تعویق در اعلام نتایج انتخابات افغانستان

به گزارشافکارنیوز،«نور محمد نور» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز(چهارشنبه) در تماس با برخی رسانه‎های افغانستان از تعویق ۲ روزه اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خبر داد.

قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان فردا(چهارم اردیبهشت) اعلام شود اما اکنون بر اساس تصمیم مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این نتایج روز شنبه(ششم اردیبهشت) اعلام خواهد شد.

علت این تأخیر اعلام سومین مرحله نتایج آرای شمارش شده که شامل حدود ۸۰ درصد آرا است می‌باشد.

تاکنون در ۲ مرحله نتایج آرای شمارش شده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شده است؛ در مرحله اول، نتایج ۱۰ درصد آرا و ۲۶ ولایت و در مرحله دوم نتایج حدود ۵۰ درصد کل آرا اعلام شد.

بر اساس آرای اعلام شده تاکنون، «عبدالله عبدالله» با کسب ۴۴.۴ درصد در جایگاه نخست بوده و «اشرف غنی احمدزی» با کسب ۳۳.۲ درصد رتبه دوم این فهرست را به خود اختصاص داده است.

با اعلام نتایج نهایی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت، چنانچه یکی از کاندیداها ۱ + ۵۰ درصد تمام آرا را به خود اختصاص دهد برنده این انتخابات خواهد بود.

اگر هیچ کدام از کاندیداها نتواند ۱+۵۰ درصد تمام آرا کسب کنند، این انتخابات به دور دوم خواهد رفت و ۲ کاندیدای پیشتاز با هم رقابت میکنند.