مقاومت جنبش عدم تعهد درمقابل ارجاع موضوع سوریه به شورای امنیت

علي اصغر سلطانيه شامگاه پنجشنبه پس از پايان نشست توجيهي فني آژانس در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا درباره نشست روز پنجشنبه آژانس گفت: معمولاً پيش از نشست شوراي حكام، جلسه توجيهي فني براي نمايندگان كشورها تشكيل مي شود كه معاون مديركل، پيرامون گزارشهايي كه در ارتباط با سوريه و يا ايران مطرح شده، توضيحاتي مي دهد و سؤال و جواب نيز در اين ارتباط خواهد بود.

سلطانیه گفت: پس از حمله رژیم صهیونیستی به یکی از سایتهای سوریه به بهانه اینکه سوریه در این سایت می خواسته رأکتور بسازد، این موضوع الان بحثشده و چند سال است که در دستور کار قرار دارد.
وی می گوید: آمریکاییان اکنون چند روزی است که تلاش می کنند با پیش نویس قطعنامه ای، موضوع سوریه را به شورای امنیت ارجاع دهند.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه کشورهای عضو عدم تعهد و کشورهای دوست در این ارتباط به صورت جدی بسیج شده اند، تأکید کرد: باید رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به کشور دیگر محکوم شود که متأسفانه آمریکا و کشورهای غرب با یک سکوت شرم آور اصلاً این مسأله را مطرح نمی کنند.
وی افزود: یوکیا امانو مدیرکل آژانس نیز خیلی کمرنگ به این مسأله اشاره کرده است؛ در حالی که قبلاً در گزارشهای محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس، بصراحت از اسرائیل انتقاد شده و اینکه این حمله باعثشده مشکلاتی برای بازرسی های آژانس پیش آید.

سلطانیه می گوید: اگر این حمله انجام نمی شد، آژانس می توانست تحقیقات خود را انجام دهد و بویژه آنکه حدود هشت ماه بعد از این حمله، اطلاعات مربوط به آنرا به آژانس دادند و این نیز باعثمشکلاتی شده است.
سلطانیه گفت: لذا، این حمله تخلف آشکار از منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس است؛ ضمناً اطلاعات دیرهنگامی که به آژانس توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا داده شد، موجب بروز مشکلاتی برای بازرسان آژانس شده است.
سفیر ایران افزود: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد امروز در خصوص سوریه جلسه ای داشته و مخالفت خود را با این حرکت اعلام کرده اند.
یکی دیگر از موضوعات این نشست توجیهی، درباره ایران بود که سلطانیه در این باره گفت: پس از ارائه گزارش توجیهی، که در واقع خلاصه ای از گزارش مدیرکل آژانس بود، بنده به چند نکته اساسی اشاره کردم: اول اینکه در پاسخ به نامه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، نامه دکتر عباسی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران را که بنده ۲ روز قبل به مدیرکل آژانس داده بودم، میان کشورهای عدم تعهد و سپس میان تمامی کشورهایی که در این نشست توجیهی حضور داشتند، منتشر کردیم.

وی افزود: در این نامه بصراحت، عملکرد آژانس در ارتباط با اتهامات بی اساس پیرامون مسایلی که به اصطلاح گفته می شود موضوع های محتمل نظامی با ابعاد نظامی است، مرور شده است. ضمن آنکه دقیقاً به بی اساس بودن این اتهامات اشاره شده است.
سلطانیه، با بیان اینکه در این نامه، در واقع به مدالیته و برنامه کار توافقی ما در سال ۲۰۰۷ با آژانس نیز اشاره شده، افزود: آژانس مطابق این برنامه کار و چارچوبی که بین ایران و آژانس بوده در طول چند سال گذشته کاملاً همکاری کرده، ضمن آنکه تمامی مسایل باقی مانده در این مدالیته که در سال ۲۰۰۷ لیست شده بود، توسط آژانس، حل و فصل شده و ما گواهی حل و فصل اینها را از آژانس گرفته ایم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با مسایل مطالعات ادعایی و یا اصطلاحاً ادعاهای بی اساسی که در لپ تاپ آمریکایی بود، نیز توضیحات لازم در چند سال گذشته داده شد. ما در ۱۱۷ صفحه توضیح داده ایم که به این دلایل، تمامی این اتهامات بی اساس هستند و براساس این برنامه دقیقاً گفته شده که با توجه به این توضیحات، در واقع بایستی آژانس مطابق این برنامه کار و مدالیته توافق شده میان ایران و آژانس، اعلام کند که این پرونده کاملاً بسته شده است. بنابراین بازرسی ها و پادمان، اصطلاحاً به حالت عادی برمی گردد و در صورتی که این کار را آژانس انجام بدهد ما هم مثل هر کشور دیگر اگر سوالات و ابهاماتی وجود داشته باشد، در آن صورت آماده رفع این ابهامات احتمالی هستیم.
سلطانیه گفت: نمی شود یک پرونده، یک موضوع و یک توافق دوجانبه بین ایران و آژانس باز بماند و بعد، باز بخواهند موضوعات جدیدی مطرح بکنند. اگر موضوعی هست باید بسته شود و ما نیز این آمادگی را همانطور که در نامه به صورت رسمی اعلام شده است، داریم.
وی افزود: خوشبختانه گزارشی که امروز توسط آژانس ارائه شد، کاملاً نشاندهنده آن است که در تمامی فعالیتها بویژه غنی سازی، آژانس حضور دارد و امروز باز هم تأکید شد که خود آژانس و معاون آژانس در مطالبی که ارائه کرد، دو موضوع کاملاً مشخص بود.
سلطانیه می گوید: یکی آنکه هیچ نوع شواهدی از انحراف مواد هسته ای به اهداف نظامی مشاهده نشده و نکته بسیار جالب دیگر آنکه منحنی های نشان داده شده، گویای این مطلب بود که روز به روز فعالیتهای غنی سازی به لحاظ فناوری و سطح فناوری و مواد غنی شده تولیدی رو به پیشرفت بوده است.
سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: این خود ثابت می کند که تلاشهای دشمن چه در مورد ویروس و چه مسایل دیگر، کاملاً بی اساس بوده و هیچ مشکلی برای این فعالیتها ایجاد نکرده است.
وي گفت: جلسه هفته آينده شوراي حكام، جلسه بسيار عادي است و قطعنامه خاصي در باره ايران مطرح نيست و در واقع گزارش نيز نشان مي دهد كه ايران كاملاً به همكاري خود با آژانس ادامه مي دهد و در واقع، پاسخ دكتر عباسي كه به يوكيا آمانو مديركل آژانس داده اند، نشاندهنده آن است كه كشور ايران به عنوان كشوري مسؤول، ضمن آنكه فعاليتهاي خود را بدون وقفه ادامه مي دهد، كاملاً با آژانس همكاري كرده و خواهد كرد.