع سنی و شیعی مطرح کرد جدی تلقی می‌شد، دیگر شاهد این عملیات انتحاری که روی می‌دهد نمی‌بودیم، این حملات تنها به استعمارگران و مزدوران خدمت می‌کند.

گفتنی است طرح هاشمی رفسنجانی در خصوص ایجاد مجمع این بود که در این مجمع شماری از علمای سنی و علمای شیعی در ان جمع می‌شدند، تا مسائل و راهکارهای هر طایفه که از حساسیت بالایی برخوردار هستند بررسی شود، تا از این طریق فرصت هر گونه سوء استفاده از سوی تندروها گرفته شود.

گفتنی است هاشمی رفسنجانی در این دیدار دعوت شخصی پادشاه عربستان از وی برای ادعای مناسک حج سال جاری را دریافت کرد، وی متقابلاً از این دعوت پادشاه عربستان تقدیر و تشکر کرد.

سفیر جدید عربستان سعودی در این دیدار بعد از بیان دعوت از وی برای انجام مناسک حج گفت: ملت عربستان نسبت به هاشمی رفسنجانی محبت و ارادت ویژه‌ای دارد و این ملت در انتظار سفر وی به عربستان است.

عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی در تهران در ادامه گفت: در سفرهای گذشته هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی زمینهها برای بهبود روابط بین دو کشور مهیا میشد از این رو این سفرها میتواند برای دو کشور از اهمیت بسزای برخوردار باشد.