نقش نامعلوم سهامداران عمده در بازار سرمایه

به گزارش افکارنیوز،روند معاملاتی بازار سهام و افزایش حجم عرضه ها طی دو روز معاملاتی گذشته در حالی بیانگر تداوم روند نزولی بورس است که همزمان با اقدام صندوق توسعه بازار جهت تزریق نقدینگی به بازار، انتظار آن می رفت تا رونقی دوباره در بورس ایجاد شود.

برهمین اساس، در این گزارش در نظر داریم به بررسی روند معاملات روزانه برخی شرکت های بورسی طی پنج روز اخیر و تشریح چگونگی رد و بدل شدن سهام شرکت ها توسط سهامداران عمده آن بپردازیم.

بانک پارسیان در حالی به عنوان سهامدار عمده شرکت تجارت الکترونیک پارسیان خریدار تنها ۱۶۰ هزار سهم آن طی چهار روزمعاملاتی اخیر بوده که شرکت سرمایه گذاری غدیر با تملک بیش از یک درصدی سهام " رتاپ " حدود ۷۰۰ هزار سهم آن را طی مدت مشابه خریداری کرده است. از این رو، به نظر می رسد سهامدار عمده شرکت تجارت الکترونیک پارسیان یعنی بانک پارسیان چندان تمایلی جهت حمایت از سهام زیر مجموعه خود ندارد، این در حالی است که " رتاپ " از اوایل فروردین ماه سال جاری تاکنون بازدهی منفی ۸.۳۹ درصدی را برای سهامداران خود محقق ساخته است.

بانک سامان نیز طی مدت زمان مذکور ۶۰۰ هزار سهم شرکت شیشه همدان را خریداری کرد و بدین ترتیب میزان مالکیت خود را در سهام مجموعه مذکور به بیش از چهار درصد افزایش داد.

همچنین طی معاملات روز جاری شرکت تکادو ۶۴۲ هزار سهم " کشرق " را به سبد سرمایه گذاری های خود افزود، حال آنکه سهامدار مذکور طی چهار روز معاملاتی اخیر هیچ خریدی را روی این سهم انجام نداده است. اما در مقابل بانک دی خریدار چهار میلیون و پانصد هزار سهم همچنین شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بوده است. علاوه بر این، " کشرق " بازدهی منفی حدود دو درصدی را از ابتدای سال جاری تاکنون نصیب سهامداران خود کرده است.

بیمه آسیا نیز با خرید بیش از ۶۲۹ هزار سهم شرکت عمران و توسعه فارس طی معاملات روز جاری میزان مالکیت خود را در سهام مجموعه مذکور به بیش از یک درصد ارتقاء داد.

شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان ۴۰۰ هزار سهم شرکت پالایش نفت تبریز و حدود ۲۰۰ هزار سهم مجموعه پتروشیمی پردیس را طی چهار روز معاملاتی اخیر به پرتفوی بورسی خود اضافه کرد.

این در حالی است که برخی حقوقی های بازار سرمایه اقدام به فروش سهام تحت تملک خود نمودند که از جمله آن می توان به فروش حدود ۷۰۰ هزار سهم شرکت لوله و ماشین سازی ایران توسط بیمه ملت اشاره کرد.

این معامله در حالی روز جاری انجام شده که بیمه ملت طی چهار روز معاملاتی اخیر هیچ اقدام دیگری بر روی سهام " فلوله " اعم از خرید یا فروش آن انجام نداده است. علاوه بر این، " فلوله " از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی منفی بیش از ۱۳ درصدی را محقق کرده است.

سبد شرکت توسعه تجارت نیز به عنوان یکی از سهامداران عمده " ثتران " ۴۱۰ هزار سهم آن را از سبد سرمایه گذاری های خود خارج کرد و بدین ترتیب درصد سهام این سهامدار در شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران به یک درصد کاهش یافت.

شرکت راه گشا تجارت آذربایجان نیز حدود ۷۹۵ هزار سهم " غاذر " را واگذار کرد.

در پایان این گزارش می افزاید، با نگاهی به روند معاملات شرکت های عنوان شده در این گزارش در می یابیم که سهامداران عمده مجموعه های بورسی چندان رغبتی جهت حضور در روند معاملات سهام زیرمجموعه های خود اعم از خرید یا فروش سهام آنها از خود نشان ندادند که این امر به طور قطع با هداف اصلی آنها مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و سهامداران و نیز دستور وزیر اقتصاد منافات دارد.