آغاز عملیات نظامی در اوکراین

به گزارشافکارنیوز،رویترز اظهار کرد: " الکساندر تورچینف " رئیس جمهور موقت اوکراین در حالی فرمان آغاز عملیات ضد تروریستی را صادر کرده که در هفته گذشته نیز چنین عملیاتی از سوی نیروهای امنیتی اوکراین انجام شده بود، اما به نتیجه مشخصی نرسیده بود.

شهرهای شرقیاوکراینچند روزی است که صحنه گسترش اقدامات جدایی طلبان که خواستار استقلال از کی یف و الحاق به روسیه هستند، شده است.

آغاز عملیات نیروهای امنیتی اوکراین علیه هواداران روسیه در حالی است که " جان کری " وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس با " سرگئی لاوروف " همتای روس خود از روسیه انتقاد کرده است. کری در گفتگو با لاوروف، درباره ناتوانی مسکو در کاهش تنش در اوکراین، عمیقا ابراز نگرانی کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، کری در تماس تلفنی باسرگئی لاوروفاین نگرانی را با اشاره به شواهدی مبنی بر ادامه فعالیت جدایی ‌طلبان در اشغال ساختمانهای دولتی و اسیر کردن غیرنظامیان و روزنامه‌ نگاران در شرق اوکراین عنوان کرده است.

علاوه بر این، "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا، نیز در زمان حضور در کی یف به مقامات اوکراین درباره حمایت آمریکا از غرب گرایان این کشور وعده داده است. این تحرکات واشنگتن می تواند به تشدید اختلافات میان کی یف و مسکو منجر شود. در همین رابطه طی روزهای گذشته لاوروف اوکراین را به نقض توافق نامه ژنو که در تاریخ ۲۸ فروردین به امضا رسید متهم کرد.