رشد افراطی‌گری در زندان‌های مخفی مصر

به گزارشافکارنیوز،روزنامه " فایننشال تایمز " روز چهارشنبه در تحلیلی درباره تحولات مصر با عنوان «زندان های سری مصر»؛ هشدار داد که بازداشت هزاران نفر از مخالفان در مصر و حبس کردن آنها در زندان ها ممکن است به شکل گیری جریان افراطی جدیدی منجر شود.

نویسنده در این خصوص به یکی از زندانیان مصری اشاره کرده و نوشته است: " احمد عبدالسمیع " سی و یک ساله و دارای سه کودک است که نزدیک به یک ماه است که بازداشت شده است؛ و خانواده اش هیچ اطلاعی از او ندارند؛ پس از این مدت فرد ناشناسی در تماس تلفنی به آنها فقط اطلاع داده است که وی در زندان العزولی محبوس است.

پدر این زندانی گفته است که از مسئولان وزارت دادگستری و کشور بسیار خواهش و تمنا کرده است که مکان حبس وی را اطلاع دهند که بی نتیجه بوده است و در این مدت به بیشتر زندان های معروف مصر سر زده است، اما تاکنون نام زندان «العزولی» را نشنیده بود.

این نشریه افزوده است که برخی از فعالان سیاسی مصر و سازمان های حقوق بشر بین المللی اعلام کرده اند که این جوان مصری در یکی از زندان ها و بازداشتگاه های مصر در حبس به سر می برد؛ البته دولت مصر وجود مجموعه بزرگی از زندان ها در این کشور را قبول نمی کند و در نتیجه بسیاری نیز از وجود این زندان ها اطلاعی ندارند.

به نوشته این نشریه، شمار زندان های مخفی و سری در مصر پس از تشدید اقدامات امنیتی علیه مخالفان پس از کودتای نیز افزایش یافته است.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد، وزارت دادگستری و وزارت کشور به درخواست شهروندان و خانواده ها درباره سرنوشت عزیزانشان پاسخ نمی دهند زیرا اساس این وزارتخانه ها نیز اطلاعای از این بازداشتگاه ها ندارند. بازداشتگاه العزولی نیز صرفا یکی از ده ها پایگاه های موجود در مصر است که نیروهای امنیتی در آنجا از بازداشت شدگان و مخالفان که بیشتر آنها حامی محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر هستند، تحت شکنجه بازجویی می کنند.

نویسنده این نشریه در ادامه افزوده است: افزایش اینگونه مراکز بازداشت و حبس ممکن است به شکل گیری گروه های تندروی جدید در مصر منجر شود، همان گونه که ایده و افکار ایمن الظواهری و ابو مصعب الزرقاوی از سرکرده های القاعده نیز در داخل چنین زندان ها و بازداشتگاه هایی تغییر کرد.