به گزارش افکارنیوز، با شروع سال جدید و در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، دوباره تب و تاب افزایش قیمت خودرو در بین خودروسازان اوج گرفته است.

مدیران شرکت‌های خودروساز در حالی باز هم به فکر بالا بردن قیمت تولیداتشان هستند که ظاهراً تجربه سال قبل و خودداری مردم از خرید خودروهای گران، نتوانسته عطش آنان را برای افزایش دوباره قیمت‌ها فروکش کند.

در حال حاضر علاوه بر خودروسازان که برای تأمین هزینه‌های خود از طریق مشتریان و دریافت پیش پرداخت‌های چندماهه در عرضه خودرو تلاش می‌کنند، برخی دستگاه‌ها مانند شورای رقابت نیز در حال تدوین دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودروها هستند.

بر این اساس، قرار است در فرمول قیمت‌گذاری خودرو بازنگری صورت گیرد و قیمت‌گذاری جدید پس از تجدید نظر در نرخ تورم بخشی و شاخص کیفی خودروها انجام شود.

* تولید لاک پشتی خودروسازان

تیراژ تولید یکی از مهمترین شاخص‌ها در قیمت تمام شده خودرو است، از همین رو کاهش تیراژ تولید دو شرکت بزرگ خودروساز عامل مهمی در افزایش قیمت تمام شده خودرو در سال گذشته بود.

خودروسازان برای حل این مشکل و تأمین نقدینگی مورد نیاز خود اقدام به پیش فروش خودرو با قیمت‌های نامشخص کرده و در چنین شرایطی که قیمت نهایی خودرو مشخص نیست، تحویل خودروها با تأخیر نیز همراه است.

در این بین با وجود وعده‌هایی که از یک سال پیش برای افزایش تیراژ تولید خودرو از سوی مسئولان دولتی و مدیران شرکت‌های خودروساز داده شده بود، تیراژ تولید همچنان فاصله زیادی با ظرفیت اسمی دارد و شاهد رشدهای منفی در تولید شرکت‌های خودروساز هستیم.

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، در سال گذشته تولید انواع خودرو در ایران ۲۰.۲ درصد کاهش داشته و این میزان افت برای خودروهای سواری ۲۰.۸ درصد بوده است.

همچنین در این مدت تولید انواع خودروهای ایران خودرو ۱۷ درصد افت داشته و این رقم برای انواع خودروهای سواری منفی ۱۷.۳ درصد بوده است.

در مورد وضعیت تولید سایپا نیز باید به افت ۲۰.۷ درصدی تولید محصولات این گروه خودروسازی در سال گذشته نسبت به سال ۹۱ اشاره کنیم. در این مدت تولید سواری در گروه سایپا نیز ۲۳.۷ درصد افت داشته است.


* دفاع وزارت صنعت از افت تولید خودروسازان

در این وضعیت تاکنون استراتژی مشخصی از سوی خودروسازان یا وزارت صنعت برای رشد تیراژ تولید اعلام نشده و متقاضیان بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی به تقاضای شان روبرو هستند.

در عین حال، وزیر صنعت روز گذشته ضمن بازدید از شرکت سایپا و با وجود پایین بودن تیراژ تولید این شرکت، ضمن تأکید بر لزوم رقابتی شدن صنعت خودرو، گفته بود: با بهره‌گیری از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن می‌توان تعهدات خود را انجام داد و طرح‌های نیمه تمام را به پایان رساند.

به این ترتیب، باز هم وزیر صنعت وعده‌هایی برای کمک نقدی به شرکت‌های خودروساز داده است و این در حالی است که شرکت‌های خودروساز بعد از گذشت نیم قرن از آغاز فعالیتشان، هنوز نتوانسته‌اند روی پای خود بایستند و چشمشان همچنان به دستان دولت دوخته شده است.

نعمت زاده همچنین گفته است: ما به طور جدی از صنعت استراتژیک خودرو حمایت همه‌جانبه خواهیم کرد.

در نتیجه وزیر صنعت به جای اینکه از خودروسازان یک طرح ضربتی برای حل مشکل کمبود عرضه خودرو به بازار و کاهش قیمت تمام شده تولید طلب کند، تنها وعده حمایت ویژه از صنعت زیان ده خودروسازی را داده است.

نعمت زاده در عین حال با بیان اینکه سوددهی در هیچ کجای دنیا با افزایش قیمت میسر نمی‌شود، بلکه با اتخاذ راه‌حل‌های مختلف‌ این امر صورت می‌گیرد، گفته است: هرگونه افزایش قیمتی در خودرو باید با هماهنگی و تأیید دولت باشد.

این حرف وزیر صنعت به معنی این است که احتمال افزایش قیمت خودرو وجود دارد.

وی قبلاً نیز از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داده و گفته بود: قیمت خودرو پایین نخواهد آمد.

وزارت صنعت همچنین نسبت به خبر منتشر شده در مورد انتقاد وزیر صنعت از تولید پایین شرکت سایپا واکنش نشان داده و در توضیح خود به حمایت از عملکرد این شرکت خودروساز پرداخته است.

کمبود عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز مشکلی است که طی دو سال اخیر مشتریان بازار خودرو را به شدت تحت فشار قرار داده و تاکنون هیچ سیاست محکمی برای حل این مشکل اجرایی نشده است.

در این وضعیت مردم انتظار دارند تا دولت و خودروسازان با تدبیری درست، مشکل کمبود عرضه خودرو را برطرف کنند و قیمت خودرو نیز با اعمال مدیریتی صحیح و افزایش بهرهوری تولید، واقعی شود.