به گزارشافکارنیوز،هیئت پارلمانی فرانسه متشکل از ۶ سناتور سه‌شنبه شب وارد تهران شد. هرچند که این سفر قبل از ورود این هیئت به تهران با حاشیه‌ای همراه شد و آن بحثحمایت یکی از اعضای هیئت فوق از گروهک تروریستی منافقین چندین سال قبل از وقوع این سفر بود. این موضوع تسنیم را بر آن داشت تا از چند و چون ماجرا از زبان خود سناتور فرانسوی و هیئت همراه درباره این موضوع مطلع شود.

امیدواریم ۲۰۱۴ سال پیشرفت روابط ایران و فرانسه باشد
فلیپ مارینی، رئیس هیئت اعزامی پارلمان فرانسه به ایران پس از ورود به تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری تسنیماظهار داشت: هیئت ما که شامل ۶ سناتور است خیلی خوشحال هست که به‌دعوت مجلس شورای اسلامی ایران به این کشور آمده است. برنامه ما که از فردا صبح آغاز می‌شود شامل دیدارهای بسیار سطح بالا در تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران است. این دور دوره بسیار مهمی برای روابط ایران و فرانسه است. این روابط در تاریخ ثبت می‌شود. ما هر ۶ نفر امیدواریم که سال ۲۰۱۴ مرحله مهمی در پیشرفت روابط ایران و فرانسه باشد.

سناتور دالیه: حضورم در آن جلسه بدون برنامه‌‌ای خاص بود
فلیپ دالیه، سناتور فرانسوی و عضو این هیئت ۶نفره فرانسوی که پیشتر بحثحمایت وی از گروهک تروریستی منافقین مطرح شده بود، در این مصاحبه گفت: من سناتور شهر سن‌سن‌دنی هستم، که شهری نزدیک پاریس هست. ماجرا از این قرار است که من به‌همراه منتخبان دیگر مردم به تظاهراتی که در آن شهر برگزار شد، دعوت شدم. یک جلسه عمومی در آنجا برقرار بود. من یک‌دفعه در آنجا دیدم که کنار نمایندگانی از کشورهای دیگر هستم. من آن روز بدون هیچ برنامه خاصی آنجا رفته بودم که در اصل یک جلسه عمومی بود. همراه من نمایندگان دیگری هم بودند. بعد از پایان جلسه هم رفتم و دیگر هیچ ارتباطی با این گروه نداشتم. برایم سخت هست که درک کنم پس از گذشت این‌همه زمان از آن قضیه، چنین هیجانی در رابطه با این موضوع در اینجا(ایران) وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: من خیلی خوشحالم که الآن در ایران هستم و این فرصتی است که ایران را کشف کنم. همچنین خیلی خوشحالم که با مردم ایران آشنا می‌شوم و می‌توانم با نهادهای ایران ارتباط برقرار کنم. امیدوارم که در این سفر بتوانم ایران را بشناسم و همچنین این سفر باعثگسترش روابط دو کشور شود.

مارینی: سناتور دالیه در دام مجاهدین خلق افتاد
مارینی، رئیس هیئت پارلمانی فرانسه در ادامه با اشاره به حضور دالیه در جمع حامیان منافقین گفت: تصور من این است که سناتور دالیه مثل افراد زیاد دیگر در حقیقت در تله گروه به‌اصطلاح مجاهدین خلق افتاد. ما دقیقاً از بهای سنگینی که ایران در جنگ با عراق داد آگاه هستیم و درک می‌کنیم که این گروه چقدر می‌تواند در ایران نامحبوب باشد.

وی افزود: سفیر فرانسه در تهران نقش سازنده‌ای را در روابط ایران و فرانسه ایفا می‌کند.
مارینی به اهداف سفر هیئت پارلمانی فرانسه به ایران پرداخت و گفت: یک هدف، آشنایی با و شناخت از نهادهای اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. گشایش راه برای همکاری‌های اقتصادی مهمتر است؛ با این امید که فرآیند ژنو نظام تحریم‌ها را که به‌شدت به منافع اقتصادی دو کشور آسیب رسانده را هم سبک کند و هم در نهایت حذف کند.

رئیس هیئت: هیچ دیدار خارج از برنامه نداریم
رئیس هیئت پارلمانی فرانسه در خصوص اینکه آیا این هیئت هم مانند هیئت‌های قبلی اروپایی برنامه‌ای برای دیدارهای مخفیانه و جنجالی با برخی افراد در ایران خواهد داشت یا نه، گفت: برنامه‌ای را که مجلس ایران با سفارت فرانسه در تهران برای ما تدارک دیده‌اند برنامه‌ای کاملاً علنی بوده و ما هیچ دیداری به‌جز دیدارهای پیش‌بینی شده در برنامه نداریم.

مارینی: به‌سمت گشایش حرکت می‌کنیم
سناتور مارینی در پاسخ به این سؤال که وزارت خزانه‌داری آمریکا سفر هیئت های اروپایی به ایران را کم‌اهمیت دانسته و اعلام کرده که پنجره تجارت با ایران هنوز باز نشده، و اینکه آیا سفر هیئت پارلمانی فرانسه سفری صرفاً نمادین هست یا نه، گفت: من تصور نمی‌کنم که چند قرن رابطه بین دو کشور ایران و فرانسه رابطه‌ای نمادین بوده باشد. ما نمایندگانی از اکثریت و اوپوزیسیون در فرانسه هستیم. هرکدام از ما در تصوراتی که دارد آزاد است و تصور ما این است که به‌سمت یک گشایش حرکت می‌کنیم.